Avatar billede iwe Praktikant
30. januar 2019 - 14:41 Der er 2 kommentarer

Skiftekomponent

Hej
Jeg har en opgave med at skulle lave en forbindelse fra en indgang, som vi kalder A  til henholdsvis udgang B eller C skiftevis når A får +12 - 20 volt via "ringetryk". I enden af B og C sidder en spole som er forbundet til 0 eller -.
Til komponenten skal to lysdioder forbindes, så de får stel gennem den tilhørende spole, når spolen i on tilstand, men ikke får spænding gennem ringetrykket.
Kan nogen hjælpe med denne opgave?
Hilsen iwe
Avatar billede Slettet bruger
30. januar 2019 - 15:28 #1
du bør lave en tegning af kredsløbet, med værdier på resistor og kondensatorer, spændinger på alt

fordi for at lave det skal du bruge ohms lov

#2 spørg din lærer
Avatar billede iwe Praktikant
03. februar 2019 - 17:32 #2
Hej
Jeg har prøvet at lave en tegning af det jeg ønsker at få til at virke.
Problemet er bare at jeg kan ikke få tegningen øverført hertil, men komponenten har 1 indgang A og 4 udgange
Når der bliver sat 12 volt på A skal komponenten aktivere spole S1 og forbinde udgang 1 og 3, samt bibeholde  denne forbindelse når A slippes, ved næste tryk på A skal spole S2 aktiveres og forbindelsen mellem udgang 2 og 4 bibeholdes, og så videre. Håber at nogen kan hjælpe mig.
MVH iwe