Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
19. november 2018 - 09:51 Der er 12 kommentarer

Software til salg - samlesæt af flere varer

Hej alle.

Ja overskriften var lidt svær at finde på.
Jeg søger for min virksomhed et program som kan hjælpe os med at udføre salgspriser på vores produkter.

Det fungerer sådan at jeg tænker at oprette alle vores varer (måske 1000 forskellige) hvoraf fx 15 af disse udgør en enhed (det skal sige at det er et byggefirma, hvorfor at 15 enheder fx kan blive til en trævæg, altså 1 x 38x73 lægte, 1 x skruer, 1 x vinkelbeslag osv.)

Når ovenstående er udført kan jeg vha. mine enheder, "plukke" af lageret. Altså fx vælge at jeg skal bruge 1x trævæg, 25 m2 gulv, 25 m2 tag, samt 8x vinduespartier, hvor computeren så, ifølge mine indtastninger kan give mig en pris.

Er der nogle der har en idé?
På forhånd MANGE tak!
Avatar billede supertekst Ekspert
19. november 2018 - 10:09 #1
Hej Mathias

En database - f.eks. Access - kunne evt. være en mulighed.
19. november 2018 - 10:29 #2
Vil du have lagerstyring mv. med skal du nok overveje et økonomisystem der understøtter den slags.
Avatar billede finb Ekspert
19. november 2018 - 10:41 #3
Simpel ide, Excel:

Kolonne med genstand, kolonne med stykpris, kolonne med styk:
= sum.hvis (styk>0 ; så... styk X stykpris...
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. november 2018 - 11:12 #4
Det du søger er et økonomiprogram, der har det der hedder "styklister". En stykliste ere en serie enkeltdel, der indgår i et samlet produkt. Enkeltdel som også kan sælges løst. Fx løsdele til en computer. Når du udfakturerer computeren trækker den en af hver del fra lageret, desuden beregnes kostprisen ud fra løsdelenes pris. Det færdige produkt kan godt have en anden pris end summen af løsdelene.
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
19. november 2018 - 11:13 #5
Hej Igen allesammen, og tusind tak for de hurtige svar!!

- Jeg søger noget virkelig "simpelt", @finb, vi har allerede systemet i excel, men systemmæssigt er det vokset HELT ud af proportioner, hvorfor dette sket ikke er en mulighed længere :(

Jeg kan godt personligt arbejde med tingene på avancerede platforme. Men det skal fungere helt enkelt og MEGET brugervenligt for vores sælgere.
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. november 2018 - 08:58 #7
Tak for inputs, jeg søger indtil videre en freeware løsning, hvorfor Microsoft desværre er alt for dyr som udgangspunkt. Tænker der må være et eller andet.
Avatar billede supertekst Ekspert
20. november 2018 - 09:51 #8
Hej igen

Du nævner at du har Excel derfor spurgte jeg vedr. Access om i havde dette system, men fik ikke noget svar. Men via noget programmering (VBA) er der mange muligheder også med basis i Excel. Se evt. www.supertekst-it.dk
Avatar billede finb Ekspert
20. november 2018 - 10:01 #9
Slanket Excel:
Lav et simpelt rullegardin med unikke Varenavne
Lav et simpelt rullegardin med Stk (eller Validering: Kun heltal<X)
Det er helt enkelt og MEGET brugervenligt for dine sælgere.
Avatar billede Mathiaskruse Juniormester
20. november 2018 - 12:26 #10
Problemet med Excel:

Vi har måske samlet set 500 forskellige typer af diverse enheder, fx:

Trævæg 1 meter, trævæg 2 meter, trævæg 3 meter,
herunder er der af hver slags mulighed for træbeklædning 1på2, træbeklædning på klink, hardieplank 1på2, hardieplank på klink, osv osv.

Altså i 1 vareenhed har vi 10-20 forskellige udfald, som ALLE skal opskrives individuelt ved at lave en liste for den ene enhed, altså har jeg 25 linjer med elementer som indgår i denne enhed, hvor de så igen henter prisen fra et helt andet eksternt skema.

Alt i alt søger jeg lidt en måde hvorpå denne kunne forenkles. Jeg har i forvejen lavet løsningen for et par af vores modeller. Hvilket har resulteret i et Excel ark, hvorpå jeg er på linje 500, plus at jeg er ude i XXXY linjerne på modsatte led.

Altså bliver skemaerne fuldstændigt urealistisk store og ALT for uoverskuelige HVIS der en dag skulle ske en ændring.

Ift. VBA programmering ligger det noget uden for vores ekspertise.
Avatar billede supertekst Ekspert
20. november 2018 - 14:04 #11
Ok - dit valg - men der er jo muligt af få assistance til VBA..
Avatar billede finb Ekspert
21. november 2018 - 09:48 #12
Jeg gætter på, du har lavet nogle "pakker", der fx
resulterer i et vindue eller i en gavl.
Du kunne lave en kolonne med pakke-navn.
Eller spør om vba-hjælp herinde fra.