Avatar billede Droa Seniormester
05. december 2018 - 11:11 Der er 6 kommentarer

Hvor objektiv skal en serializer være?

Hej ekspeter.

Jeg er igang med og lave en Serializer, der kan læse en netværks stream, og give mig Modeller ud fra den stream.

Selvfølgelig har netværks streamen en protokol, der f.eks diktere hvor mange gange og i hvad kontekst at datapakke kan blive modtaget.

må denne pakke kun modtages een gang i følge protokollen

Int32: Pck Length including this
Int16: Version Major
Int16: Version Minor
String parameters separated with \0  ends with 2x\0

mens derefter pakker starter med en ascii char.

Byte1 = 'R' : Authentication
Int32 = 8: Length Static 8 size
Int32 = 0: Authentication Ok

hvor en pakken næsten altid starter en en Char i starten, der repræsentere hvad pakken indeholder.

Jeg har lavet mig en StreamReader, der give Modeller tilbage, hvor hver pakke, den er ret ligeglad med context af en pakke, og parser alt den kender til.

men mit spørgsmål er om det er en Serializer eller en Protocol handlers job at validere context af data?

skulle en serializer altid give en pakke i exempel 1 selvom den kun må modtage en?
og skulle en protocol så derfter være den asnvarlige at give fejl?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. december 2018 - 14:55 #1
Det er jo et lidt aabent spoergsmaal.

Jeg taenker paa det som 4 lag:

4) processing af pakke stroem
3) validering af pakke stroem (er objekt validt i sammenhaeng givet tdiligere objekter)
2) validering af enkelt pakker (er det enkelte objekt validt set isoleret)
1) deserialisering (fra byte array til objekt)

#1 of #2 kan vaere separate eller slaaes sammen.

#3 og #4 kan vaere separate eller slaaes sammen.
Avatar billede Droa Seniormester
06. december 2018 - 10:48 #2
som det er lige pt, har lavet en disposable Serializer (PostGresFormatter) som udelukket serializsere pakker, det er så bare sådan at PostGres har 2-3 brugte Protokol Versioner (Version 2 og 3), så min Serializer skal kunne Deserialize/Serialize både Version 2 og Version 3 pakker.

// PostGresFormatter er min Deserializer
// ReadNext() giver Deserialized Objekt Retur
// Write(IPostGresObject) Serializer Object og sender til byte-stream
var formatter = new PostGresFormatter(socket);

Det gør den ved brug af en Chain Of Responsibility, som checker en intern buffer på PostGresFormatter hver gang der bliver modtaget ny data.

public IPacketModel ReadNext(){
  //this er PostGresFormatter
  //handler bruger Methoden GetData() som giver ubrugt buffer + buffer i byte-array
  //handler er et ChainOfResponsibilty Design til og Deserialize ByteStreams
  return handler.Handle(this);
}

min ChainOfResponsibilitys handler giver et Deserializet object retur, dette kan både være fra Protokol2 eller Protokol3.

jeg burde nok have 2 Formatters til hver Protocol også danne den relavante Formatter ud fra klientens første data, men det jeg har virker, så så ikke nogen grund til og skifte det ud. (jeg har et stateobject internernt på min formatter, der skifter mellem 'Both','ProtocolV2','ProtocolV3' efter Client har givet sin protokol til kende).

mit Handler af de Deserialized Objekter er dog Specifik, da jeg allerede ved hvad protokol det er på de pakker jeg modtager.

if(formatter.Version.Major = 2)
var protokolHandler = new Protokol2Handler(formatter);

else if(formatter.Version.Major = 3)
var protokolHandler = new Protokol3Handler(formatter);

else throw new UnsupportedProtocolVersion(formatter.Version);

det er en del information jeg lige spytter afsted, men siden min Serializer både skal kunne læse Version 2 og Version 3, ville det også betyde jeg skal validere til bægge protokoller, jeg tænker dette kan gøres i form af States, f.eks om Formatter skulle være Version2 eller Version3, og derefter have states for validering af data.

Siden jeg bruger ChainOfResponsibility burde den bare give en InvalidFormatException hvis intet match findes.

så jeg mangler bare og implementere et kronologisk validering, men tænker jeg bare kan smide den i min protokolHandler, efter deserializeringen, så jeg får en Exception der måske hedder "ProtocolViolationException" eller noget i den stil.

Håber det giver mening :)
Avatar billede arne_v Ekspert
07. december 2018 - 04:01 #3
Det ser vel OK ud.

