Avatar billede Pernille Laursen Juniormester
26. december 2018 - 08:41 Der er 6 kommentarer

Emhætte - et nødvendigt onde?

Hej. Behøver man overhovedet en emhætte i køkkenet? Kan man ikke bare nøjes med at åbne vinduet??
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2018 - 09:14 #1
Ja det er et nødvendigt onde. Den sikrer nemlig at du vil kunne holde et fornuftigt indeklima og undgå skimmelsvamp. Sagen vil jo nok være den at man ikke får åbnet vinduet nok til at holde fugtigheden nede i rummet. Fedt fra stegeos fanges jo også af emhætten og kan holdes nede på et mere fornuftigt plan end uden emhætten.

Men grunden til du spørger er jo sikkert kun på grund af at du synes de er grimme ikke?
Og jeg er enig med dig i at sådan en frithængende emhætte er ikke pæn at se på. Vi har selv lavet et nyt køkken hvor vi hverken har overskabe eller frithængende emhætte. Jeg har indbygget min i loftet. Andre alternativer er en hvor den er indbygget i kogesektionen. Men uden vil jeg ikke anbefale.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2018 - 09:17 #2
En anden væsentlig ting er hvis din bolig har ventilationsanlæg, så vil dette jo skulle overtage fra emhætten, og med alt det fedt den så vil suge ind, så bliver filtrene hurtigt beskidte og det går så ud over ventilationsanlæggets virkningsgrad. Så det skal man også passe på.
Avatar billede Mikael Ekspert
26. december 2018 - 10:14 #3
Lærte lidt om bl.a. emhætter/emfang for år tilbage, da jeg solgte køkkener og hårde hvidevare..
2 vigtige tips for bedste udnyttelse..

1. Åben IKKE et vindue på klem, i SAMME rum som emhætten.. (køkkenet)
Fidusen er. Åben istedet et vindue på klem i et tilstødene rum. (selvfølgelig skal evt. dør stå åben/på klem til dette tilstødende rum)

2. Start emhætten/emfanget i god tid.. 5 - 10 min før der kommer "stegeos"

1 og 2 gør tilsammen, at der opstår et mere ensartet vacuum i HELE køkkenet.. Og dermed meget bedre udsugning..

Test det selv.. De virker ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
26. december 2018 - 10:26 #4
#3 enig 😊
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. december 2018 - 12:49 #5
Det afhænger meget af køkkenet og hvor meget du laver mad og til hvor mange.
Hvis vinduet er i nærheden af komfuret og det er en lille studenterlejlighed hvor du kun laver mad til en og ikke hver dag, vil jeg mene den kan undværes. Start evt. uden og se hvordan det går.

Hvis det er fordi du er ved at planlægge helt nyt køkken bør der medtages en emhætte, vælg en traditionel billig model, der hænger hen over komfuret fx under et skab. Vælg ikke en dårligt sugende design-model.

Husk at den skal være med udsugning, dvs. der skal laves hul i væggen. Der findes nogen der bruger aktivt kul og sender luften ud i lokalet igen, de er ret værdiløse. Husk at rør og slanger skal være isolerede ellers kommer der kondens og det giver vand, der drypper ud af emhætten og evt. skimmelsvamp i bygningsdele omkring slangen.

Nogle anbefaler separat motor på loftet, ford den larmer mindre, men det koster en del ekstra både at købe og montere, og det larmer stadigvæk. Tag en alm. model med indbygget motor. Den larmer kun når du tænder den. Du kan roligt vælge en billig model.
Avatar billede Pernille Laursen Juniormester
26. december 2018 - 13:23 #6
Synes det er meget flotte indlæg. Tak for dem!!!
Tænker bare- hvad gjorde man før emhættens opfindelse.
Pt har jeg en siddende, uden udtræk, til frisk luft. Den er et skrummel og larmer når jeg tænder den.