Avatar billede plok Forsker
06. december 2018 - 20:46 Der er 18 kommentarer

Huawei B618 køre kun med ca. 50Mbps selvom senderen er 100m væk?

Hej.

Jeg har anskaffet mig en Huawei 4G LTE B618 router da jeg har fået gratis 4G net gennem arbejde. Den køre 4G over Telmore (TDC Group) De siger at de har fået optimeret masterne så signalet burde køre max (i dette tilfælde 600Mbps, som routeren kan køre med som maximum)

Det jeg ikke kan forstå er, at når jeg har TDC masten ca 100 meter væk, er signalet kun omkring 50Mbps.

Jeg scanner/tester forbindelsen med speedtest.net & hastighedstest.dk

Routeren står højt, ovenpå et skab og uden forstyrende elementer i nærheden
.
Jeg har sat har sat netværkstilstand til auto
Masten som er 100m væk er en LTE800 i netværkstilstand

Jeg har tilmed prøvet med en ekstern antenne som denne: https://www.aliexpress.com/item/Huawei-B618-External-Antenna-Indoor-router-not-included/32827763741.html - Men der køre den kun med 5-6 Mbps?

Jeg har selv også prøvet at rykke rundt på selve routeren/antennen - både der hvor den står, men også fra rum til rum, uden nogen effekt. JEg har også fundet ud af hvor andre "stærkere" master befinder sig, og rettet den eksterne antenne samt routeren mod disse.

Er der noget jeg gør galt, eller er der nogle opsætninger som jeg bør ændre for at få den bedste forbindelse? Jeg har bare en standard opsætning pt.

Håber I kan hjælpe mig!

God aften
Avatar billede puren Ekspert
06. december 2018 - 20:52 #1
søg og du skal finde... det er der spurt om så mange gange her inde svaret har ikke ændret sig
Avatar billede plok Forsker
06. december 2018 - 20:59 #2
#1 kan ikke finde en skid hehe :P Der er ikke nogen som svare på det spørgsmål jeg har skrevet pt. ?

Har søgt på:
• Huawei B618 router
• 4G Router
• 4G signal
• LTE router setup
• Huawei router
• LTE router setup
• Bedste setup til 4G router
•4G router forbindelse

Undskyld - er måske lidt tungnem hehe :)
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2018 - 06:13 #3
50 mbit er grænsen..
fandt dette på google

4G LTE vs. cable. Verizon 4G LTE wireless broadband is 10 times faster than 3G—able to handle download speeds between 5 and 12 Mbps (Megabits per second) and upload speeds between 2 and 5 Mbps, with peak download speeds approaching 50 Mbps. Cable speeds vary, but 4 to 12 Mbps are common.
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 09:32 #4
Masten kun 100 meter fra routeren !!!!

Tja ??? Har oplevet, at kort afstand til masten, "ofte" ikke er en fordel. En vis afstand, KAN gøre en positiv forskel.

Jeg har som et forsøg prøvet, at måle hastighed ( Med en mobil telefon ) direkte under masten. Og igen på 1 km´s afstand.. Sidste måling gav pokkers til forskel.

Iøvrigt kan bygningens materialevalg: Beton, Alukraft, Energiruder i den grad nedsætte 4G hastigheden.
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 09:35 #5
Har du prøvet dækningskortet ??? Husk at det altid er ude..
https://www.telmore.dk/mobilt-bredbaand/daekningskort
Avatar billede Slettet bruger
07. december 2018 - 10:22 #6
Som jeg skrev: graensen er 50 mbit
Avatar billede plok Forsker
07. december 2018 - 10:58 #7
#3 okay øv - Ved du om man kan kode den så den kan køre hurtigere hastighed? Kan se at man kan få denne router model på ebay som kan køre 600Mbps

#4 god info - tak

#5 JEg har tjekket kortet, og det siger op til 200Mbps. Men hvorfor er det altid ude? Den står jo inde i huset. Vil dette ikke give en forringelse af signalet?

#6 Det lyder af, øv hehe - men tak for info
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 10:58 #8
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 11:03 #9
#7.. Der er ALTID bedre 4G signal ude.. De kan jo KUN gætte på indendørs..

Prøv selv ;) Sæt routeren i vindueskarmen med ÅBENT vindue.. Og se forskellen.
Avatar billede plok Forsker
07. december 2018 - 11:06 #10
#9 vil det så hjælpe at sætte den på loftet?
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 11:08 #11
Husk også at et 4G signal DELES mellem alle brugere som går på en given mast..

Så alt efter hvor mange der er på, og tidspunktet på døgnet giver typisk forskel i hastigheden..

Her måler jeg bedste hastighed kl. 5 søndag morgen ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 11:15 #12
#10.. Måske ??? Men husk at måske får du bedre 4G signal på routeren.. Men dit wifi kan blive forringet hvis den står på loftet.. Og så er du lige vidt ;)

Husk at enheden du måler hastighed med (computer m.m.) også betyder meget.. Og gælder både med LAN og wifi..

Her kan det svinge helt vildt, alt efter hvilken af mine computere jeg måler med.
Avatar billede plok Forsker
07. december 2018 - 11:18 #13
#12 okay - ja det giver mening :)
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 11:21 #14
Noget helt andet ;) Alt efter HVAD du skal bruge vilde hastigheder til, så dækker 50 Mbps i download fint for de fleste.. Bare det er stabilt ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
07. december 2018 - 11:24 #15
Rettelse: Hastighed måles vist i Mbit/s ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2018 - 13:52 #16
vedr loft - min bror har en router på loft, og en ekstern antenne udvendigt, pegende mod mast. Det virker ude på landet, hvor der er langt mellem master.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. december 2018 - 13:59 #17
har lige testet telefonen (samsung 2017), den modtager 132mbps, og mast er 490m væk. Jeg har så kun 10mbps i upload.
Avatar billede plok Forsker
07. december 2018 - 19:34 #18
Men kan man fjerne begrænsningen på selve routeren?

Kan læse mig til at der er en grænse for hvad min router - Huawei B618 kan trække, men man kan vist kode den anderledes.