Avatar billede brasso Forsker
27. januar 2019 - 22:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Problemer med HP bærbar med dual grafikkort

Hej
Svigerfar har en HP dv7-6c10so, bærbar med produktkode A7T60EA#UUW.
Maskinen har 2 grafikkort, der er indtalleret drivere til begge kort.
Når maskinen starter op. kommer der en besked om at der ikke er installeret en AMD driver eller at den ikke fungerer korrekt.
Tjekker jeg i enheds håndtering ser det ud til at der er problemer med det ene kort, jeg geninstallerer så driveren og det ser fint ud, indtil næste gag maskinen skal startes eller genstartes, så kommer samme besked igen, og kortet/driveren er igen markeret som fejl.
Fejlbeskeden kommer iøvrigt også i enkelte tilfælde selv om begge kort ser ud til at fungere korrekt i enheds håndtering.
På AMD's driver download side får jeg den besked at der ikke vil komme nye opdateringer til kortet. Driveren skulle være flyttet til et lergacy arkiv, så vidt jeg kan finde ud af.
Er der nogen der har erfaring med en sådan maskine med 2 grafikkort, og måske en løsning til, hvordan jeg får det til at fungere korrekt?
Maskinen er opgraderet til Windows 10 med oktober opdatering 1809.

På AMD's driver download side får jeg den besked at der ikke vil komme nye opdateringer til kortet. Driveren skulle være flyttet til et lergacy arkiv, så vidt jeg kan finde ud af.
Se evt. skærmprint på dette link (håber det virker):

https://www.dropbox.com/s/jjebbj5dvncfgtt/Kajs%20PC%20med%20dual%20grafikkort%20virker%20ikke.pdf?dl=0
Avatar billede poko1 Ekspert
27. januar 2019 - 22:27 #1
Hvis den ene er en Intel HD Grafik ? Så skal driveren til de installeres før den højt opløsende AMD Grafik ! Sådan er det i hvert fald i de fleste PC:
Avatar billede 220661 Ekspert
27. januar 2019 - 22:55 #2
Hvis driveren umiddelbart ser ud til at virke når den bliver installeret, men fejler når pc genstartes kunne problemet måske have noget at gøre med at driveren ikke er signeret af Windows og derfor fejler i opstarten.
Jeg havde forsøgt at deaktivere driver signering til Windows 10
https://www.youtube.com/watch?v=71YAIw7_-kg
Avatar billede brasso Forsker
27. januar 2019 - 23:41 #3
#1 Hvis du kigger i dokumentet jeg linker til kan du i det ene skærmprint se de 2 kort, overskriften er Video, taget fra systemoplysninger.

#2 Det er da et forsøg værd. Jeg kan desværre først få fat i 'dyret' igen i den kommende weekend.

Burde der ikke under installationen komme en besked om at driveren ikke er signeret, hvis det er tilfældet?
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2019 - 00:21 #4
Det ser ud til, at der findes en driver m.m. til den her
https://community.amd.com/thread/199559  (eller rettere et link til den)
Eftersom der åbenbart er 2 kort i den, kunne du umiddelbart også bare vælge at deaktivere dette kort, da det andet kort (6600m) leverer en ydelse, som er ca. 1/3 del bedre end 6520 kortet. Din svigerfar har næppe brug for, at begge kort er virksomme.
Avatar billede poko1 Ekspert
28. januar 2019 - 07:03 #5
#3 undskyld jeg overså dit link. Derfor spørgsmålet hvis Intel HD. Grafik..
https://ibb.co/CzPJc7L
Avatar billede Slettet bruger
28. januar 2019 - 09:28 #6
du bliver nødt til at installere legacy driveren!
hvis den ikke passer til win10, bliver du nødt til at bruge win 7!
Avatar billede brasso Forsker
28. januar 2019 - 20:27 #7
#4 Det prøver jeg i weekenden. Jeg har også overvejet at deaktivere det kort der laver ballade hele tiden.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. januar 2019 - 20:57 #8
#8.
Så vidt jeg har set engang, er der noget med at man kan tildele hvilket kort der skal bruges til de forskellige programmer man afvikler på computeren. Det skulle man vidst gøre i kontrolpanelet til grafik mener jeg.
Avatar billede kurtba Ekspert
28. januar 2019 - 22:11 #9
Som udgangspunkt er det pc.en som styrer, hvilket grafikkort der bruges. HD 6520 er indbygget i cpu og bruges, når der ikke er brug for større grafikkræfter, og hovedformålet med det er at spare strøm. Især på en bærbar kan det være brugbart. Jeg ved ikke om det gælder mere, men tidligere kunne man gå i strømstyrings og sætte den til høj performance, så ville den bruge det gode grafikkort hele tiden, hvis pc.en var tilsluttet fast strøm, for så var der ingen grund til at spare.

