Avatar billede hsbouet Novice
14. februar 2019 - 09:32 Der er 9 kommentarer

Winzip driver updater

Hej - efter nogle år med MAC er jeg retur på en windowsmaskine. Desværre kom der under installeringen en Winzip driver updater med (som jeg fejfortolkede som noget, der hørte med). Jeg har læst lidt om programmet og forstår, at det er noget, som jeg bør afinstallere. Det virker som kompliceret. Er det ikke muligt blot at fjerne den under instillinger (fjernelse af programmer) eller ligger der andre rester efterfølgende, som jeg også skal fjerne.
Avatar billede Slater Ekspert
14. februar 2019 - 09:38 #1
Jeg har aldrig hørt om programmet før, men så vidt jeg kan finde er det ikke malware - det er et program lavet af Winzip der kan opdatere drivere for dig. Unødvendigt, men ikke farligt.

Det burde dog ligge i den almindelige "tilføj/fjern programmer" dialog, hvor ting normalt afinstalleres. Alternativt, i Windows 10, kan du som regel højreklikke på genvejen i start menuen og vælge afinstaller. Det gælder dog ikke alle programmer.

Det er meget normalt at der stadig ligger rester, f.eks. konfigurationsfiler, efter et program, når det er afinstalleret. Det er dog ikke noget at være bange for - det værste det kan er at bruge et par MB plads af din disk.

Men hvis du ikke ved hvor programmet er kommet fra, så tjek alligevel lige maskinen med en malware-scanner, f.eks. Malwarebytes. En virus kan godt camouflere sig som et reelt program.
Avatar billede hsbouet Novice
14. februar 2019 - 09:46 #2
Tak - det kom faktisk ifm. installering af maskinen, så måske er det et tilbud, men den popper op ustandselig og vil have mig til at købe programmet (der tjekker alle drivere og opdaterer), så jeg var usikker på, hvad det var for noget, men jeg tænker umiddelbart, at det ikke er noget jeg vil have på maskinen, det har da aldrig før været nødvendigt.
Avatar billede INK Ekspert
14. februar 2019 - 09:49 #3
Jeg ville fjerne programmet. Er helt unødvendig og kan i værste fald opdatere drivere til 3. parts betaversioner, hvilket er noget skrammel. Hvis du ikke har problemer, skal du nøjes med de officielle opdateringer fra producentens hjemmeside og fra Microsoft.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. februar 2019 - 09:51 #4
Winzip driver updater kommer ofte med utilsigtet.. Ret irriterende ;)

Ofte vil det starte op automatisk, når Windows startes.. Også irriterende.

Det er ikke et "farligt" program at have på computeren.. Men er ikke meget værd i gratisversionen..

Så jeg afinstallere det bare, som andre "uønsket" programmer uden værdi for mig ;)
Avatar billede Slater Ekspert
14. februar 2019 - 09:51 #5
Nej, væk med det, det er ikke spor nødvendigt.

Faktisk undrer det mig at man laver sådan et program i dag, hvor meget få ting kræver separate drivere. Windows har indbyggede drivere til langt det meste og sørger selv for at holde dem opdateret, så det eneste man egentlig skal holde opdateret selv er grafikkortdrivere, hvis man spiller og vil have bedst performance, og evt. hvis man har særlige gaming-mus og -keyboards, som har særlige indstillinger, makroer osv.
Avatar billede hsbouet Novice
14. februar 2019 - 10:00 #6
Tak for hjælpen
- jeg brugte fjernelse af programmer og fik det afinstalleret - slutteligt med et tilbud om køb af programmet med 50% rabat :) .... jeg håber ikke, det generer mig mere.
Avatar billede Mikael Ekspert
14. februar 2019 - 10:05 #7
#6  Ja sjovt.. At man først kan få 50 % rabat når "lortet" afinstalleres ;) ;)

Nej det genere dig først næste gang, du "utilsigtet" får installeret programmet.
Det sker meget nemt, hvis man fx. Googler en specifik driver på nettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2019 - 18:09 #8
Det skader aldrig at scanne en pc med Malwarebytes og Adwcleaner når man har fået skrammel på pc. Der er ingen garanti for at alt er fjernet og problemet genopstår hurtigt fordi oplysninger i registeret ikke er fjernet.
Programmer fjerner jeg generelt altid med Revo Uninstaller Free som også fjerner rester fra afinsallation i både filer og register.
Avatar billede hsbouet Novice
14. februar 2019 - 19:38 #9
Tak 220661 - det prøver jeg!