Avatar billede Jedi Senpei Juniormester
18. januar 2019 - 14:39 Der er 1 løsning

Hvordan kopiere jeg en tabel og alle relaterede tabeller

Hej eksperter

Jeg har et spørgsmål som jeg håbet i kan hjælpe med.

Jeg har en tabel kaldet tbl_fase. Denne tabel indeholder forskellige fasenumre på faserne af et projekt. Strukturen på tabellen er som følger:

[Fase_ID], [Fase nummer]

Tabellen er relateret til en række andre tabeller, der indeholder information om projektets nuværende fase. Således vil første række med fase nummer 1 relatere til data i en række andre tabeller, med information om den pågældende fase. Relations rækkefølgen er skitseret herunder:

tbl_Fase -> Tbl_Tegning-> tbl_AntalKorer -> osv.....

Hvis jeg nu vil oprette en ny fase, så skriver jeg en ny række i tbl_fase med fase nummer 2, men nu er alle relaterede data blanke. Jeg vil gerne kopiere alle data fra den gamle fase ind i den nye fase, således at jeg kan bygge videre på den nye fase, med alle relaterede data fra alle til den gamle fase.

Er der en nem måde at gøre dette på? Hvordan kopiere man i det hele taget alle relaterede data fra en relateret tabel?

Mvh. Senpei
Avatar billede bvirk Guru
21. januar 2019 - 17:48 #1
De relaterede poster skal oprettes, men hvordan afhænger hvilke slags relationer og kan gøres på flere måder og niveaer (i fomular eller sql manuelt)
Lad os tage et simpelt eksempel med en 1-1 relation - den slags hvor en relateret tabel i realieten virker som en  udvidelse af anden tabels felter

Tabel Drikke(personId,drikke) relaterer Tabel Personer(id,navn) i forespørslen

select navn,drik from Personer inner join Drikke on Personer.id=Drikke.personId

Sådan en forespørsel er opdaterbar når id og personId begge er indekseret uden dupletter

Nu gives feltet drik i tabel drikke beskrivelse '1' altså kun et ettal. Beskrivelse er kolonnen til højre for feltnavn i tabeldesign.

I en til forespørgslen tilhørende formulars current event indsættes:

If IsNull(drik) Then drik = DLookup("drik", "drikke", "personid=" & Recordset.fields("drik").Properties("description"))