Avatar billede JeVe Novice
26. december 2018 - 15:57 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Kan ikke se drevet i windows 10

Hej Venner :)
Jeg har fået en ny windows10 baseret computer- Min gamle eksterne 1TB hdd popper ikke op når jeg slutter den til- Den har fungeret hidtil på en MAC som nu er død. Inde i diskhåndteringen kan jeg se at den er aktiv i to partitioner, men jeg kan ikke få lov til at tildele den et drevbogstav- den ene står som EFI-system 200MB. Den anden som 931MB Iorden og primær. Der var 128 mb fri og jeg kunne få lov at oprette en ny partition, den kan jeg godt se med tilhørende drevbogstav.
Jeg finder ingen fejl på den nogen steder i enhedshåndteringen. Ej heller opdateringer. Jeg har prøvet at starte PC'en op med disken tilsluttet. Heller ikke succes.

Kan nogle af jeg hjælpe mig ?
Avatar billede JeVe Novice
26. december 2018 - 16:02 #1
Tilføj- C: drevet (det oprindelige) og D: drevet (det nye jeg oprettede) står som NTFS i filsystem. Det nye kan jeg godt få lov at ændre og tilpasse, men når jeg højreklikker på første og anden partition på mit eksternedrev er menuerne "grå". Jeg kan kun vælge slet diskenhed og hjælp.
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2018 - 16:43 #2
Tryk på Windows tasten  + X Vælg fanen Diskhåndtering  Se om den er Online og om den har et drev bogstav?
https://ibb.co/tLM5M4x
Avatar billede JeVe Novice
26. december 2018 - 17:12 #3
Den er online, den har ikke noget bogstav og jeg kan ikke tildele den et.
Avatar billede JeVe Novice
26. december 2018 - 17:20 #4
Avatar billede poko1 Ekspert
26. december 2018 - 17:32 #5
kun drevet på 931,16 GB der skal have et bogstav  gå ind på det og højreklik og vælg tilføj et drevbogstav
Dn første partition er en EFI Styringsenhed!
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2018 - 22:41 #6
Avatar billede JeVe Novice
27. december 2018 - 05:51 #7
poko1- den er feset ind, men menuen 'vælg drev bogstav" er ikke tilgængelig :)- det ses på upload. Tak for dit input.
Valby- og jeg må vej af en med en mac så :)

Tusind tak for jeres hjælp  -
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 07:50 #8
Umiddelbart når jeg kigger i billedet med din enhedshåndtering er der ikke gemt noget på den eksterne da den plads der er og den plads der er tilbage er den samme. Er det korrekt observeret?

I tilfælde af at det er korrekt, så kunne man evt prøve minitool og se om den kan oprette og tilde le de drev der skal bruges på disken:
https://www.partitionwizard.com/free-partition-manager.html
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2018 - 08:15 #9
Hvordan ser din BIOS Boot Manager Ud?
Du skal jo nok have ændret rækkefølgen så den står som første i rækkefølgen"
Dette er kun til orientering  et billede af en BOOS Med BOOT CAMP Hvor du skal have Ændret Disk (0) til Disk (1)
https://ibb.co/WBwyHLg
Men da du ikke skriver hvilken Computer model du har er det jo kun gætværk Og nej det er ingen MAC Som nogen tror
ses jo tydeligt på tastaturet!
Derud over tror jeg også at SSD Drevet er et M2 ??? Som indbygget fra Fabrik.
Det havde nok været en ide at skifte det til et større på minimum 250 GB
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 09:24 #10
#9 Hvorfor tror du der er nogen der tror det er en Mac?
Disken er før blevet brugt på en Mac og det er noget helt andet :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2018 - 09:32 #11
Det mener jeg Fordi SSD  den sidder som Disk 1 Og er installeret med UEFI Hvilket ikke anvendes på MAC.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2018 - 09:35 #12
Og så er det en Guid Partition Table
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 13:15 #13
#11 Det er jeg godt klar over, men jeg forstår stadig ikke hvorfor du skriver at "nogen" tror det er en Mac. Kan stadig ikke se hvor det skal komme fra? Er rimelig sikker på at indlæg #6 var møntet på at disken før var i HFS+ som der er Mac system, og at der måske var gået et eller andet galt i formateringen og oprettelsen af disken.

