Avatar billede slerberg Juniormester
16. marts 2019 - 00:03 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Vil jeg kunne få en merkbar hastighetsøkning med mer ram?

Hei!
Jeg har en Dell Latitude E5430 laptop med en Intel Core i5 prosessor, 240 GB SSD drive og som kjører Windows 10 Home 64 bit.

Maskinen har kun 4 GB ram (  2 x 2 GB brikker ).
Jeg vurderer å kjøpe 8 GB ram ( 2 x 4 GB brikker ).

Vil jeg kunne få en merkbar hastighetsøkning på maskinen, eller er det bortkastede penger?
Avatar billede Slettet bruger
16. marts 2019 - 00:40 #1
nej, 4 er ikke meget og 8 vil føles meget bedre
Avatar billede 220661 Ekspert
16. marts 2019 - 08:34 #2
Når du har en pc med ssd drev, er det vigtigt at den ikke løber "tør" for ram, da den når det sker skal bruge ssd drevet som den ram den mangler. SSD er hurtig i forhold til en HDD og den reagerer bedre på det end en HDD. Men problemet her er at det vil slide unødigt  på disken. Så det er en god ide med at opgradere på ram. :-)
Avatar billede INK Ekspert
16. marts 2019 - 09:28 #3
Gå i joblisten, flere oplysninger og check hvor meget RAM, du bruger under normalt brug af PC'en. Hvis det kun er til mail, surf og officeprogrammer, så har du næppe behov for mere RAM. Bruger du den til spil, videoredigering m.m. kan du ikke få RAM nok.
Avatar billede posten Ekspert
16. marts 2019 - 10:16 #4
husk bare at dit bundkort skal ku magte de nye ram
Avatar billede claes57 Ekspert
16. marts 2019 - 15:22 #5
Mere ram hjælper typisk kun, hvis du bruger flere programmer samtidigt, og ofte skifter mellem dem (det er skiftet, der vil gå hurtigere) - har du kun 1-2 programmer kørende, så vil du ikke opdage forskel.
Er du på tunge programmer (adobe billedemanipulation og andre med store datamængder) så hjælper al den ram, du kan sætte i.
Avatar billede slerberg Juniormester
17. marts 2019 - 13:34 #6
Jeg ser at veldig mange maskiner, også de i den litt dyrere ende, selges med kun 4 GB ram. Blir derfor litt usikker på hvorvidt mer ram er nødvendig. Bruker maskinen i hovedsak til surfing, Office og litt bilderedigering (ikke store rawfiler, kun jpg.)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. marts 2019 - 13:43 #7
Når du arbejder på den, så prøv at gå i joblisten og se hvor meget ram du loader ind.
Avatar billede INK Ekspert
17. marts 2019 - 13:58 #8
#6
Til dit behov burde den fungere fint.
Oplever du at den er langsom, kan det skyldes andre forhold. Rens med Malwarebytes.

Check at du ikke har 2 antivirusprogrammer kørende.

Gå i indstillinger og kontrollér, at den er fuldt opdateret, og at der ikke er opdateringer, der"hænger".

Hvad er opstartstiden? Ca. 30 sekunder?
Avatar billede slerberg Juniormester
20. marts 2019 - 14:31 #9
Maskinen er nyformatert og Windows 10 Home er aktivert. Jeg har satt inn en SSD disk på 240 GB, så jeg synes den er ganske rask selv om den bare har 4 GB ram.
Takk for alle svar. :)