Jeg har dog nogle ideer til an lidt anden tilgang, men det vil kraeve lidt tid. Maaske i weekenden.
Avatar billede Droa Seniormester
07. december 2018 - 10:17 #4
jeg er altid taknemlig for nye ideer, syntes ikke rigtigt jeg kender de rigtige søgeord til og finde noget om det på google, det plejer dog bare og være min tålmodighed
Avatar billede arne_v Ekspert
13. december 2018 - 04:17 #5
Jeg har ikke glemt det her.

Min kode er nu paa 287 linier og jeg skal foerst til at starte paa validering nu.

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
15. december 2018 - 02:06 #6
Her er mine tanker.

Jeg  ved ikke om det er en god loesning, men den er ihvertfald meget objektorienteret.

:-)

using System;
using System.Collections.Generic;
using System.IO;
using System.Linq;

namespace Protocol
{
    namespace Packets
    {
        public enum PacketType { Version = 1, Foo = 2, Bar = 3 }
        public abstract class Packet
        {
            public abstract byte Length { get; }
            public abstract PacketType Type { get; }
        }
        public enum Version { V1 = 1, V2 = 2 }
        public class VersionPacket : Packet
        {
            public override byte Length { get { return 2; } }
            public override PacketType Type { get { return PacketType.Version; } }
            public Version Version { get; set; }
        }
        public class BarPacket : Packet
        {
            public override byte Length { get { return 4; } }
            public override PacketType Type { get { return PacketType.Bar; } }
            public int C { get; set; }
        }
        namespace V1
        {
            public class FooPacket : Packet
            {
                public override byte Length { get { return 4; } }
                public override PacketType Type { get { return PacketType.Foo; } }
                public int A { get; set; }
            }
        namespace V2
        {
            public class FooPacket : Packet
            {
                public override byte Length { get { return 6; } }
                public override PacketType Type { get { return PacketType.Foo; } }
                public int A { get; set; }
                public int B { get; set; }
            }
    namespace IO
    {
        using Protocol.Packets;
        internal interface IWriter
        {
            void Write(Packet p);
            void Close();
        }
        public class PacketWriter : IDisposable
        {
            protected Version ver;
            private IWriter real;
            public PacketWriter(BinaryWriter bw, Version ver)
            {
                this.ver = ver;
                switch(ver)
                {
                    case Version.V1:
                        real = new WriterV1(bw);
                        break;
                    case Version.V2:
                        real = new WriterV2(bw);
                        break;
                    default:
                        throw new Exception("Unsupported version");
                }
            public virtual void Write(Packet p)
            {
                real.Write(p);
            }
            public void Write(IEnumerable<Packet> plist)
            {
                foreach(Packet p in plist)
                {
                    Write(p);
                }
            public void Close()
            {
                real.Close();
            }
            public void Dispose()
            {
                Close();
            }
        internal abstract class WriterBase : IWriter
        {
            protected BinaryWriter bw;
            internal WriterBase(BinaryWriter bw)
            {
                this.bw = bw;
            }
            protected void WriteHeader(Packet p)
            {
                bw.Write(p.Length);
                bw.Write((byte)p.Type);
            }
            internal void WriteVersion(VersionPacket vp)
            {
                WriteHeader(vp);
                bw.Write((byte)vp.Version);
            }
            internal abstract void WriteFoo(Packet p);
            internal void WriteBar(BarPacket bp)
            {
                WriteHeader(bp);
                bw.Write((short)bp.C);
            }
            public void Write(Packet p)
            {
                switch(p.Type)
                {
                    case PacketType.Version:
                        WriteVersion((VersionPacket)p);
                        break;
                    case PacketType.Foo:
                        WriteFoo(p);
                        break;
                    case PacketType.Bar:
                        WriteBar((BarPacket)p);
                        break;
                    default:
                        throw new Exception("Unknown packet type");
                }
            public void Close()
            {
                bw.Close();
            }
        internal class WriterV1 : WriterBase
        {
            internal WriterV1(BinaryWriter bw) : base(bw)
            {
            }
            internal override void WriteFoo(Packet p)
            {
                Protocol.Packets.V1.FooPacket fp = (Protocol.Packets.V1.FooPacket)p;
                WriteHeader(fp);
                bw.Write((short)fp.A);
            }
        internal class WriterV2 : WriterBase
        {
            internal WriterV2(BinaryWriter bw) : base(bw)
            {
            }
            internal override void WriteFoo(Packet p)
            {
                Protocol.Packets.V2.FooPacket fp = (Protocol.Packets.V2.FooPacket)p;
                WriteHeader(fp);
                bw.Write((short)fp.A);
                bw.Write((short)fp.B);
            }
        public interface IReader
        {
            Packet Read();
            void Close(bool clsrdr);
        }
