Avatar billede mr.handstand Novice
10. december 2018 - 13:58 Der er 1 kommentar

Avanceret diagram, VBA fremstilling af urskive-diagram med mange sekundvisere af forskellig længde og tykkelse

Hej med jer,
Jeg giver selv op - men er sikker på at svaret er herinde :-)

Jeg ønsker at lave et diagram som skal illustrere hvordan en portefølje af 50 initiativer bidrager forskelligt til 3 fokusområder (fx effektivitet, medarbejdertilfredshed, og kundetilfredshed). Tænk på det som en rund urskive, hvor jeg gerne via VBA vil indsætte mange "sekundvisere", som alle starter i urets centrum, men har forskellig længde og tykkelse, afhængig af hvor meget de bidrager til et givet emne.

Titel  |    bidrag til fokus 1  |    bidrag til fokus 2    |    bidrag til fokus 3
Et bidrag gøres op som en længde x en tykkelse.
Længde 0 = ingen effekt (usynlig). Længde 5 = maksimal effekt
Tykkelse 1 = smal effekt, Tykkelse 3 = bred effekt.

Projekt A | 0,0 | 5,1 | 2,2
Projektet A bidrager ikke til fokus område 1 overhovedet. Det bidrager med en 5 cm lang linje med tykkelsen 1mm til område 2, og en 2 cm lang linje med tykkelse 2mm til område 3.

Project B | 4,2 | 4,2 | 3,1
...bidrager til fokus område 1 med længde 4cm og tykkelse 2mm, bidrager til fokus område 2 med længde 4 cm og tykkelse 2mm, bidrager til fokus område 3 med længde 3 cm og tykkelse 1mm

Project C | 3,1 | 5,4 | 1,1
...bidrager til fokus område 1 med længde 3cm og tykkelse 1mm, bidrager til fokus område 2 med længde 5 cm og tykkelse 4mm, bidrager til fokus område 3 med længde 1 cm og tykkelse 1mm

...
Jeg vil så gerne have at projekt A, B og C alle starter i urskivens centrum, men at projekt A's 3 linjer vises så de sigter mod kl 00:01, 04:01 og 08:01, hvorimod projekt B's 3 linjer vises sigtende mod kl 00:02, 04:02, og 08:02.
Så med andre ord så skal jeg på en måde rette rotation af linjerne så projekt C så igen viser sit bidrag kl 00:02, 04:02, 08:02 osv.

På denne måde er mit håb, at jeg kan auto-generere en urskive med én sekundviser pr. projekt-initiativ. Når man ser skiven på afstand vil man kunne se, at hvis der er mange lange, tykke linjer mellem kl 04 og 08, så er fokusområde 2 i centrum for mange initiativer, men hvis der er meget få linjer mellem kl 08:00 og 12:00, så er der ikke mange projekter der bidrager til fokusområde 3.

Kan man overhovedet det? :-)
Avatar billede ExcelJ95 Seniormester
14. december 2018 - 22:44 #1
Hej.

Det er godt nok ikke lige VBA.. men prøv at tjek tilføjelsesprogrammet: Radial Bar Chart ud.. det er gratis og kan lave nogle rimelig fede cirkulære grafiske displays af data.