Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. februar 2019 - 17:30 Der er 4 løsninger

Et program eller en VBA - der gør det let for er en TOTALT amatør at skrive en tekst på nettet.

Hej eksperter.

Jeg har - i min forening - en "gammel" computer-forskrækket formand, der har forstået hvordan Word virker. Og det er virkeligt fremskridt ------  men men men -----------!!!

Hver gang vi skal lægge hans tekst på vores hjemmeside --- så skal han sende teksten til mig - for at jeg kan lægge den op på forsiden. Der trælser mig lidt at vi skal den omvej - hver gang - hver uge - hele f****** tiden!!!

Findes der en lettere løsning via Word eller et program eller VBA eller ????

Jeg forestiller mig at han - i Word eller andet program - har en "knap" at trykke på = "Start tekst til Hjemmeside" og en "knap" = "Send tekst til hjemmeside"

Kan det lade sig gøre ?

Mvh Jens
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. februar 2019 - 18:09 #1
Det kommer helt an på jeres system - og webudbyder.

Jeg har min hjemmeside liggende på egen server.
Jeg har roden til min hjemmeside mappet som drev.
Da word kan gemme direkte i HTML, kan jeg gemme opdaterede sider direkte...

...Men jeg kan ikke forestille mig at situationen er helt magen til hos jer...
Avatar billede wise Seniormester
28. februar 2019 - 18:33 #2
Sagt med det allerstørste smil - så beskriver i en "hjemmeside virkelighed" for mange år siden. Word har altid været (og er stadig) noget skrammel at skrive hjemmesider, den laver en voldsomt dårlig html, og alt hvad der hedder menu og layout skal styres manuelt. Word html er ofte også dårligt ift mobil adgang etc.

CMS'system er svaret

STORT SET alle webudbydere i dag har "et hjemmeside program" eller et cms. Dermed kan man nemt oprette "sider" på nettet, som så pænt bliver tilgængelige i menu og holder samme layout som det valgte tema.

Dert kan enten være noget som wix,com der dybest set er et stort CMS program.
Eller det kan være Workpress, Joomla eller tilsvarende som man kan få hos diverse udbydere.
Fx www.one.com (som jeg i øvrigt ikke har specielt godt eller dårligt at sige om) kan man vælge deres eget program eller wordpress.
Ideen er så at man starter med en template der opsætter farver og layout. Herefter er det nemt at tilføje nye sider "nyt referat under referat menuen", eller redigere på en eksisterende side.

/Lasse
Avatar billede jernrosen3 Forsker
28. februar 2019 - 19:10 #3
Takker for svar -- men !

Siden ligger på www.one.com ( eller euro-one.com eller lignende ) - det er underordnet.

Jeg ønsker at tekst skrevet på min formands computer - MEGET NEMT !!! - kan uploades til en boks i midten af vores hjemmeside. Så kan formanden skrive løs - og jeg kan slippe for ekstra-arbejde.

Lidt ligesom at skrive i instagram eller twitter.

Skriv løs og "Pling!!!" - så er det på nettet. Pænt puttet i kasse på forsiden.
Avatar billede wise Seniormester
28. februar 2019 - 20:53 #4
Prøv at se på denne side
https://www.one.com/da/lav-din-egen-hjemmeside

Bladret med til lidt efter midten, overskrift "Brugervenlig drag-and-drop brugergrænseflade!". Og herefter "Klik for at redigere" i tabellen under.

Som jeg forstår den (har ikke selv one) vil formanden kunne se på siden.
- Trykke på den tekst han vil ændre, og ændre den (præcis som i word).

Det tror jeg er noget af det nemmeste (som samtidig giver en brugbar side ;-)). Det komplekse er nok at ignorere det "udenom".. MEn det gælder jo også word. Den kan 1000 ting man formanden bruger sikkert "skriv tekst" og "ændre format" hvis det går vildt til.