Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 12:56 Der er 55 kommentarer og
1 løsning

Chrome cast

Ved ikke, om det her er det rigtige sted at skrive.
Men jeg har anskaffet mig en CC og nu kan jeg ikke finde ud af at få det til at fungere. Den skriver på skærmen chromecast.com/installer uden at fortælle, hvad jeg så skal gøre.
???
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 12:58 #1
Og når jeg gå til den adresse, skriver den, at  CC er installeret.
Og hvad så?
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:00 #2
Du skal bruge en smartphone med en app for at installere og bruge.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:01 #3
Nu har jeg fundet en konfigurer side, men den påstår, at den ikke kan finde nogen enheder
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:02 #4
https://www.google.com/intl/da/chromecast/setup/

Log ind på denne og download til Android eller iPhone. Følg blot anvisningerne i appen.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:04 #5
Du skal ændre wifi til at koble direkte på CC, så du kan koble den på dit rigtige wifi. Din telefon skal selvfølgelig være på samme wifi i huset. (ikke blot mobildata).
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:06 #6
#4: Det har jeg gjort
#5: Jeg bruger laptop
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:06 #7
Hvordan ændrer jeg wifi? Bruger router
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:27 #8
Prøv at kikke på dette link.
https://www.elgiganten.dk/cms/hidpag-chromecast-tilslutning/sadan-slutter-du-pc-en-til-tv-et-med-chromecast/

Din router skal selvfølgelig have wifi.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:30 #9
Tak for det, men hvad menes der med: Vælg det hjemmenetværk, din PC er tilsluttet..
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:35 #10
Både PC og CC skal selvfølgelig være tilsluttet samme netværk. Hvis de begge kører på wifi fra din router, så er det løst. Virker også hvis din pc er kablet til routeren.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:37 #11
Men hvad gør jeg så forkert?
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:38 #12
Der står i opskriften fra Elgiganten: Konfigurer din Chromecast ved at følge anvisningerne på skærmen..
Men hvilken skærm? Jeg kan ikke se nogen anvisninger nogen steder
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 13:48 #13
Når din CC er tilsluttet med HDMI stik og får strøm via usb, så skulle din tv-skærm gerne tænde og ændre "source" til den pågældende HDMI indgang. Nogle fjernsyn skal dog tændes manuelt og man skal manuelt skifte "Source" til den anvendte indgang.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:51 #14
Det gør den også, men jeg får stadig ikke en skærm, som jeg kan bruge til noget som helst
Avatar billede 450025 Ekspert
09. februar 2019 - 13:52 #15
Flott at du tar dette opp ZeBa, har nevnt dette før at en Venn her bruker dette med meget godt resultat fra Laptopp til Tv hvordan vet jeg ikke helt, jeg bruker det ikke men fint om oppskriften kommer på bordet for andre også, og lykke til.
Arne
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 13:56 #16
Og når jeg klikker op Chromecast i rækken af programmer, så åbner den bare en google søgeside
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 14:14 #17
Ser fra tidligere spm., at du har en Android telefon. Hvorfor bruger du ikke denne til at installere og teste din CC. Det går meget nemmere.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 14:17 #18
Hvis din Chrome browser ikke viser "cast"-ikonet, skal du trykke på de 3 prikker i øverste højre hjørne og vælge "cast". Såfremt din CC er på netværket, så vil den dukke op på din pc-skærm. Det forudsætter selvfølgelig at CC er konfigureret til at gå på din WiFi.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 14:18 #19
Avatar billede perwolf Forsker
09. februar 2019 - 17:38 #20
Du har ikke skrevet, om du har Google Home app'en på din tlf. Den benyttes til at lave konfiguration af din CC :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
09. februar 2019 - 18:24 #21
Krævede komponenter:
Chromecast tilsluttet et TV i HDMI-porten og strømstik. Appen Google Home installeret på din smartphone eller tablet. Alternativt: PC med Google Chrome - hvor du også installerer den tilsvarende app.
Evt. casting apps på din telefon/tablet til f.eks. YouTube, DRTV, Netflix m.fl.
Til streaming af lokale filer fra PC til TV anbefaler jeg appen Videostream for Chromecast.