Jeg er ikke ekspert på uefi skal siges, men skal en "slave disk" bruge en styre partition på 200mb for at køre denne disk? Troede kun det var på systemdrevet denne partition skal ligge til systemfilerne.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 13:48 #14
#13 Ja Du har ret med #6. Men jeg burde have læst indlæget bedre. Troede, at spørger ville have sine data ud, derfor var det væsentligt, at Windows ikke kan læse Mac. Hvis disken bare skal findes og formateres til Windows er jeg helt enig i, at
MiniTool er værd at prøve. Eller AOMEI? https://www.aomeitech.com/download.html
Avatar billede JeVe Novice
27. december 2018 - 16:42 #15
#8 Der er gemt en del dokumenter som gerne skulle redes. Jeg er ikke 100 metermester i det her så derfor spørger jeg jer.

#9,10,11,12+ Jeg prøver lige at udtrykke mig lidt mere klart.
Det er en ekstern harddisk som bare plugges i usb- den har fra ny kun været brugt på en mac. Nu er maccen død og jeg skal have de filer ud som ligger derpå-

How to ?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 16:52 #16
Ok så må du selvfølgelig ikke formatere før du har fået dine data ud.
Prøv at se på Paragon Partition Manager free.
https://www.paragon-software.com/free/pm-express/#
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 16:56 #17
Ps. De skriver:Converts HFS volumes to NTFS and vice versa without reformatting.
Klarer programmet det, kan filerne efterfølgende ses i Windows.
Avatar billede JeVe Novice
27. december 2018 - 17:27 #18
Ja det er sådan noget jeg skal over i. Måske et dumt spørgsmål, men er min nuværende fra maccen HFS ? Kan se at det jeg kan læse på er NTFS.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 18:27 #19
En Mac er partitioneret med HFS. Men hvis du selv har partitioneret med NTFS oveni, så er Mac partitionen røget, sammen med tilgangen til dine data.
En ekstern disk skal ikke have et EFI system. EFI har afløst BIOS og hører altså kun til C-drevet.  Men er der EFI på disken, er det lige meget, for der bootes jo ikke på den. De 128MB hørte til EFI, så glem dem. Det er kun de 931MB, som er væsentlige.  Men - Uha! - nu er situationen så speget, at jeg ikke kan se, hvordan du kan redde dine data, for det kræver i det mindste et drevbogstav på de 931MB for at vise et recovery program, hvor der skal ledes.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 18:33 #20
Kan du lave et skærmbillede af Diskhåndtering  og lægge et link her på siden?
https://picee.dk/
Hvis du ikke har et program til skærmbilleder, er her et udmærket:
https://screenhunter_free.da.downloadastro.com/
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 18:39 #21
Nb. Malwarebytes hævder, at linket til Screenhunter er lusket, så her er et bedre.
http://www.wisdom-soft.com/downloads/downloadfiles.htm
Avatar billede poko1 Ekspert
27. december 2018 - 18:41 #22
Nu har jeg været ude af huset og lavet Computere hele dagen! Og jeg vender ikke tilbage!!!!
JeVe
Du har altså været i gang med en installations disk på den Harddisk!
Uden kan den ikke være lavet om fra HFS Til GPT
Det samme gælder fra MBR Til  GPT
https://ibb.co/V3KTWnG
Avatar billede JeVe Novice
27. december 2018 - 19:03 #23
#20 https://picee.dk/6704-img2244
Hermed link til diskhåndtering-

poko1
Undskyld min uvidenhed- jeg fatter hat af det du skrev. Er der noget jeg skal svare på ?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 19:26 #24
#23 Ja desværre allerede i går da du lagde det første billede op af din diskhåndtering kunne jeg se at du måtte have formateret den da disken er 100% ledig.
Og som poko1 skriver så må du have fiflet med et installationsmedie på disken da der ved denne lejlighed er kommet en lille systempartition på den eksterne disk.
Om du kan redde dine data overhoved det er jeg heller ikke sikker på.
Har selv brugt Recuva til at redde filer et par gange, og andre snakker  om Testdisk. Efter hvad jeg husker så har poko1 et program der hedder File Scavenger (eller noget i den stil) han anbefaler.
Hvilket der er bedst til formålet  her er jeg ikke helt klar over desværre.
Vigtigt er det dog at du ikke gør mere på disken før der er en plan for redning af filer.
Hvad tænker du poko1?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 19:27 #25
Er harddisken på mac død eller har du filerne der også?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2018 - 20:02 #26
Jeg tør ikke anbefale det, men jeg ville selv, i den situation, slette de 2 små partitioner og kun beholde den store på 931MB, og så se på muligheden for drevbogstav.
Forandrer det ikke noget, kan den store disk udvides med den ikke allokerede plads til een stor partition.
Du kan selvfølgelig også bare prøve, at fjerne drevbogstavet fra "D" og så prøve, om du kan give det til de 931MB.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2018 - 20:38 #27
Når jeg ser på det første skærmskud af dine diske (Indlæg #4) ser jeg at den lille partition til systemdisken på 260 mb også er 100% ledig, og det forstår jeg ikke at den skal være??
Her burde filer til systemet ligge og fylde en smule.
Kan din computer starte op uden du har den eksterne disk monteret?
Avatar billede JeVe Novice
28. december 2018 - 00:22 #28
Båbbåbbåb- Som jeg hører det nu så er den nærmest død!!! #24- jeg har efter tilslut konstateret at den er til stede i diskhåndteringen men ikke synlig. herefter højreklikkede jeg på de 128 MB "frie" allokerede og lavet et nyt drev for at se om det hjalp- det gør så nu at jeg kan se det nye som ses på billedet. Har jeg med andre ord fejlet big time da jeg lige forsøgte mig frem?