Jeg har haft en pc til rep, hvor det ene grafikkort fejlede, og der deaktiverede jeg det blot, og så kunne ejeren leve lykkeligt videre  med det grafikkort, som stadig var aktivt.

Så jeg ville prøve med legacy driveren, og hvis ikke det virker, så ville jeg prøve at deaktivere hd kortet og se, om den så ikke bare kører fint videre, uden  at man behøver at gå tilbage til win 7.
Avatar billede brasso Forsker
28. januar 2019 - 22:50 #10
#10 Maskinen skal så absolut ikke tilbage til win 10.. Maskinen er altid på strøm og alt er sat til høj ydelse. Så jeg prøver en ren installation af legacy driveren kører det så ikke deaktiverer jeg kortet. Jeg melder lige tilbage med resultatet.
Avatar billede brasso Forsker
28. januar 2019 - 22:51 #11
Tilbage til win 7.UPS!!  Selvfølgelig.
Avatar billede brasso Forsker
13. februar 2019 - 22:03 #12
Lige en opdatering til denne tråd.
Jeg har nu forsøgt alt og det er åbenbart umuligt at få det til at virke med Windows 10.
Jeg har prøvet følgende:
Deaktiveret kortene på skift, meddelelsen om ingen driver kommer stadig.
Afinstalleret samtlige drivers til grafik kortene med revo uninstaller, ladet kortene køre på Windows standard drivers.
Geninstalleret Legacy drivers.
Uanset hvad jeg gør, kommer beskeden at der ikke er installeret en driver der er kompatibel med hardwaren.
Jeg har forsøgt at finde en BIOS opdatering til maskinen, men det tyder på at den nyeste er installeret.
Lige nu ser det ud til i enhedshåndtering at begge kort fungerer, men beskeden om at der ikke er installeret kompatibel driver kommer alligevel.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 08:46 #13
Har du forsøgt at deaktivere driver signering som jeg  foreslog
Avatar billede brasso Forsker
14. februar 2019 - 15:58 #14
#13. Yepsen det var det første jeg prøvede. Og signering er stadig slået fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 16:25 #15
Prøv at gå i enhedeshåndteringen og find dit grafik kort der bøvler. Gå i egenskaber og find hardware id, nedskriv denne og indtast dette i en søgning og skriv Windows 10 driver i enden. Får du så et anden driver end den producent og Windows finder?
Avatar billede brasso Forsker
14. februar 2019 - 17:48 #16
#15. Prøver jeg lige næste gang jeg er i nærheden af maskinen. har lige et andet projekt der tager min tid.
Avatar billede brasso Forsker
28. december 2019 - 18:21 #17
Faldt lige over denne gamle tråd. Har nu fået maskinen foræret, så jeg lavede en helt ny installation af Windows 10, og nu ser det ud til at virke. Der er installeret en AMD driver der via Catalyst kan sættes op til at skifte mellem kortene, alt efter, hvor grafik tung et program er.