Installation:
Start Google Home-appen (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.chromecast.app&hl=da) f.eks. på din telefon og scan efter nye enheder. Den finder og kontakter chromecasten. Du angiver hvilket netværk, den skal placeres på og indtaster dit wifi password til dette netværk. Du giver også chromecasten et navn. Resten af konfigurationen kører af sig selv.

Afspilning/casting:
Derefter starter du den app, du vil caste fra. Din telefon skal selvfølgelig være på samme netværk. Klik på Cast-ikonet og vælg din chromecast... Og så er du sådan set i gang.
På PC'en kan du i Google Chrome caste den aktive browserfane til din TV-skærm. Hvis du har videofiler på en harddisk, kan du som sagt bruge VIdeostream for Chromecast (https://getvideostream.com/) til at afspille ethvert videofilformat.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 19:05 #22
Nu er jeg kommet ind i en tilslutningsguide. Den skriver, at jeg skal åbne systemmenuen og vælge en funktion til skærmdeling. Men hvad f..... er systemmenuen?
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 19:22 #23
Undskyld. Det var på android.
Når jeg "Start Google Home-appen" på min laptop og klikker start, kommer der en hel masse aps, men ikke mulighed for at scanne
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 19:24 #24
hvis jeg vælger chrome cast, skriver den, at der blev ikke fundet nogen cast destinationer
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 19:44 #25
Til streaming af lokale filer fra PC til TV anbefaler jeg appen Videostream for Chromecast.
Hvis jeg vælger en fil, skriver den, at der ikke blev fundet nogen cast destination??
Men jeg vil også kun se film, som jeg streamer fra nettet - bla. filmstriben.dk

Når jeg vælger HDMI3, viser den et billede, klokken og i øverste højre hjørne "Album", men det kan jeg ikke få lov at vælge. Hvis jeg forsøger at vælge den, skriver den "Multi-lyd"
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 22:59 #26
Det kan da for helvede ikke være så indviklet. Den manual, derfølger med, er på 2 billesmå sider, hvor der ud over at man skal tilslutte, står, at man skal download Google Home for at afslutte konfigurationen,
Og det har jeg gjort og installeret den.
Og hvad så???????????????+ Der er sgu da ikke afsluttet nogen som helst konfiguration.
Hvad satan er der galt?
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 23:17 #27
Prøv at starte helt forfra. Læs alle ovennævnte igennem og læg især mærke til #20 og #21, der nøje beskriver fremgangsmåden.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 23:20 #28
i Google appen skal du trykke på plus for at tilføje en ny enhed. Det har du måske overset?
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 23:34 #29
#20: Jeg bruger laptop
Jeg ved ikke, hvad det her er: "casting apps på din telefon/tablet til f.eks. YouTube, DRTV, Netflix m.fl.", men jeg har installeret "Videostream for Chromecast."

Start Google Home-appen (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.android.apps.chromecast.app&hl=da) f.eks. på din telefon og scan efter nye enheder. Den finder og kontakter chromecasten.
Ved ikke, hvordan jeg skal då den til at scanne.

På PC'en kan du i Google Chrome caste den aktive browserfane til din TV-skærm.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 23:35 #30
#28: Mener du Google Home? Der kan jeg ikke set noget plus.
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 23:45 #31
På startsiden i Google Home på en iPhone er der i midten for oven en cirkel med et plus og nedenunder står der “tilføj”. Prøv det.
Avatar billede ZeBa Ekspert
09. februar 2019 - 23:47 #32
Jeg bruger laptop
Avatar billede INK Ekspert
09. februar 2019 - 23:57 #33
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, så melder pas.
Avatar billede ZeBa Ekspert
10. februar 2019 - 00:01 #34
Fordi jeg bruger laptop?
Avatar billede ZeBa Ekspert
10. februar 2019 - 00:23 #35
Men tak fordi du gjorde hvad du kunne
Avatar billede eurositi Ekspert
10. februar 2019 - 09:54 #36
Jeg vidste ikke, hvilken enhed, du benyttede til opsætning, da jeg skrev min vejledning. Jeg var heller ikke klar over, at opsætning fra en PC åbenbart ikke længere af muligt -ifølge beskeden øverst på denne vejledning:
https://support.google.com/chromecast/answer/2998456?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=en

Så hvis du ikke har en smartphone eller en tablet til rådighed til at styre opsætningen, ved jeg desværre ikke, om det er muligt. Man kan sagtens caste fra PC til Chromecast - men selve opsætningen er åbenbart ikke længere understøttet.

