Avatar billede Skoven Praktikant
01. december 2018 - 18:56 Der er 4 kommentarer

adgang til server bag mobilt bredbånd

Hej Eksperter.

Jeg flytter snart til et sted, hvor jeg kun har mulighed for mobilt bredbånd - desværre.
Alle de leverandører jeg har spurgt, kan ikke levere fast eller public IP adresse på deres mobile bredbånd - med mindre vi snakker erhverv = dyrt. (venter stadig på svar fra 3).
Jeg kan nok få det til at virke med ipv6, men ak - det er bare langt fra de fleste udbydere som har dette (så de klienter som skal tilgå min server, vil ikke kunne dette i de fleste tilfælde).

Min QNAP NAS hoster:
hjemmeside
Plex
Sync apps
Transmission
DNLA
osv.

Min router er pt. opsat med DDNS, da jeg ikke har fast IP - det fungere rigtigt fint.
Portene er forwarded på min router til min server (nas).

Jeg tænker den eneste udvej er at købe en VPN-service et sted, hvor man har mulighed for fast IP-adresse eller at kunne bruge DDNS med en dymamisk adresse.
Tanken er at min NAS (alternativt min router med lidt smart konfiguration) derefter kan connecte til denne VPN, og derved kommer til at kunne tilgås fra "internettet".

Hvad tænker i? Er det helt ude i skoven og er der andre løsninger?
Kan jeg overhovedet få en VPN, hvor fast eller DDNS (dynamisk IP) er mulig?

Hvis det kan lade sig gøre, bliver det næste spørgsmål så hvordan jeg får Plex til at virke ud af til OG på mit lokale netværk sammentidigt - men det kræver nok et mere specifikt spørgsmål vedrørerde QNAP og virtuelle netværk.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2018 - 20:03 #1
Avatar billede Skoven Praktikant
01. december 2018 - 20:35 #2
Tak for svar.
Er helt med på forskellen på IP-typerne :)
Algo er "bare" en VPN-server, som jeg læser det? Jeg skal altså stadig finde et sted på nettet som hoster VPN-serveren og som har mulighed for fast IP.
hmm.... Det ville da være uendeligt meget nemmere, hvis man bare kunne få fast IP på det mobile bredbånd uden det kostede en arm.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. december 2018 - 22:48 #3
Du har med mobilitet mulighed for at tage det med dig - dvs forskellige Master, og roaming så også forskellige udbydere. Det at flytte din ip i realtid mens du kører 110 ad motorvejen gennem Danmark er ikke så enkelt som når du er kablet til en fast adresse med en enkelt udbyder.
Avatar billede puren Ekspert
02. december 2018 - 00:34 #4
Skoven >> eneste mulighed er at lave en VPN til en ven/familie som har en public ip og så logge på deres routerVPN som bliver routet vider til dig via den VPN din router laver til deres router.

bemærk at alt VPNtrafik bliver smidt gemmen deres internet forbindelse