Vil jeg kunne tilslutte den en mac og få en eller anden til at trække det ud den vej, eller er det løb også kørt nu?

Jeg ved ikke hvor død maccen er endnu og filerne ligger derpå. Den gik på gulvet og kan så ikke starte nu.

#27- Disk 0 er den fastmonterede, hvorvidt den skal være tom eller ej ved jeg ikke noget om, computeren er ny og kører som sådan en nu engang gør. Den kan starte og køre autonomt uden den eksterne. Det er disk 1 som er "problemet".
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2018 - 08:40 #29
Prøv at kigge på denne video
https://www.youtube.com/watch?v=Kg2GtSJwDSs

Når man ser diskhåndteringen på Windows maskinen der ligner den meget det du ser i din pc. Manden her bruger HFS Explorer og overfører med programmet her sine filer til et andet drev.
Så hvis dette er måden du vil prøve at få  dem overført, så skal du have en andet sted du kan overføre filerne til.
Du kan under alle omstændigheder prøve og hente HFS Explorer og se om filerne stadig er tilgængelige:
http://www.catacombae.org/hfsexplorer/
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2018 - 10:15 #30
#28 Ja du kan prøve at tilslutte den en mac. Har du ikke valgt at formatere den burde den stadig være synlig i Mac.
Men skriver Mac noget med at den skal gøre et eller andet for at bruge disken så skal du ikke gøre det uden du melder ind her. Jeg har på intern besked spurgt en som også hjælper herinde der både bruger Mac og Windows. Måske han også kan komme med nogle ideer til lige dit problem.
Avatar billede INK Ekspert
28. december 2018 - 11:22 #31
Det ser for mig ud som om, du har formateret din disk i Windows. Netop det som der advares imod i linket i #6 😫.

Du har altså en disk med Mac data skjult på en Windows formateret disk. Det var det, der i gamle dage hed et problem, men nu kaldes en udfordring.

Jeg ville foreslå følgende:
Få fat i en Mac og tilslut harddisken.
Kør diskværktøj og forsøg at reparere disk. Hvis det ikke lykkes, og det gør det nok ikke, så ..
Anvend så et data recovery program på Mac'en, og hvis du er heldig finder det dine filer. (Du kan finde lidt om data recovery programmer her
https://www.cleverfiles.com/howto/top-5-data-recovery-software-mac.html )

Mulighed 2: Hvis dine filer også findes på din gamle Mac, der blot ikke vil starte, så kan du jo tage harddisken ud og med den lånte Mac fiske filerne ud. Kræver en adaptor for en sata disk (almindelig HDD), mens det for en SSD er lidt mere kringlet. Apples SSD'er er forskellige fra almindelige M.2 SSD. Så det kan være nemmere at låne en Mac af samme årgang/model (eller tæt på), og så sætte SSD'en over i den og starte op.

Kom endelig tilbage såfremt du mangler hjælp til løsning 2.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2018 - 12:25 #32
#28 Prøv tips fra #31 før du gør noget andet :-)
Tak fordi du kom forbi ink :-)
Avatar billede JeVe Novice
29. december 2018 - 12:42 #33
LØSNING:
Først og fremmest tusind tak for hjælpen til alle mand.

Fandt en mac i omgangskredsen og konstaterede at næsten alle filer var tilgængelige på den oprindelige hdd- Den eksterne kunne også læses og tilgåes herpå.
Så langt så godt.
Tog chancen og fulgte rådene fra jer med at forsøge en konvertering af den eksterne- Brugte vejledningen og programmet #29 det virkede som noget jeg kunne fatte. Det forløb smertefrit og alle er glade.
Har nu formateret og delt i nye partitioner :)

Tak for hjælpen og godt nytår.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2018 - 12:56 #34
Når #29 var en god hjælp, burde han måske også få en grøn søjle? 😊
Avatar billede JeVe Novice
29. december 2018 - 13:02 #35
Ja naturligvis- hermed tilføjet :)