Men du kan stadig prøve at gennemgå vejledningen. Denne engelske udgave er meget mere detaljeret end den danske.
Avatar billede 450025 Ekspert
10. februar 2019 - 13:26 #37
#36.  Du har nok rett er der noe som virker ok så skal det ofte Ødelegges min
Venn har det fint enda med chromecast fra Pc til Tv, han forteller blir det borte bliver jeg ikke glad for dette.
(Google hadde jo et greit oppsett.) Men håper i det lengste da.

Vi støtter ikke lenger Chromecast-oppsettet på en datamaskin. For å konfigurere Chromecast, bruk en mobil enhet.
Nå har jeg ikke bruk for dette selv,
Arne.
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2019 - 00:17 #38
Mine eksperimenter med Chromecast strandede, fordi dimsen kun virkede sammen med streamingtjenester som Netflix, HBO m.m.
Det jeg havde brug for, var en spejling af telefon, tablet og PC's skærm over på et TV.
Løsningen blev Microsoft Trådløs Display Adapter V.2 som kostede nogenlunde som Chromecast'en.
Så nu kan jeg sidde hjemme på hometraineren og trampe op ad de 21 hårnålesving på Alpe d. Huez, mens landskabet flimrer på fjerneren.
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. februar 2019 - 01:09 #39
#38: Det lyder godt, men hvad betyder det her:
Systemkrav: - Surface Book, Surface Laptop, Surface Pro (2017), Surface Pro 4, Surface Pro 3, Surface 3
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2019 - 01:36 #40
Systemkrav ?
Udover med min Surface Pro, fungerer adapteren også perfekt gennem en Android app.på en Huawei smartphone.
TV'et er et aldrende Sony 40"
Avatar billede eurositi Ekspert
11. februar 2019 - 14:38 #41
En Chromecast kan vise alt, hvad der kan vises på en fane i Chrome browseren. Men modsat Microsoft Display Adapteren, er der tale om en app-baseret teknologi. Display adapteren er en skærmspejlingsteknologi. Smart til præsentationer - men ikke egnet til f.eks. filmstreaming.
Avatar billede thov Forsker
11. februar 2019 - 16:25 #42
#41 Adapter kun til præsentationer !?
Har du den påstand fra selvsyn, eller er det bare et gæt ?

En DVD film afspillet fra samme Win10 computer, først gennem HDMI kabel,
bagefter via Microsoft adapteren: Ingen forskel,

Derefter en HD-video optaget med et Garmin Virb action camera.
Først gennem HDMI kabel fra Virb 'en, bagefter den samme video fra telefon
gennem Microsoft adapteren.
Heller ikke den fjerneste forskel, men selvfølgelig kan der være uheldige kombinationer af isenkram som ikke duer.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. februar 2019 - 21:52 #43
Jeg har selv Microsoft Display Adapter (tidlig udgave med en enkelt firmware-opdatering). Min slår fra efter højst en halv time pga. overophedning, hvis jeg afspiller film eller YouTube gennem den. Den kører jo 60 fps eller højere - lige som computerens skærmkort, selv om den ved almindelig filmafspilning som regel kunne nøjes med det halve. En Chromecast bliver jo ikke varm af samme belastning, fordi den alene skal streame dét, der foregår i appen eller på en enkelt browserfane.

