Avatar billede LeifDC Praktikant
17. november 2018 - 17:05 Der er 8 kommentarer

IMAP's synkroniserings teknik

Hej
Er der nogle der har super-viden om IMAP.

1. Jeg har efter overgang fra POP3 til IMAP flere gange oplevet at der forsvinder mails fra forskellige mapper.
2. Jeg oplever også at jeg ikke kan se mails der er hentet ned med en klient og efterfølgende skulle kunne læses med en enden klient.
3. Hvordan fungerer brugen af datafil i IMAP, jeg har placeret min datafil i en mappe på OneDrive, og bruger denne fra begge klienter, men flere gange sker der det, at der laves en kopi af filen.
4. Hvad foregår der når der synkroniseres.

Håber der en nogle der kan give svar på disse 4 spørgsmål
17. november 2018 - 17:10 #1
I modsætning til POP3 gemmer IMAP ikke som udgangspunkt den gamle filstruktur og tilsvarende mails. Synkroniseringen skal du indstille manuelt. Hvad er det for nogle klienter du benytter?
Avatar billede INK Ekspert
17. november 2018 - 17:13 #2
Som udgangspunkt ligger mails kun på serveren når vi taler IMAP. Hvis du derfor fra én mailklient sletter en mail (eller henter den ned), så forsvinder den fra indbakken på IMAP serveren. Kan klares ved forskellige indstillinger.
Hvilken mailserver taler vi om - G-Mail?
Avatar billede LeifDC Praktikant
17. november 2018 - 17:25 #3
Hej Ink
Jeg ved ikke præsis hvilke mailserver det er, men min mail ligger hos hhv, Wannafind og UnoEuro
17. november 2018 - 17:28 #4
I din mailklient under kontoindstillinger kan du se din mailserver.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2018 - 18:31 #5
der går kage i den, hvis du har fx thunderbird på to maskiner, og deler datafiler via onedrive.
Filer ligger på server (dine udbydere), og de enkelte pc'ere skal have deres egen kopi (ikke delte-drev).
Så virker synkronisering, da de hver for sig ved, hvad de har fået og sendt og kan opdatere via udbyder mht det, der mangler.
Der er forsinkelse på synkronisering (fx mail hentes hvert 15. minut) så hvis to deler en fælles mappe i onedrive, så taber de data.
Avatar billede LeifDC Praktikant
18. november 2018 - 09:17 #6
Hej claes57
Det lyder som om du har forstand på dette, så måske kan du også give en forklaring på dette spørgsmål.
Når der synkroniseres, er det så metadata på den enkelte maskine der anvendes eller er det det faktiske indhold i outlook der tjekkes, f,eks et unikt nummer på den enkelte mail. Hvis det er det sidste, så skulle der jo ikke være nogle problemer i at anvende og synkronisere den samme datafil fra 2 klienter. Hvis det er metadata, hvor ligger så filen der indeholdet det.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. november 2018 - 10:05 #7
uden at vide det, så kan flere brugere på én windows-pc jo sagtens virke, så der er kun en placering, nemlig et sted i den skjulte mappe
C:\Users\[dit brugernavn]\AppData
hvor og hvad nærmere kan jeg ikke komme det - men det er windows, der bestemmer placeringen, og jeg tror ikke, at disse data kan placeres i onedrive til fælles synkronisering (det vil give samme problem, som vi startede med - flere versioner af data)
Avatar billede LeifDC Praktikant
23. maj 2019 - 09:56 #8
Jeg har nu fuld kontrol over IMAP. Det er således, at der er tale om en e-mail database hos leverandøren af din e-mail adresse. Det smarte ved IMAP er, at uanset hvor i verden du befinder dig eller måske anvender e-mail på telefon og e-mail på PC, så kan du fra disse tømme din postkasse uden at de forsvinder fra den anden enhed idet der er tale om én database for din email.
Du kan i lighed med Stifinder oprette mapper i den ønskede struktur, og placere dine mails efter ønske. Alt hvad du foretager dig er 100% transparant på alle enheder.