Avatar billede Jens B Novice
28. februar 2019 - 11:56 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Opstartsproblem

Miljø
HP Pavillion stationær pc, model. 550-201no, prodnr. W1E70EA#UUW, med  Windows 10 home 64bit

Harddiske
Isat ny SSD GPT SATA harddisk som C: drev og bootdrev (Alle programmer incl. Window på denne hd).
Som D:drev en 2TB SATA harddisk (alm), hvor alle data lagres.

Bios
Under device option ses begge drev med rigtige SATA numre, men under Boot order ses kun drev D :
System Information:
-    Bios Date 03/01/16,
-    Bios Revision OR3 vA0.09
Device config:
-    Storage harddisk
o    Sata0 SSD (drev C)
o    Sata1 Alm harddisk (drev D)
-    CD Rom
o    Sata2 DVD drev
Storage Option  Sata emulation AHCI
Boot Order:
-    UEFI Boot Sources
o    Windows Boot Manager
o    UEFI: Ipv4 Realtec PCIE osv
o    UEFI:Ipv6 Realtec  PCIE osv
o    USB Floppy/Cd
o    USB Harddrive
o    UEFI: ST20 ocv alm. Harddisk drev D
-    Legacy Boot Servicess: Disabled
-    Advanced: Bios Power-On, all disabled
Problem ved start af pc
Når Start knappen på pc aktiveres, går der op til 2 minutter, før pc er klar til brug. I den periode er skærmen sort, med når første windowsskærmbillede viser sig, går der et par sekunder, så er den klar.
Hvis jeg undervejs holder tænd/sluk knappen inde i nogle sekunder, lukker pc ned på 6-8 sekunder. Når jeg derefter igen trykker på tændknappen, starter boot sekvensen efter 6-8 sekunder, og i løbet af ca. 30 sekunder er pc klar til brug.
Under: Indstillinger/System/Strømstyring og slumretilstand/Relaterede indstillinger /Vælg, hvad tænd/sluk-knapperne gør, har jeg altid haft ”Luk”. I ”dvale” går pc i dvale og er fremme i Windows, straks jeg trykker igen. Men efter hel nedlukning via skærmens lukke funktion er det det samme problem igen.
Under installationen af harddiskene startede jeg, som mange anbefaler, med SSD disken alene, installerede Windows, og den virkede med det samme med en opstarttid på ca. 15 sekunder, hver gang.

Hvad kan være galt
Problemet opstod altså, da jeg satte nr. 2 harddisk i. Jeg har følgende mulige forklaring på problemet: Jf. under om Bios ses SSD drevet ikke under Boot Order. Jeg har en ide om at Bios bruger tid på at finde ud af hvorfra den skal boote, og det er kun SSD der kan bruges. Spørgsmål: Skal Bios opdateres. Eller ligger problemet et andet sted? Jeg har for nyligt udført samme øvelse på en lidt ældre HP pc uden dette problem.
Jeg har selvfølgelig udført allehånde kontroller af diskene, og der gives grønt lys hele vejen rundt.

Nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede hjolsen Ekspert
28. februar 2019 - 16:22 #1
Prøv i BIOS at vælge boot order for harddiske  (SSD som 1 prioritet),
Du bør dog beholde windows boot manager som 1. prioritet  i selve boot rækkefølgen evt med harddisk (SSD ) som nr 2.

Prøv også at bytte rundt på kabler til den alm harddisk , et defekt/dårligt kabel forbindelse kan gøre det du oplever !
28. februar 2019 - 17:28 #2
Mit indlæg er ren teori.

Jeg har surfet lidt på nettet, og fundet en med "samme" problem.
Jeg slog også din model op på nettet.

Så vidt jeg kan se, er din maskine født med en 2TB disk, og jeg gætter på, du taget den gamle disk og sat i som sekundær disk, dog uden at slette den.

Den anden tråd jeg fandt, havde lavet dette stunt.

Du skal huske at i dag bruger vi UEFI, BIOS er død - sten død.

UEFI booter på en anden måde end BIOS, og leder efter sine Boot device på en anden måde.

f.eks ligger der en xxx.efi fil på enheder der kan bootes på, og på den første disk ligger der også en EFI partition, hvor der bliver lagt en kopi af div. xxxx.efi filer og div. FW extensions.

Mit gæt er at der ligger en EFI partition på din 2TB HDD, som driller, hvor der ligger en efi fil som peger på 2TB disken som boot, men på en anden sata port.

I den tråd jeg fandt blev problemet løst ved at bytte rundt på diskene.

Men det rigtige ville nok være at slette EFI partitionen på 2TB disken.

har du i øvrigt oprettet en EFI partition på SSD'en?
Avatar billede Jens B Novice
01. marts 2019 - 15:13 #3
Hej. Har fundet løsningen på mit problem. Når man booter fra en SSD disk skal HURTIGSTART slås fra i strømstyringen. Vælg Indstillinger, System, strømstyring og slumretilstand. Derefter vælg Flere indstillinger for strømstyring, Vælg hvad tænd/sluk-knappen skal gøre. Vælg Rediger indstillinger, der ikke er tilgængelige i øjeblikket, og fjern fluebenet i Aktiver hurtigt. Og så gem ændringer. Halleluja, man tror det er løgn, men nu funker det. Fandt løsningen og andet godt i et indlæg som en Palle A. Andersen har skrevet (0Z6YM). Men tak til Jer som bidrog.
01. marts 2019 - 15:39 #4
Selv tak, og god weekend :)