Avatar billede petert Forsker
25. november 2018 - 14:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Procedure for Dokumentation og Backup af Lan

Hej alle
Jeg søger vejledning omkring, hvilken Procedure man skal vælge for, Dokumentation og Backup af
1.  opsætning af Switch / Firewall ?
Jeg tænker PDF oversigt af opsætning, V-lan, fysiske porte, externe ip adresser og interne ip adresser, etc.
2 Backup af selve opsætningen af switch på en usb stik. for hurtig indlæsning
ved problemer.?
Findes der nogle rutiner / standarder det ville være klogt at holde sig til.?
MVH
Petert
Avatar billede puren Ekspert
26. november 2018 - 00:08 #1
du bliver nød til at være lidt mere præcis om hvad det er du søger
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2018 - 05:03 #2
#1 lav en tegning af netværket, med navne og ip adresser
#2 lav en punktplan for backup af opsætning, samt hvordan denne skal genetableres når den skal bruges
Avatar billede petert Forsker
26. november 2018 - 08:33 #3
Hej Puren

Det jeg søger er hvad andre gør/har omkring strukturen af et netværk.

Findes der tilgængelige excel ark eller andre skabelon forslag, jeg kunne skele til.

som klart beskriver hvordan netværket er opbygget. dels med de fysiske forbindelser fra

1. switch til udtag
2. Hvilke fysiske porte i switch, der er evt. låst til bestemte V-lan
3.Hvilke porte der er åbnet/lukket i Switch
4. Ip Adresser ext./int der er brugt
5. Backup af opsætningen på usb pen af Switch, og procedure for re-install af denne, ect.
Eller findes der software der kan samle og visualisere dette.
Ovenstående tænkes brugt til, at have liggende i aflåst rackskab hos slutkunder, således ved nedbrud eller skift af eks. switch/ firewall, så er alle informationer klar for hurtig udbedring. En slags drejebog/ samlet dokumentation.
Petert.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. november 2018 - 08:46 #4
Du er nødt til at skabe "din egen standard" - det giver ikke mening at tage afsæt i andres, da det vil være meget afhængig af både selve installationen og den, der skal læse den.

Men... altid have et netværksdiagram, der er ajourført! Der kan være stor forskel på, hvor detaljeret, den skal være. Store installationer har ofte kun oversigtstegninger med ganske få detaljer i, hvor mindre vil have en tendens til at klistre ALT ind i netværksdiagrammet.

De fleste firewalls og switches har mulighed for at lave et komplet dump af konfigurationen, der kan genindlæses i en ny enhed. Checkpoint har f.eks. en indbygget proces til det og Cisco kan ganske enkelt eksportere det hele til en txt-fil.
Avatar billede cht22 Professor
26. november 2018 - 09:22 #5
Det kan være du kan få lidt inspiration her:

https://findlinks.dk/home/data/rapport1/Rapport%20kladde%20nyeste5%20projekt%20-%20opgave.docx

Det er et dokument hvor der er en oversigt over netværket på de sidste sider, det er tegnet i Cisco Packet Tracer
Avatar billede puren Ekspert
26. november 2018 - 15:46 #6
0. valg af router
Mikrotik

1. switch til udtag
Cisco

2. Hvilke fysiske porte i switch, der er evt. låst til bestemte V-lan
er porten tagget til et v-lan bliver den ikke untagget med mindre den konfigurationen bliver ændret

3.Hvilke porte der er åbnet/lukket i Switch
nogen grund til at lukke en port???

4. Ip Adresser ext./int der er brugt
skriv det i et excel ark

5. Backup af opsætningen på usb pen af Switch, og procedure for re-install af denne, ect.
det lyder da som en okay ide

hvis jeg skulle lave det så ville jeg
1.bygge netværket op
2. tage backups
3. resette alle bokse til default
4. genindlæse alle bokse fra mine backups
5. teste om det virker
(for din backup er ikke bedre end din sidste restore)