        public class PacketReader : IDisposable
        {
            private BinaryReader br;
            protected Version ver;
            private IReader real;
            public PacketReader(BinaryReader br, Version ver)
            {
                this.br = br;
                this.ver = ver;
                Init();
            }
            private void Init()
            {
                switch(ver)
                {
                    case Version.V1:
                        real = new ReaderV1(br);
                        break;
                    case Version.V2:
                        real = new ReaderV2(br);
                        break;
                    default:
                        throw new Exception("Unsupported version");
                }
            public virtual Packet Read()
            {
                Packet res = real.Read();
                if(res.Type == PacketType.Version)
                {
                    VersionPacket vp = (VersionPacket)res;
                    real.Close(false);
                    ver = vp.Version;
                    Init();
                }
                return res;
            }
            public void Close()
            {
                real.Close(true);
            }
            public void Dispose()
            {
                Close();
            }
        internal abstract class ReaderBase : IReader
        {
            protected BinaryReader br;
            internal ReaderBase(BinaryReader br)
            {
                this.br = br;
            }
            internal VersionPacket ReadVersion()
            {
                VersionPacket res = new VersionPacket();
                res.Version = (Version)br.ReadByte();
                return res;
            }
            internal abstract Packet ReadFoo();
            internal BarPacket ReadBar()
            {
                BarPacket res = new BarPacket();
                res.C = br.ReadInt16();
                return res;
            }
            public Packet Read()
            {
                int len = br.ReadByte();
                PacketType typ = (PacketType)br.ReadByte();
                Packet res;
                switch(typ)
                {
                    case PacketType.Version:
                        res = ReadVersion();
                        break;
                    case PacketType.Foo:
                        res = ReadFoo();
                        break;
                    case PacketType.Bar:
                        res = ReadBar();
                        break;
                    default:
                        throw new Exception("Invalid packet type");
                }
                if(len != res.Length)
                {
                    throw new Exception("Invalid packet length");
                }
                return res;
            }
            public void Close(bool clsrdr)
            {
                if(clsrdr)
                {
                    br.Close();
                }
        internal class ReaderV1 : ReaderBase
        {
            internal ReaderV1(BinaryReader br) : base(br)
            {
            }
            internal override Packet ReadFoo()
            {
                Protocol.Packets.V1.FooPacket res = new Protocol.Packets.V1.FooPacket();
                res.A = br.ReadInt16();
                return res;
            }
        internal class ReaderV2 : ReaderBase
        {
            internal ReaderV2(BinaryReader br) : base(br)
            {
            }
            internal override Packet ReadFoo()
            {
                Protocol.Packets.V2.FooPacket res = new Protocol.Packets.V2.FooPacket();
                res.A = br.ReadInt16();
                res.B = br.ReadInt16();
                return res;
            }
    namespace Validation
    {
        using Protocol.Packets;
        using Protocol.IO;
        public interface IPacketValidator
        {
            bool IsValid(Packet p, Version ver);
        }
        public delegate bool Validate(Packet p, Version ver);
        public class DummyPacketValidator : IPacketValidator
        {
            public bool IsValid(Packet p, Version ver)
            {
                return true;
            }
        public class GeneralPacketValidator : IPacketValidator
        {
            private IDictionary<PacketType, IList<Validate>> rules = new Dictionary<PacketType, IList<Validate>>();
            public void Add(PacketType typ, Validate val)
            {
                if(!rules.ContainsKey(typ))
                {
                    rules.Add(typ, new List<Validate>());
                }
                rules[typ].Add(val);
            }
            public bool IsValid(Packet p, Version ver)
            {
                if(rules.ContainsKey(p.Type))
                {
                    foreach(Validate val in rules[p.Type])
                    {
                        if(!val(p, ver)) return false;
                    }
                return true;
            }
        public class StandardPacketValidator : GeneralPacketValidator
        {
            public StandardPacketValidator() : base()
            {
                Add(PacketType.Version, (p, ver) => { VersionPacket vp = (VersionPacket)p; return Version.V1 <= vp.Version && vp.Version <= Version.V2; });
                Add(PacketType.Foo, (p, ver) => { switch(ver)
                                                  {
                                                      case Version.V1:
                                                          Protocol.Packets.V1.FooPacket fp1 = (Protocol.Packets.V1.FooPacket)p;
                                                          return 0 <= fp1.A && fp1.A <= 1000;
                                                      case Version.V2:
