Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
25. december 2018 - 22:30 Der er 8 kommentarer

El motor ventilator

Hej. Kan nogen guide mig hvilken el motor jeg skal købe som er robust, kraftig, ikke så stor og vigtigst spændings regulerbar. Evt med stålblade (men dem har jeg) og det nemmeste ville være lige til at montere en på rund eller 4 kantet udskæring
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2018 - 08:58 #1
En mand dedikeret til en opgave. :-)
Du giver godt nok ikke så let op. Hatten af for det.

Indtil videre har du arbejdet mest med 230 volt motorer ikke?
Tror du det ville være nemmere hvis du gik over i noget med lavere spænding (12 til 24 volt) og evt som jævnstrøm?
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
26. december 2018 - 19:09 #2
Haha - nej har svært ved at løsrive mig når jeg først bore i noget :D

Så nu vil jeg bygge en kasse til det :) Det er 50% mere effektivt end de fancy luftrensere folk køber til deres værksted etc. (jeg fik dog købt en Electrolux Z9124 for en md siden).
Jo det er en 230. Og jeg åbnede den her Otto ventilator og det ser ud som om bladet ( det fine stål blad) er bygget sammen med motor - jeg tror det ikke (ville ikke være logisk) men jeg ville ikke bare tvinge det af. Men mon man ikke kan få det af på en måde? Men jeg kunne se under bladet at det nok var en børsteløs motor og det er naturligvis grunden til den ikke er spændings regulerbar. Jeg vil helst ikke give overpris for en ventilator jeg alligevel skal skille ad. Spørgsmålet er om en lavere volt er lige så robust? Og metal bladet er et must ellers kan det ikke betale sig
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2018 - 19:33 #3
Vingen kan være krympet på akslen til motoren på din Otto blæser når det er lavet i metal.
Der er jo blæser motorer i biler til at flytte luft i forskellige størrelser, og vil mene at de bør være kraftige nok.
Men en ting er det med blæseren. Du skal også have noget til at justere fart med. Og her duer den du har ikke.
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
26. december 2018 - 21:50 #4
Bladet er lavet meget tungt i midten - det er det jeg mener med at det ser ud som om det er en del af motoren. Vil lige undersøge igen om jeg ikke har overset en skrue :) (den er rar at have hvis den kan komme af).
Som han siger her så er stort set alle ventilator motorer (Shaded Pole / PSC motors) spændings justerbare https://www.youtube.com/watch?v=JTlHNOaBnPI
I Otto er det en industri motor (det står et sted). Så jeg vil tage chancen og købe en billig AEG VL 5525 M N - og skille den ad (hvis den virker på justering) :)
Hvis du har en løsning på lavere volt så nævn det endelig (så mangler jeg bare et blad)
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
26. december 2018 - 22:11 #5
Jeg har lige testet en gammel Bosch sliber på normal spændings justering og den køre som surt uden brummen. Så den vil jeg skille ad :D (har en ny bosch sliber)
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
26. december 2018 - 22:11 #6
smurt*
Avatar billede backsideofthemoon Juniormester
27. december 2018 - 15:22 #7
Motor fundet - hjælper mig ikke så meget - de er heller ikke designet til opgaven :D Tror jeg pauser mit projekt her men skal nok få den bygget - hæng på :)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 15:28 #8
Holder overvågningen åbent :-)