Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 14:17 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Læse resultater med HD Tune.

Min mekaniske Toshiba  på 2TB har bedre gennemsnit læse resultater end min nye SanDisk SSD 250GB.  Hvordan kan det forstås?
https://picee.dk/6770-hd-tune
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 14:59 #1
har du installeret en driver til din ssd ?
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2019 - 15:08 #2
hvis du henter tilfældige små stumper data, så vinder ssd - men hd har en større buffer og forhåndshenter, hvad den gætter på, du vil hente ved næste læsning. Det gør, at nogle målinger vil falde ud til hd's fordel
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 15:09 #3
Nej Trim er installeret, men ikke en speciel driver. Der fulgte ikke nogen med.
Bør jeg søge en SanDisk driver over nettet.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 15:11 #4
#2 Ok jeg od den læse medens PC kørte på tomgang.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 15:59 #5
Har du SSD på den hurtigste port, og er AHCI tjekket af i BIOS?
Mener nu ikke normalt at et SSD drev skal have en specell driver. Det burde chipsæt driveren vel have styr på?
Men hvis den ikke er med disken så har de noget værktøj her:
https://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/15108/~/sandisk-ssd-dashboard-support-information  måske ala Magician som der er med Samsung.
Prøv at tjekke det ud.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 17:15 #6
Den hurtigste port? Den sidder i Port 1, men jeg kan selvfølgelig prøve de andre 3 porte. HD Sentinel viser, at AHCI er aktiveret. Jeg troede heller ikke, at disken skulle have en speciel driver.
Jeg har installeret et dashboard fra dit link. Det er ikke meget værd, og virker kun delvist i Windows 8.1. Det er ikke som med Magican.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2019 - 17:49 #7
der er nogle (ældre) bundkort, hvor et par porte kan 300 (noget) og et par andre kan 600 (noget) - jeg har haft et sådanne i den sidste stationære, jeg havde. Tjek dit bundkorts data. ssd'er skal bruge fuld hastighed på 600
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 18:03 #8
Nemlig Claes det er vigtigt at man bruger 6GB porten som kører med 600 mb hastighed hvis bundkoret har sådan en port.
Kun med sådan en port vil man kunne opnå noget der minder om max hastighed.
Kan huske da jeg installerede den pc her så havde jeg ikke AHCI aktiveret i bios. Det nedsætter også hastigheden.
#6 Nå ok med hensyn til Dashboard. Kunne ikke teste det da jeg kører med Samsung.
Magician ja det virker :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 18:06 #9
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 18:08 #10
#7 Jeg kan ikke huske, hvor gammelt mit bundkort er, men nu har jeg afprøvet disken i samtlige 4 porte, Men HD Ttune siger det samme. Det ligger mellem 139.2 og 140.5, men den minimale forskel er vist bare en tilfældighed.
Så jeg har åbenbart ingen porte som er hurtigere end de andre.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 18:18 #11
#9 Tak for linket. Der er sandelig langt op til 520 mb/s, og når ingen af portene viser forskel af betydning, Ja så står jeg med et problem.
Jeg vil prøve, at klone SanDisk over på en Samsung Evo 250GB og så måle på den.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 18:51 #12
Magician fortæller også hvor hurtig den port som disken er sat i kører
Kørte lige en test på min pc med Magician, og det bliver næppe hurtigere med den hardwaren jeg har :-)
https://ibb.co/YtFWjDK
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 19:23 #13
Jamen det er da også helt fint:-)
Jeg har målt på Samsung disken. Både HD Tune og Magican siger ca. 33mb/s
Magican skriver Not supported. Invalid serie Nr.
Og MiniTool siger at den ikke kan klone fordi der er sket en forandring i partitionerne, selv om den stod som ikke allokeret.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 19:32 #14
Klonede ikke noget til denne pc. Det var en clean install med Win 8,1 og så opgradering til Win 10 i gratis perioden.
Faktisk sjældent at jeg bruger funktion kloning.
Bruger Aomei hvor jeg laver et sytembackup, og når jeg ruller det tilbage så vælger jeg "anden destination", og vælger den "nye" disk som jeg vil have systemet over på.
Herefter flyttes disken ind som boot disk. Det har jeg haft god erfaring med.
Den overfører på en ikke allokeret disk uden problemer.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. januar 2019 - 19:33 #15
bare for sjov, så testede jeg magician på min Lenovo Ideapad 320
medfødt disk Micron 256gb
MB/s 520 read / 507 write
IOPS 59570 read / 59082 write
ekstra disk WD 500gb
MB/s 560 read / 525 write
IOPS 69335 read / 66162 write

skulle måske bytte om på de to og få 10% hurtigere pc - ekstradisk er kun til intern backup - der er ingen data (i brug) på den - win og data er på medfødt disk.
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2019 - 19:46 #16
Har du prøvet denne test for at se, hvordan det ser ud der?

https://ssd.userbenchmark.com/Software
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 19:51 #17
#14 Jo det er jeg godt klar over. Ville bare lave en Samsung klon, for at sætte den i PC og så måle og sammenligne.

15 Ja flot, lige som hos 220661. Og jeg mener at min Samsung, som gik i stykker, kørte noget lignende.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 20:22 #18
#16 Tak, jeg har prøvet den. Ikke helt så enkelt at overskue.
https://www.userbenchmark.com/UserRun/13493008
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2019 - 20:32 #19
Bundlinjen om din  SSD siger: "Performing above expectations".

Jeg tror, det hele bunder i, at resten af systemet i din computer ikke kan udnytte den ekstra fart, en SSD burde give.
Avatar billede milter Ekspert
03. januar 2019 - 20:46 #20
I mange, mange tilfælde er der ikke mærkbare forskelle på en computer mellem en SSD på fuld speed og én, som halter lidt i testmålinger.

Andre har været inde på det samme, men prøv at checke fejlmulighederne, som vist alle er dækket i linket herunder:

https://windowsreport.com/fix-slow-ssd-windows-10/#.XC5lblxKi70
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 21:27 #21
#  Alle.
Jeg har fundet fejlen med Samsung Evo. Det var en USB fejl.
Jeg satte disken direkte til bundkortet og så kørte det. Jeg klonede disken på bare 15 minutter. Magican vil kendes ved disken igen, og siger: læse 537 mb/s skrive 496.
HD Tune siger læse 408,7 mb/s. Hvad mon den forskel bunder i?
Men i følge Magican kører Samsung Evo rigtig godt.😊
Men SanDisk kører, hvis HD Tunes ellers har ret, rigtig dårligt, og det ved jeg foreløbig ikke hvad jeg skal stille op med.
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 21:30 #22
#20 Jeg kører Windows 8.1 på min bærbar. :-)
Avatar billede Slettet bruger
03. januar 2019 - 21:33 #23
Jeg må nok hellere slutte her, inden historien bliver for lang.
Det vil jeg gøre ved at sige tak for alle jeres indput. 😁
Avatar billede 220661 Ekspert
03. januar 2019 - 21:52 #24
Velbekomme :-)