                                                          Protocol.Packets.V2.FooPacket fp2 = (Protocol.Packets.V2.FooPacket)p;
                                                          return 0 <= fp2.A && fp2.A <= 2000 && 0 <= fp2.B && fp2.B <= 1000;
                                                      default:
                                                          return false;
                                                  }
                                                });
                Add(PacketType.Bar, (p, ver) => { BarPacket bp = (BarPacket)p; return (0 <= bp.C && bp.C <= 1000); });
            }
        public interface IPacketStreamValidator
        {
            bool IsValid(Packet p, Version ver);
        }
        public class DummyPacketStreamValidator : IPacketStreamValidator
        {
            public bool IsValid(Packet p, Version ver)
            {
                return true;
            }
        public class PacketStreamValidator : IPacketStreamValidator
        {
            private IDictionary<Tuple<Version, PacketType>, ISet<PacketType>> transition = new Dictionary<Tuple<Version, PacketType>, ISet<PacketType>>();
            private ISet<PacketType> expected;
            private IDictionary<Tuple<Version, PacketType>, int> limit = new Dictionary<Tuple<Version, PacketType>, int>();
            private IDictionary<PacketType, int> count = new Dictionary<PacketType, int>();
            public PacketStreamValidator(ISet<PacketType> expected)
            {
                this.expected = expected;
            }
            public void AddTransition(Version ver, PacketType pt, ISet<PacketType> expected)
            {
                transition.Add(Tuple.Create(ver, pt), expected);
            }
            public void AddLimit(Version ver, PacketType pt, int max)
            {
                limit.Add(Tuple.Create(ver, pt), max);
            }
            public bool IsValid(Packet p, Version ver)
            {
                if(!expected.Contains(p.Type))
                {
                    return false;
                }
                Tuple<Version, PacketType> vpt = Tuple.Create(ver, p.Type);
                if(transition.ContainsKey(vpt))
                {
                    expected = transition[vpt];
                }
                if(!count.ContainsKey(p.Type))
                {
                    count.Add(p.Type, 0);
                }
                count[p.Type] = count[p.Type] + 1;
                if(limit.ContainsKey(vpt) && count[p.Type] > limit[vpt])
                {
                    return false;
                }
                return true;
            }
        public class StandardPacketStreamValidator : PacketStreamValidator
        {
            public StandardPacketStreamValidator() : base(new HashSet<PacketType>() { PacketType.Version })
            {
                AddTransition(Version.V1, PacketType.Version, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddTransition(Version.V2, PacketType.Version, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddTransition(Version.V1, PacketType.Foo, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Version, PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddTransition(Version.V2, PacketType.Foo, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Version, PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddTransition(Version.V1, PacketType.Bar, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Version, PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddTransition(Version.V2, PacketType.Bar, new HashSet<PacketType>() { PacketType.Version, PacketType.Foo, PacketType.Bar });
                AddLimit(Version.V1, PacketType.Version, 1);
                AddLimit(Version.V2, PacketType.Version, 1);
            }
        public class ValidatingPacketWriter : PacketWriter
        {
            private IPacketValidator pval;
            private IPacketStreamValidator psval;
            public ValidatingPacketWriter(BinaryWriter bw, Version ver, IPacketValidator pval, IPacketStreamValidator psval) : base(bw, ver)
            {
                this.pval = pval;
                this.psval = psval;
            }
            public override void Write(Packet p)
            {
                if(pval.IsValid(p, ver))
                {
                    if(psval.IsValid(p, ver))
                    {
                        base.Write(p);
                    }
                    else
                    {
                        throw new Exception(String.Format("Invalid context for packet (type:{0})", p.Type));
                    }
                else
                {
                    throw new Exception(String.Format("Invalid packet (type:{0})", p.Type));
                }
        public class ValidatingPacketReader : PacketReader
        {
            private IPacketValidator pval;
            private IPacketStreamValidator psval;
            public ValidatingPacketReader(BinaryReader br, Version ver, IPacketValidator pval, IPacketStreamValidator psval) : base(br, ver)
            {
                this.pval = pval;
                this.psval = psval;
            }
            public override Packet Read()
            {
                Packet p = base.Read();
                if(pval.IsValid(p, ver))
                {
                    if(psval.IsValid(p, ver))
                    {
                        return p;
                    }
                    else
                    {
                        throw new Exception(String.Format("Invalid context for packet (type:{0})", p.Type));
                    }
                else
                {
                    throw new Exception(String.Format("Invalid packet (type:{0})", p.Type));
                }