Avatar billede Haune Praktikant
07. december 2018 - 20:12 Der er 3 kommentarer

Laptop vil ikke starte op

Hej.
Min 5 år gamle MSI laptop vil pludselig ikke starte ordenligt op.
Den indlæser BIOS og går videre til Windows 10 login skærm (de farvefyldte baggrundsbilleder) men login promten kommer aldrig frem. Harddisken arbejder lystigt men efter 3 timer er der stadig ikke sket noget. Det hjælper ikke at trykke på nogen af tasterne. Til sidst lukker den bare ned igen efter 5-6 timer.

Hvad kan jeg gøre? Starte op i Safemode, men hvad vil det hjælpe på opstartsproblemer?
Indsætte Windows CD/DVD og prøve og reparere installationen?
Installere Windows på ny og gemme alle de gamle filer?

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
07. december 2018 - 21:19 #1
Havde som første forsøg at reparere Windows.
Hvis det ikke lykkedes så havde jeg prøvet at starte pc op på et "live medie" for at tilgå disken og få kopieret eget data ud.
Herefter så ville det være en nyinstallation evt hvor man prøver at beholde data og kun få Windows installeret om. Mener men kan vælge om man vil gemme eller slette alt.
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. december 2018 - 09:27 #2
Du kan prøve dette:
    1. Start din pc, og vælg ikonet Tænd/sluk i nederste højre hjørne af låseskærmen.
    2. Vælg Genstart , mens du trykker på knappen Shift.
    3. Vælg Fejlfinding-Nulstil denne PC-Gem mine filer eller Slet Alt
Hvis du vil bevare dine dokumenter og filer, skal du vælge "Gem mine filer"
Windows geninstalleres.
Avatar billede Haune Praktikant
08. december 2018 - 17:46 #3
@Uvanga
Jeg kan slet ikke vælge noget med hverken mus eller tastatur. Startskærmen er helt frosset.

Vil der ske noget ved at køre en "Reparation Af Installationen" fra Windows DVD'en? Vil jeg kunne miste data eller andet tragisk?

Rettelse: Det er ikke Windows 10 men Windows 8 der er installeret.