Så det er muligt, jeg har fået en "mandagsmodel" ift. din, men jeg har ikke besøgt ét eneste forum, hvor diverse eksperter er enige om, at Miracasting er smart, men dog ikke til filmstreaming.
Avatar billede ZeBa Ekspert
11. februar 2019 - 23:25 #44
Kan man konkludere, at Microsoft Display Adapter er den bedste løsning?
Avatar billede thov Forsker
12. februar 2019 - 02:23 #45
Er behovet bare at streame videoer, er det vel hip-som-hap hvilken adapter du vælger.
Begge har dog et varmeproblem, for temperaturen på deres overflader, passerer lige 40 graderC efter tilslutning til USB stikkets 5V.
Så det er en god ide med et kort HDMI forlænger kabel, så adapteren hænger frit ud fra TV kabinettet, og ikke er klemt inde.
Efter en times videokigning kom Microsoft adapteren ikke over 44 grader, mens en Chromecast bare hang ved siden af og nåede 41 grader Celsius.
Avatar billede 450025 Ekspert
12. februar 2019 - 03:36 #46
Et fint tema dette med Chromecast det kan vi Takke ZeBa for at han tok opp dette, men også alle som har deltatt her.
Der nevnes Microsoft Display Apdpter eller via Chromecast, en Venn kom innom, å dette treng jeg?
Målet er nok fra Pc til Tv, han seier ikke nødvendigvis filmer eller You Tube jeg har oppbevart.
Men mere Tv program fra mitt hjemland Norway men så bruker jeg jo også VPN vi må det her vi bor, han spør om hjelp til dette har han noe håp?
Takk til alle her spør man ikke ja da vet man jo ikke er du enig i det ZeBa.
Arne Thailand.
Avatar billede ZeBa Ekspert
12. februar 2019 - 13:40 #47
#45: Jeg skal dels se billeder, dels film.
Avatar billede thov Forsker
12. februar 2019 - 15:41 #48
Med Chromecast er det kun lykkedes mig at caste musik og fotos fra lokale enheder.
Levende billeder kan kun castes fra externe leverandører, uanset hvilken app. jeg prøver med.
Microsoft Display Adapter derimod, caster revl og krat som vises på telefonens skærm.
Avatar billede INK Ekspert
12. februar 2019 - 15:55 #49
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2019 - 18:17 #50
#48
"Levende billeder kan kun castes fra externe leverandører, uanset hvilken app. jeg prøver med."
... Har du prøvet Videostream for Chromecast? Den findes til både PC og mobilenheder: https://getvideostream.com/download/# - Og det fungerer upåklageligt for mig uanset videoformat. Eneste udfordring kan være indlejrede undertekster, som ikke er rigtig tekst.
Avatar billede thov Forsker
12. februar 2019 - 22:48 #51
Sandelig, Videostream får en Win10 computer til at overføre lokale
video'er gennem Chromecast.
Men min smartphone nægter at spille med.Den connecter fint, og ender så der.
Jeg foretrækker derfor klart Microsoft Display Adapteren.
Enkel opsætning og når forbindelsen er etableret, er der frit slag på telefonen, for alt bliver spejlet over på TV.
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. februar 2019 - 00:41 #52
#51: HVad med laptop?
Avatar billede thov Forsker
13. februar 2019 - 01:21 #53
Det var fra en 'Skumpak' laptop at Chromecast'en kunne streame lokale video'er.
Fra telefonen kunne Videostream fint connecte til Chromecast, men app'en
ville kun fungere som fjernkontrol for laptop'ens videoer.
Telefonens videoer var utilgængelige.
Avatar billede ZeBa Ekspert
13. februar 2019 - 03:01 #54
Jeg ved ikke, hvad 'Skumpak'  betyder
Avatar billede thov Forsker
13. februar 2019 - 09:24 #55
Beklager at jeg kom til at bruge kælenavnet for Compaq, nemlig Skumpak.
Compaq (Compatibility And Quality) er fra 1982, og firmaet blev overtaget af HP i 2002.
Avatar billede ZeBa Ekspert
27. februar 2019 - 19:08 #56
Jeg har købt en Microsoft Wireless Display Adapter, og den er der ikke problemer med at f¨å til at virke.
Men 1.000 tak for jeres forsøg på at hjælpe.