Avatar billede Cyanr Praktikant
13. marts 2019 - 17:10 Der er 11 kommentarer

Problemer med portforwarding

Hej!

Jeg har en Alcatel fiberboks fra Fibia som jeg uden problemer kan logge ind på, men eftersom den af en eller anden grund kun virker trådløst, så har jeg sat den  til en D-link (DIR-645) router som går videre til min PC med lan kabel.

Jeg vil portforwarde for at åbne til et spil.

På fiberboksen kan jeg ikke portforwarde min pc direkte. Kan ikke finde dens MAC adresse eller IP-adresse - men kan godt finde D-link derpå. Prøver så at portforwarde til D-linken gennem fiberboksen. Det hjælper ikke (har testet både TCP og UDP gennem programmet PFPortChecker).

Kan ikke logge ind på min d-link med diverse 192.168.0.1, 1.1 osv. i browseren.

Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede loukas Mester
13. marts 2019 - 18:19 #1
Har du netværkskablet direkte i d-link routeren når du forsøger at logge på?
Kan se at de fleste d-link routerer bruger: 192.168.0.1
Avatar billede loukas Mester
13. marts 2019 - 18:22 #2
Og fiberboksen kan ikke se din pc-macadresse hvis d-linken er imellem...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. marts 2019 - 18:23 #3
Din D-link sender ikke MAC-adresserne på portene videre - du kan sagtens selv finde din MAC-adresse:

Ud i kommandoprompt og kør [ipconfig /all]

Find din LAN-port og læs linjen "Physical address".
Avatar billede Cyanr Praktikant
13. marts 2019 - 18:46 #4
loukas - ja, det sidder i d-link routeren. Som sagt, så virker de standard adresser ikke som log in

CRKrogh - jeg ved godt hvordan jeg finder min egen MAC adresse. Det er ikke det problemet er...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. marts 2019 - 19:25 #5
Hvis det bare handler om at få hul igennem til routeren, så nulstil den dog, så der er ren tavle at tegne på.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. marts 2019 - 19:26 #6
Noget helt andet er, at du jo skal forwarde port til en specifik IP# på indersiden, så du er under alle omstændigheder nødt til at tildele din PC statis IP#.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. marts 2019 - 07:30 #7
Vil mene som det første, skal man have kabel fra fiber boks til WAN port på d-link router. Og DHCP i fiber boks deaktiveres. Aktiver DHCP i router (d-link). Lav din portforwarding i routeren (d-link). Og som andre skriver er du nødt til at have noget styring på de IP'er der skal portforwarding på. De enheder må ikke kunne skifte til anden IP. Enten sæt en statisk IP udenfor DHCP ip range eller reserver IP adressen i routeren.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. marts 2019 - 16:05 #8
Nej.
Hvis fiberboksen skal levere WiFi, skal den også levere IP# via DHCP.
Derfor kommer D-linken kun til at fungere som "dum" switch, så kun forbindelser til LAN-portene.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
15. marts 2019 - 07:34 #9
I og med at fiber boksen ikke kan portforwarde må han jo få routeren til det i stedet. Så alt trafik ind i WAN og kan så styre portforwarde derfra, samt IP adresser.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
15. marts 2019 - 21:21 #10
Det er da noget vrøvl: WAN-IP er på ydersiden af fiberboxen og den leverer WiFi.
Hvis du skal have routeren til at route, altså tage WAN-IP med ind til WAN-porten, så skal fiberboxen sættes i bridge-mode og dermed disables WiFi og DHCP på den.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
18. marts 2019 - 07:17 #11
Ja det kræver jo at alt andet i fiberboksen slåes fra for at kunne sætte den i WAN porten. Beklager jeg ikke fik beskrevet det i min post.