Avatar billede Hank Novice
13. januar 2019 - 22:25 Der er 3 kommentarer

accesspoints og kabler og netværk - hvordan når flere APer

hej

jeg har et 2 etagers hus og lidt problemer med at få dækning over det hele.

jeg har en icotera fiber modem boks og tænker at forbinde den til et accesspoint, som ikke har DHCP slået til. skal kabel fra icotera til wan port?

og så endnu et AP på 1 sal som skal kables til det andet AP eller icotera? (og heller ikke til wan på den vel?)

samme ssid og samme password, og samme WPA2

vil køre dem på kanal 1 og 6 eller 11

Er det løsningen?

Hvis jeg skal købe et accesspoint - hvad skal jeg så gå efter?
har et linksys EA2700 N600 - kan dog ikke finde ip for det, så kan ikke få kontakt og opsætte?
Avatar billede puren Ekspert
13. januar 2019 - 23:03 #1
Q: skal kabel fra icotera til wan port?
A: nope til LAN port

Q:og så endnu et AP på 1 sal som skal kables til det andet AP eller icotera? (og heller ikke til wan på den vel?)
A: gør ingen forskæl om du kobler det til AP eller fiberbox bare det er LAN <-> LAN så gør det er næmmeste for dig

Q: samme ssid og samme password, og samme WPA2
A: jeps og husk også og vælg TKIP eller AES

Q: har et linksys EA2700 N600 - kan dog ikke finde ip for det, så kan ikke få kontakt og opsætte?
A: reset det og så for du en DHCP ip

Q: Hvis jeg skal købe et accesspoint - hvad skal jeg så gå efter?
A: jeg er STOR fan af mikrotik de kan ALT som i det hele.. har ikke fundet noget som de ikke kan. et bud kunne være denne https://www.computersalg.dk/i/4451879/mikrotik-hap-ac-ieee-802-11a-ieee
Avatar billede htx98i17 Professor
14. januar 2019 - 19:05 #2
Den du linker til, kan den det samme som sådan en MESH ting? som waoo eksempelvis tilbyder:
https://www.waoo.dk/fiberbredbaand-produkter/wifi/

Jeg har tidligere forsøgt at sætte router + AP op som I beskriver, men enhederne på mit netværk tilslutteede sig ikke automatisk den router/AP der havde det stærkeste signal.
Avatar billede puren Ekspert
15. januar 2019 - 17:38 #3
Q:kan den arbejde sammen med waoo??
A: pas, ved det ikke har ikke.

Q: kan man med mikrotik lave et mesh netværk??
A: jeps https://wiki.mikrotik.com/wiki/Wireless_WDS_Mesh

Q: Jeg har tidligere forsøgt at sætte router + AP op som I beskriver, men enhederne på mit netværk tilslutteede sig ikke automatisk den router/AP der havde det stærkeste signal.
A: I Mikrotik er der mulighed for at lave regler for at bekæmpe dette problem.