Avatar billede sasso Novice
21. januar 2019 - 01:09 Der er 7 kommentarer

Hvordan finder jeg mails og kontakter fra Windows Live Mail efter afinstallering?

Kære eksperter
Min svigerfars Windows Live Mail holdt op med at fungere, og efter en lille smule research fandt jeg ud af, at han skulle have noget nyt.

Desværre tænkte jeg mig ikke om og afinstallerede appen uden at eksportere mails og kontakter først. :o(

Spørgsmålet er nu, hvor jeg finder datafilerne, og om jeg kan importere dem i en anden e-mailklient? Jeg har installeret eMClient. (Andre løsningsforslag modtages med kyshånd. Alternativet: At installere Windows Live Mail igen og eksportere dem derfra er vist ikke rigtig en option bortset fra det alleryderste nødstilfælde.)

Jeg håber virkelig, at der er nogen derude, der kan hjælpe mig. Tusind tak.
Avatar billede sasso Novice
21. januar 2019 - 01:19 #1
Ups. Programmet hedder selvfølgelig eMCloud. Sorry.
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2019 - 07:51 #2
hvis du har slettet mails der lå på en server, er de væk

mails på pc ligger i c:/users/navn/appdata/roaming/microsoft/*
de er sikkert slettet, men kan reddes tilbage med recuva.
https://www.ccleaner.com/recuva

gå først ned i de mapper og se om du kan finde nogen mail filer.
de hedder noget med .ndx, inbox, .pst

hvis du får dem frem, vil jeg anbefale thunderbird mail!
https://www.thunderbird.net/da/
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2019 - 07:52 #3
når du scanner med recuva, sku det være nemt, for de ligger i mappen "mail"
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. januar 2019 - 08:51 #4
Så vidt jeg ved, bliver mail arkivet ikke slettet ved afinstallation af Live Mail. - Til gengæld kan jeg ikke huske hvilket format de gemmes i... - jeg kunne forestille mig det var EML.

Se i stien C:\Users\{user}\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail

{users} er det brugernavn der bruges på PC´en.
Mappen AppData er skjult, så du skal slå visning af skjulte filer og mapper til, hvis du klikker dig vej frem med Stifinder.

Tag backup af arkivet, og installer Live Mail igen (kan være svært at finde installeren - produktet har ikke været supporteret nogle år). Med lidt held, finder den selv mails m.m. og så kan du eksporte dem.

Skulle der være tale om Windows Mail, ligger mails her: C:\Users\{user}\AppData\Local\Comms\Unistore

Og ellers kan jeg også kun anbefale Thunderbird. Den har et import plugin der kan hente mail fra mange forskellige arkiver, hvilket desværre ikke kan siges om Microsofts egne produkter.
Avatar billede poko1 Ekspert
21. januar 2019 - 09:16 #5
Da jeg i sin tid oprettede en konto på Windows 10 Mail med samme Mailadresse og password fik jeg efter kort tid en forespørgsel om jeg ville importere mine mails og kontaktpersoner hvortil jeg bekræftede og kort efter var de på både Windows10 mail og Windows Outlook.
Avatar billede sasso Novice
21. januar 2019 - 15:17 #6
Wow! Tusind tak til jer alle. Det forsøger jeg mig med, når jeg kommer på Teamviewer i aften. Desværre har den, der har sat computeren op for ham, sat hans mail op som POP3, så filerne kan kun findes lokalt.

Jeg er rimelig tryg ved, at e-mails findes. Selv ikke Microsoft sletter vel data ved en afinstallation … eller …? :o) Geninstallation af Windows Live Mail er en absolut sidste udvej for mig.

Med de gladeste hilsner
Steen

PS Med hensyn til spørgsmålet om alternativ mail er jeg bange for, at Thunderbird måske bliver for avanceret at finde rundt i. Min svigerfar er 84 og mildest talt ikke så skarp til at finde rundt i ting på skærmen. :o)
Avatar billede poko1 Ekspert
21. januar 2019 - 15:24 #7
Du kan ikke længere installere Live mail den er afgået ved døden og kan ikke genaktiveres.
https://support.microsoft.com/da-dk/help/4027160/windows-find-and-download-windows-live-mail