Avatar billede Peter Forsker
13. februar 2019 - 11:48 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lpt port i maskine

Hej
Jeg har en LPT port i en maskine på værkstedet her,
der er ikke windows eller andet operativsystem i maskinen
Kun en knap til "print"
Kan jeg bruge en alm usb printer med adapter til lpt?
Jeg kan ikke installere drivere på maskinen
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. februar 2019 - 12:44 #1
Det burde fungere, hvis det "kun" handler om de mest basale udskriftsopgaver.

Det lyder lidt som en printbox til en værksteds- eller økonomiløsning, der skal udskrive til enten en matrix-printer eller en meget simpel udskrift til laserprinter?
Avatar billede Peter Forsker
13. februar 2019 - 12:51 #2
Tak, Jeg vil prøve at finde en adapter så det kan prøves
Det er et display for en bremseprøvestand på et autoværksted, og den skal ikke andet end udskrive simpel tekst
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. februar 2019 - 16:28 #3
Nej, der er flere ting end som så, der skal være gældende.

Først og fremmest er der stor forskel på parallel til USB adaptere - rigtig mange "emulerer" blot den gamle Centronics parallel protokol, og gør det ikke særlig godt. Jeg har set flere tilfælde, hvor parallel til USB converter ikke fungerer med de billige, men hvis man sporer en der er bygget med det oprindelige chipset, fungerer det fint.

Dernæst - du vil her konvertere FRA parallel TIL USB - de fleste USB->LPT adatptere går den modsatte vej.

Og sidst, kræver det at USB printeren er i stand til at tolke det sprog der kommer fra udmålingsapparatet. Er du heldig er det blot ren ASCII tekst - men det kan også være let formatteret i Epson FX-80, IBM ProPrinter eller anden gammel standard. Og så vil en nutidig printer næppe forstå det. Allerbedst er det, hvis din printer understøtter PCL, for så burde den også forstå de to andre "sprog".

Der findes næppe nogen der kan fortælle om specifikke dimser vil virke - du må nok prøve dig frem.

Bedst ville det være, hvis du kunne spore en printer med parallelport indbygget...