Avatar billede Mikael Ekspert
17. december 2018 - 11:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvad sker der lige med min Chrome browser ?? Virus ??

Har haft meget ballade med min Chrome browser de sidste 7 dage..

Åbner jeg SAMME link/andet med min Chrome browser, så får jeg ofte nedenstående billeder.

Åbner jeg samme med min AVG Secure Browser, så nul problem efter scan.
Scan med AVG på Chrome viser så nul problemer ???

Hvad pokker er: r.ealburl.com som kommer frem for det valgte link ?
https://i.imgur.com/5IxRfW1.png
https://i.imgur.com/Phk9eEw.png
Avatar billede INK Ekspert
17. december 2018 - 11:44 #1
Prøv et scan med Malwarebytes.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2018 - 12:05 #2
Jeg har flere gange oplevet, at Chrome selv sætter markering i Brug Proxy, og så er der sider, jeg ikke kan åbne.  Markeringen kan fjernes under Indstillinger.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2018 - 12:06 #3
Indsæt chrome://extensions/ i adresselinjen i Chrome - så ser du hvad der er installeret af tilføjelsesprogrammer. Fjern dem du ikke kender.

Når det er gjort, går du i de 3 prikker i øverste højre hjørne, går i Indstilinger, ruller ned i bunden og vælger "Avanceret", ruller igen ned i bunden og klikker på "Gendan indstillinger til deres oprindelige standardkonfiguration"

Du har fået et eller andet ind, der hænger i din browser. Antivirus/malware scannere er sjældent særligt gode til at se disse plugin-angreb direkte i browseren.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. december 2018 - 08:17 #4
Desværre gav hverken #1, #2 eller #3 gevinst.. Hmm.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2018 - 13:00 #5
Og du fik også gendannet Chrome til standard indstillingerne? - så ligger der og kører noget aktivt på maskinen, der retter startsiden i det øjeblik, du starter Chrome.

Prøv at hente CCleaner - i den kan du se hvilke prorammer der er sat til at starte op automatisk - og du kan også se de plugins, der kører i browserne. Se om der er noget unormmalt, og slet/fjern det om nødvendigt.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. december 2018 - 13:20 #6
#5.. Prøv at se de 2 billeder i min start tråd.. Jeg får aldrig lov til at se/komme på pågældende link.
Så de er næppe på min computer.. ;)

Men er stadig nysg. Hvad pokker er "r.ealburl.com" ???

PS!!! Lige idag har jeg ikke kunne gentage "problemet" med min normale Chrome browser ...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2018 - 13:37 #7
Jeg har ikke lyst til at gå på det link - det er givetvis et phishing link. Og et eller andet du har/har haft på computeren, laver omdirigering af din normale startside til denne side.
Hvis du ikke har problemet længere i Chrome, skyldes det nok at du fik den resat, så den igen bruger den rigtige startside. Men det er altså ikke internettet der har et problem - det er din PC :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2018 - 13:39 #8
Eller rettere - et Whois opslag siger at domænet er ledigt - https://www.whois.com/whois/ealburl.com

Så hvad der end har været, er det heldigvis lukket nu.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2018 - 13:42 #9
Og rettelse til mig selv - jeg lavede bare copy-paste af din skrevne URL - men iflg. billederne er det jo ikke helt den rette. Det skulle være domænet eaburl.com. Den er registreret for små 30 dage siden til et camufleret firma i panama: https://www.whois.com/whois/eaburl.com
Jeg vil stadig tro phishing eller malware site.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. december 2018 - 13:46 #10
Undskyld endnu et indlæg - men https://www.siteadvisor.com/sitereport.html?url=r.eaburl.com antyder, at det er en "søgemaskine".
Det er næppe i vanlig stil, men i stedet en søgemaskine der guider dig til de produkter, der har købt sig til en god placering. Sammen med et plugin i din browser (har sikkert erstattet den normale søgemaskine i din browser), vil den i stedet for søgning på "Seagate harddisk" sende dig til "Datatrax harddisk" (absolut tænkt eksempel :-)

Det er i hvert fald noget jeg har set flere gange.
Avatar billede Mikael Ekspert
19. december 2018 - 09:23 #11
#8  Ja det er lukket nu.. Har heller ikke problemet mere..

Ser lige tiden an inden jeg lukker tråden ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juni 2019 - 21:01 #12
Løst: Tak for alle svar ;)