Avatar billede Kristian Skov Novice
02. marts 2019 - 22:39 Der er 15 kommentarer

Blæser i stykker, hvor kan jeg købe en ny?

Hej Ekspert,

Min blæser på min Asus Rog GB20 er gået i stykker af mærket/modellen:

Adda ab08812hx26db00

Mit spørgsmål er om du/i ved, hvor jeg evt. kan få fat på en ny af dem. Jeg har søgt rundt på nettet uden held. Det eneste jeg har fundet er hjemmesiden Dklaptopfans.dk (hvilket ikke virker legit).

Yderligere vil jeg gerne høre om computeren kan tåle at køre uden denne blæser indtil jeg får anskaffet mig en ny, da den støjer utroligt meget.

Mvh. Kristian Skov
Avatar billede kurtba Ekspert
02. marts 2019 - 23:03 #1
Dit grafikkort vil med stor sandsynlighed brænde af, hvis du fjerner blæseren, og så er du jo rigtig på den.
Noget helt andet er at når man søger på Asus Rog GB20, så får jeg slet ingen hit. Der findes en G20 og andre som lignere, men ingen med netop dette navn. Så hedder den præcist det eller har du evt. andre oplysninger om dens navn. www.datamarked.dk reklamerer med, at de kan skaffe reservedele og herunder blæsere til næsten alle asus computere, men de har heller ikke denne model.
Så kontroller hvilken model du har og send evt. en forespørgsel til dem, om de kan skaffe den, selv om den ikke lige er på deres liste.
Den side du fandt hører hjemme i Kina og siden er umiddelbart oversat til dansk af en maskine. Det er nærmest  umuligt at sige, om den  er god nok eller ej. Masser af Kina sider er jo gode nok - men der er lange leveringstider og du skal til prisen lægge afgift og toldbehandling af Post Nord, hvis de fanger pakken ved deres kontroller. Det er der en rimelig chance for at de gør, for Post Nord tjener mange penge på at fange pakker, som bør toldbehandles.
Avatar billede Slettet bruger
02. marts 2019 - 23:18 #2
Hvis du har en bordventilator kan du bruge den.
Avatar billede Kristian Skov Novice
02. marts 2019 - 23:23 #3
Hov, min fejl. Computeren er en "ASUS Desktop PC G20BM Series".
Men jeg vil prøve at tage fat i Datamarked og hører dem ad. Mange tak skal du have.
Avatar billede Kristian Skov Novice
02. marts 2019 - 23:32 #4
Blæseren ser forresten ud som denne: https://www.dklaptopfans.com/blaeser-koeler-til-adda-ab08812hx26db00(00g750jh)-dk46088.html

Men igen, stoler ikke på denne hjemmeside og kan ikke finde den andre steder.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2019 - 00:29 #5
Jeg synes at blæseren ligner denne her
https://en.accessoires-asus.com/cha-fan-for-rog-tower-pc-68459-62162.htm#g20bm|l
Hvis det er den, så er det vist bare en kabinetblæser og ikke en decideret grafikkøler. Hvis det er tilfældet burde den kunne virke, uden  at den er sat til, men det kommer selvfølgelig an på, hvor tæt kabinettet er.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2019 - 00:31 #6
Nå, den ligner også denne her
https://en.accessoires-asus.com/cpu-fan-for-rog-tower-pc-68459-62165.htm#g20bm|l - måske er det samme slags, men denne er beregnet til at køle cpu, og den kan den under ingen omstændigheder undvære.
Avatar billede Kristian Skov Novice
03. marts 2019 - 00:45 #7
Altså for mig ser de jo begge ens ud, hvordan ved jeg hvilken der er til hvad? De sidder bare ved siden hinanden i computeren.
Er den hjemmeside du fandt der værd at gøre brug af?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2019 - 11:20 #8
Undskyld jeg siger det, men efter hvad jeg kan se er der tale om en CPU-blæser, og ikke en GPU-blæser. Førstnævnte er til processoren, og sidstnævnte er til grafikkortet.

