Avatar billede TinaSorensen Novice
24. november 2018 - 21:55 Der er 16 kommentarer

Manglende TV-signal

Hej med jer!

Vi er netop flyttet i nyt hus, hvor de tidligere ejere havde TV gennem TV-pakke. Vi ønsker derimod ikke at købe nogen pakker, da vi fint kan nøjes med DRs kanaler.

I det gamle hus havde vi bare koblet TV´et på gennem antennestikket, men det kan vi dog ikke i det nye hus.

Hvad kan grunden til dette være? Har vi overset noget, og i så fald hvad?

På forhånd tak!
Avatar billede falster Ekspert
24. november 2018 - 22:52 #1
Du må nok skrive lidt mere om antenneinstallationen i husene. F.eks. om der er luftantenne, kabel-tv eller eventuelt fællesantenne. Altså hvad der "ligger bagved" det antennestik, som I slutter til.
Avatar billede TinaSorensen Novice
24. november 2018 - 22:57 #2
Det er et almindeligt parcelhus fra 1970´erne, hvorfor vi formentlig kan udelukke fællesantenne, da det vel kun er til lejligheder, eller hva?

Kan det være kabel, nu hvor vi ikke køber nogen pakker udefra? Hvis ja, så er det nok kabel, da vi ikke har nogen antenne på huset
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2018 - 23:10 #3
der kommer jo ikke noget ud af stikket i væggen, da abb. er nedlagt.
du er nødt til at have en tv udbyder.
du kan prøve BOXER, det er danmarks billigste og du bestemmer selv hvad du vil se.

https://www.boxertv.dk/lp/frit-valg/?gclid=CjwKCAiAiuTfBRAaEiwA4itUqE8hH07xD2m6sZrDPhr99G86yajtrCYQh9IU_daEmDFOQVu8hqqBIBoCY3UQAvD_BwE
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. november 2018 - 01:11 #4
Hvis der er et antennestik og en antenne på taget er det sandsynligvis stadigt koblet til. Selvom det ikke er en antenne lavet til digitalt tv fungerer den fint til dette. Check evt. åbenlyse ting som at kablet ikke er klippet over.
Det jeg kunne forestille mig er sket er at antenneforstærkeren mangler eller er slukket. Det er en boks med ledning til stikkontakt hvor antennekablet gå igennem.
Dette er nødvendigt til mange tv.
Eller evt. er der en indstilling i tv setup hvor man kan vælge mellem aktiv eller passiv antenne (med eller uden forstærkning).
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. november 2018 - 01:28 #5
Start evt. med denne til stue-montering
https://www.av-cables.dk/antenneforstaerker/antenneforstaerker-2-vejs-15-db.html
99 kr. inkl. strømadapter

Manual her
http://www.electronic-discount.be/product-details/vls-amp20/shop.htm?lng=en

eller denne mere prof model, evt. til montering på masten
https://www.av-cables.dk/antennemast-forstaerker/triax-mfa-656-lte-mast-antenneforstaerker-til-dvb-t.html
+ evt. strømforsyning

Forstærkerne bør i princippet placeres tæt på antennen for ikke at forstærke støj, men det er min erfaring at en placering i stuen også virker.
Avatar billede puren Ekspert
25. november 2018 - 01:29 #6
udelukke fællesantenne?? nej da, fællesantenne bruges også til internet og skal jeg ud og kikke på hus igen vil jeg formode at der er adgang til en tv-antendenet

et af barndomshjem der blev bygget i 1959 og da mine forældre flyttet ind i 1984 var der fællesantenne
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. november 2018 - 01:32 #7
OK, jeg havde lige overset at der ikke er nogen antenne på huset. Prøv at følge kablet og se om der evt. gemmer sig en på loftet.  Ellers kan det være fællesantenne. Under alle omstændigheder er det en god ide at prøve med en forstærker. Ellers skal I have en antenne. Hvad I skal have afhænger af afstanden til senderen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2018 - 11:24 #8
Hvis der ikke er antenne på taget, er det vel ikke usandsynligt, at bredbånd er fremført til huset via antennekablet.

