Avatar billede anba Mester
26. februar 2019 - 12:19 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Ved skift af netværk fungerer udgående post ikke !

Ved ikke om det er her jeg skal spørge - eller under emailprogrammer ?

Jeg har et kæmpe problem, som nu har stået på i længere tid.
Hver gang jeg har været ud at rejse (eller blot været i mit sommerhus på et andet wifi-netværk) og har været på et andet netværk med min iphone og ipad og kommer hjem og åbner for en af mine pc-er – bærbar og stationær – så virker min udgående post ikke mere.
Jeg har stofanet som udbyder og jeg bruger outlook 365 på mine 2 pc-er. Portene er som de skal være med indgående 993 og +SSL og udgående 587 uden SSL. Jeg har jo ikke ændret noget. Jeg kan modtage mails på alle 4 (2 pc-er, ipad og iphone )men så pludselig ikke sende på nogen af dem !
Min tidligere erfaring er. At jeg kan få det til at fungere igen, hvis jeg sletter mailkontiene på alle 4 (pcer,iphone og ipad – også datafilerne på pc-erne) – opretter ny adgangskode til stofanet mail – og genstarter modem – og dernæst installerer alle 4 konti igen startende med pc-en hvor modemmet er tilsluttet.
Det skal siges, at jeg sagtens kan sende og modtage fra stofanet webmail hele tiden – så stofanet kan ikke hjælpe med noget.
Det kan da ikke være meningen, at jeg hver gang jeg har været i sommerhus, skal til at ændre alle konti og passwords og opsætninger (min adressebog forsvinder jo også på pc.)
Når jeg har været ude at rejse, er problemet først opstået, når jeg har åbnet en af mine pc-er efter hjemkomst – har kun haft ipad og iphone med.
Hver gang jeg forsøger at sende på hvilken som helst af de 4 enheder – skrives der, at brugernavn eller adgangskode er forkert (og det er det ikke) og i outlook kommer boksen hele tiden op hvor jeg skal skrive adgangskoden – og selv om jeg gør det og vinger den af – fungerer det ikke.
Jeg fatter det simpelthen ikke. Mon der er nogen der gør ? Det driver mig snart til vanvid. Ville blive meget glad for hjælp.
Hilsen Anette
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2019 - 15:02 #1
det kan være DNS. at serveren ikke kan oversætte mailserverens adresse
Avatar billede anba Mester
26. februar 2019 - 21:46 #2
og hvad kan man så gøre ved det ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
26. februar 2019 - 22:14 #3
Hvis du benytter 2-faktor godkendelse, kan det være du skal bruge din app-kode i stedet for dit sædvanlige password.
Avatar billede anba Mester
26. februar 2019 - 22:24 #4
Jeg mener ikke jeg bruger tofaktorgodkendelse - til hvad ?
Avatar billede anba Mester
26. februar 2019 - 23:21 #5
Ved ikke rigtigt hvad der sker - men jeg har brugt fremgangsmåden som jeg skrev ovenfor - men der skulle mange forsøg til.

Men måske er det en dårlig ide at have brugt samme profilnavn i outlook, tænker jeg.  ??
Når den bærbare så eksempelvis bliver brugt på et andet netværk og måske en anden udgående port - kommer der måske rod i det efterfølgende. Har lavet to forskellige profilnavne i outlook nu på mine 2 pc-er ( men ændringen på den bærbare, er altså først sket efter jeg havde fået den stationære pc ( smtp) og iphone og ipad til at virke.

Men altså, nu virker afsendelse af mails på alle fire igen ( men det er jo nok en stakket frist - og ikke særligt tilfredsstillende - og jeg forstår ikke hvad der sker.
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 00:36 #6
Nej det fungerer ikke alligevel. Fik den stationære og iphone og ipad til at fungere. Den bærbare fungerede kort tid ( et par af sendte mails) - og så fungerer ingen af dem igen !! Hjælp !
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2019 - 08:09 #7
Det har med sikkerhed ikke noget med porte at gøre, da du som post-klient ikke har noget åbent fra internet ind mod din PC for at afsende post - din lokale firewall vil kun meget sjældent blande sig i, hvad der sker fra PC ud mod internet.