https://ibb.co/V22CCm8
Avatar billede Kristian Skov Novice
03. marts 2019 - 11:30 #9
ErikHg - Ud fra hvad jeg kan se har du ret. Har du nogen ide om hvor jeg kan anskaffe mig sådan en uden at skulle betale 29 euro for fragt, som på en.acessories-asus.com?
Avatar billede Kristian Skov Novice
03. marts 2019 - 11:54 #10
Kender i til denne hjemmeside: https://www.asusparts.eu/en/Asus-13PD00R1AM0501

Og er den "fin" nok?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2019 - 11:57 #11
Jeg vil tro at det kan lade sig gøre. For nogle år siden var der et blad på den ene blæser på mit grafikkort knækket. Jeg søgte på nettet og fandt en tilsvarende. Jeg fik skaffet en ny hjem fra Kina - den samlede pris var absolut overkommelig - specielt set i lyset af prisen på et nyt grafikkort. Jeg købte blæseren via Amazon.
Jeg ved godt af det i dit tilfælde er tale om en CPU-køler, men som kurtba nævner i #1 er datamarked absolut værd at kontakte, for de har et temmelig bredt udvalg.
Du skal under alle omstændigheder være helt sikker på det er den rigtige model!!
Avatar billede Kristian Skov Novice
03. marts 2019 - 12:03 #12
Datamarked.dk har slet ikke modellen G20BM i deres liste, men kun G20AJ.. Jeg ved stort set ingenting om computere, men er der nogen forskel på disse to i forhold til blæserne?
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2019 - 12:47 #13
Jeg ville ønske jeg kunne give dig et klart svar, men det må være muligt at kunne finde én der kan bruges. Det er muligt at forskellige modeller bruger samme blæsertype (samme modelnummer)
Avatar billede ErikHg Ekspert
03. marts 2019 - 13:04 #14
Jeg har kikket lidt på linket

https://en.accessoires-asus.com/cpu-fan-for-rog-tower-pc-68459-62165.htm#g20bm|l

Når man sammenholder modelnumrene er jeg meget tilbøjelig til, at sige det er den rigtige blæser. Prisen er cirka 300 DKK, dertil kommer så forsendelse + evt  toldomkostninger.

Jeg vil ikke lede dig ud i noget, der kan vise sig at give problemer, men jeg ville personligt ikke være så bekymret i dette tilfælde. Men det er helt op til dig.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. marts 2019 - 20:09 #15
Den side jeg henviste til er hjemmehørende i Frankrig og ser meget tilforladelig ud. Portoen er 29 euro, så det løber op, men der vil ikke komme told osv på, da det jo er et EU land.
Jeg har set på ebay.de og på ebay.co.uk og begge steder ser det ud til, at den kan købes hjem væsentligt billigere. Men bemærk lige, at mange af dem sendes fra Kina eller Hongkong, hvorfor det kan give told og afgift. Jeg har handlet meget via den tyske side og med tyske firmaer og har kun gode erfaringer med dem. Pakken modtages typisk inden for 5 dage. Der skal man så lige bemærke, at nogen sender gratis og andre tager lidt eller meget for forsendelsen, så læg alt sammen inden du evt. bestemmer dig.
På den tyske søgte jeg først på
ab08812hx26db00
altså uden adda foran og fandt så frem til, at et af firmaerne gjorde opmærksom på, at det er motoren som hedder dette, og den kan sidde i forskellige kabinetter, så derfor skal man være opmærksom på udseendet af blæseren inden man bestiller. Selv når jeg søger med Adda foran synes jeg, at man får kølere, som ikke har ens kabinet. Men du burde jo nok kunne se, hvilken som passer til din.
Bemærk lige, at den slags køler formentlig skal monteres med kølepasta, da den ellers ikke vil kunne lede varmen ordentlig væk.