Er det tilfældet, skal der opsættes en form for antenne, trækkes kabel og forbindes til f.eks. en Boxer-dekoder.

Mon ikke det er ved at være tid til at du ringer til din lokale, venlige antennemontør, og beder ham se på sagen, i stedet for at vi sidder her og gætter i blinde?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
25. november 2018 - 11:49 #9
#8 En Boxerdekoder eller anden dekoder er dyr og unødvendig idet de bare vil se DR.

Det er muligt der er en eller anden form for antennevirkning i det nuværende stik hvadenten der er en rigtig antenne eller ej, derfor mit forslag om at starte med forstærkeren til 99 kr.

Hvis det ikke virker er næste skridt at installere en antenne. Hvis de er meget tæt på senderen, kan de evt. klare sig med en stue-antenne bag tv´et.  Men de fleste har brug for en rigtig antenne. Det er muligt at tv understøtter en passiv antenne (der får støm fra tv via antennekablet), men en antenne med forstærker går man aldrig fejl af.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2018 - 11:54 #10
Sorry, jeg missede selvfølgelig at der kun er ønske om DR.

Men uanset hvad, så SKAL der en afstemt antenne til, uanset om man vil modtage et brugbart signal fra den ene eller den anden udbyder.

En antenneforstærker (bredbåndsforstærker), som du snakker om, forstærker netop ikke kun det signal, du skal bruge, men også støjen. Har du ikke en brugbar antenne i den rigtige retning, gør du kun skidt endnu værre.

Gør det nu ordentligt og start med at få styr på den antenne!
Avatar billede wjens Guru
25. november 2018 - 13:23 #11
Tag et smil med ind til naboen og spørg hvor de får signal fra - så vil det være nemmere at hjælpe dig med en løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2018 - 14:35 #12
Er dit tv med nyere tuner der klarer mpeg4?

Hvis du det forrige sted har kunnet set tv med et ældre tv der kun har mpeg2 kan dette jo være problemet det nye sted. Boxer (Flex 8) som jeg bruger der er det mpeg4 der gælder.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. november 2018 - 14:37 #13
Og jeg mener også at DR kanaler man henter uden dekoder på er i mpeg 4 hvis man henter det på eget udstyr.
Avatar billede TinaSorensen Novice
26. november 2018 - 12:35 #14
Mange tak for alle de konstruktive svar og input!! Det sætter vi stor pris på!

Det har været yderst vanskeligt at få internet i huset faktisk, da antenneforstærkeren er gemt godt væk inde i en udbygning på et værelse på 1. salen. Teknikeren fra Dansk Kabel og TV formoder, at antenneforstærkeren er inde i kassen, hvorfor der skal fjernes lister m.m. for at komme derind.

Han opdagede i stedet, at det var muligt at trække internet fra et andet kabel, hvor signalet var fint, men dog formentlig ikke ligeså godt som fra antenneforstærkeren.

Så nu hvor vi ikke præcis ved, hvor antennestærkeren er (men dog har et kvalificeret gæt), vil det så være bedst købe denne https://www.av-cables.dk/antenneforstaerker/antenneforstaerker-2-vejs-15-db.html, som J. Nielsen anbefaler?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. november 2018 - 20:23 #15
Det helt korte svar er "nej".
Som jeg skrev oppe i #10, så forstærker den ikke kun det signal du har brug for, men også støjen. Du skal i stedet bruge en splitter, hvis du skal dele signalet ud til to TV, der sørger for at tingene "passer sammen".
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. november 2018 - 21:05 #16
#15 Jeg har god erfaring med en forstærker i stuen sammen nmed antenne på taget, den fungerer fint, så det er værd at prøve før man begynder at montere en dyr forstærker på antennen. Specielt hvis der slet ikke er nogen antenne.
Når er nævnes Dansk kabel og TV tyder det på at der er en boligforening med en fælles antenne. Men ellers er det måske værd at finde ud af hvordan andre af naboerne gør og evt. få aktiveret den gemte forstærker. Specielt hvis internettet også kræver forstærkning.