2-faktor validering er den ekstra sikkerhed, Microsoft tilbyder dig ved at kunne sikre din konto med en ekstra kontrol ud over dit password, som f.eks. en SMS med en kode i, eller en Microsoft Authenticator app på din mobil, der kan kvittere for login eller generere en kode til dig. Det betyder simpelthen at dit password er første "sikkerhedsfaktor" og en af de tre muligheder her så bliver din anden faktor.
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 08:33 #8
Så har jeg ikke jeg ikke 2-faktor på nogen af mine enheder.

Men det er jo mærkeligt, at jeg kan få dem alle til at fungere kortvarigt. Det jeg har tænkt ( i nat) - det er, at det må have noet med mit brugrnavn og adgangskode at gøre, da den boks bliver ved med st komme op og fortælle at en af disse ting ikke er korrekt - så tænker jeg, at det måske er fordi google, edge eller safari gemmer forkerte adgangskoder, - så måske jeg kunne slette alle gemte koder ( hvordan?) - kunne det være en forklaring ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
27. februar 2019 - 08:50 #9
Spørgsmålet er så nok, om ikke den nemmeste måde at tjekke det på, er ved at:
1. Ændre password på din mailkonto
2. Slette den på alle enheder
3. Genoprette den på alle enheder
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 10:19 #10
Jamen jamen - det er jo lige præcis det jeg har gjort et utal af gange (læs mit allerførste indlæg foroven) - og det hjælper ikke nu.
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 15:57 #11
Mærkeligt.....nu kan jeg sende på min stationære pc (har ikke prøvet de andre endnu)
Jeg ændrede indgående port til 143 og udgående til 25 Ingen SSL på nogen af dem. Der skulle ingen markering i : Serveren kræver godkendelse til udgående post. Jeg skrev smtp.stofanet.dk i udgående - og ikke som stofa skriver man skal: mail.stofanet.dk.

Med denne opsætning kan jeg sende og modtage - men er disse porte og opsætningen sikker nok ? Jeg har aldrig brugt disse porte på ipad og iPhone. Kan man godt bruge forskellige porte på PC- og ipad, IPhone ?

Nogen der kan/vil svare mig på mine spørgsmål ?
hilsen Anette

Ved endnu ikke om jeg får det til at virke på de tre øvrige. Nu har jeg brugt 2 dage på det, og kommer slet ikke ud i det gode vejr.

Nogen
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 17:14 #12
På ovenstående porte kan jeg nu sende og modtage på stationær og bærbar pc - men det er absolut ikke de oplysninger på porte mm jeg har fået fra stofanet.
Min ipad og iPhone vil fortsat ikke sende mails uanset om det erde samme porte som på pc eller det er de oplysninger som jeg tidligere har brugt på porte og som jeg har fået fra stofanet. Bliver ved med at brugernavn og adgangskode er forkerte, og det er dog de samme oplysninger, som jeg har brugt på pc-erne og jeg er ikke i tvivl om min emailadresse og mit password !
Avatar billede anba Mester
27. februar 2019 - 21:49 #13
Ved ikke rigtigt hvad der er sket - men nu virker min ipad og iPhone også - og med de porte som stofanet anbefaler. Dog kan jeg se, at der er valgt SSL på udgående port 587 også (men det er ikke noget jeg valgte - den gjorde det selv) Stofanet siger jo, at det skal være uden SSL på SMTP !
Udover det slettede jeg også noget (dvs fravalgte) noget server-halløj nederst på siden under: Mit navn - Icloud - og allernederst på siden under EMAIL - SMTP - vælg ingen server.

Ved ikke hvilke af de to ting der gjorde udslaget - men jeg gjorde det ens på ipad og iPhone.
Og pc-erne virker fortsat med de andre porte.