Avatar billede DanielG Praktikant
18. marts 2019 - 15:46 Der er 14 kommentarer

Pc tænder, men starter ikke op

Hej CW.
Jeg står med det problem, at når jeg tænder min stationære pc, starter alle fanerne med at blæse og lyset i psu'en tænder. Lys i musen tændes ligeledes. Dog er der hverken aktivitet i skærm og tastatur og ingen POST-lyd/bip at spore. Nogle gange (alt mellem 2-50 forsøg) tænder hele systemet og virker upåklageligt. Den kan altså godt tænde - dog sjældent.
Er der noget hjælp at hente?
Som udgangspunkt tænker jeg, at det må være motherboard eller PSU som fejler, men har brug for tips og tricks til at be- og afkræfte, da jeg ikke har luft i budgettet til at købe nyt, hvis det så er den anden del, som var fejlen.

Vh Daniel
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2019 - 16:17 #1
hvis du har mod på det:
tag strøm fra pc
åbn pc, og rens for støv (forsigtigt)
følg alle kabler fra strømforsyningen til bundkort, harddisk og evt grafikkort, tag stik ud og sæt det i igen - følge næste ledning - osv
sæt strøm til igen, og test - har der været en periodisk dårlig forbindelse, så er den måske fikset nu.
Avatar billede DanielG Praktikant
18. marts 2019 - 16:35 #2
Det har jeg gjort adskillige gange uden effekt - desværre.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2019 - 16:42 #3
Når den er nedlukket, så prøv at afmontere strøm til den og hold herefter start knappen nede i 30 sekunder. Gen monter og prøv opstart.
Virker det ikke prøv så også at afmontere det lille batteri på bundkort og lav samme operation. monter igen og se om den starter rigtigt 1 gang
Måske du skulle overveje at skifte det lille batteri på bundkortet.
Avatar billede Slettet bruger
18. marts 2019 - 17:16 #4
der SKAL komme 1 bip efter tænding.
jeg er bange for at dit bundkort er færdigt
Avatar billede DanielG Praktikant
18. marts 2019 - 17:16 #5
Det har jeg også også gjort - ingen virkning.
Avatar billede DanielG Praktikant
18. marts 2019 - 17:32 #6
Sidwave - jeg er også bange for det. Men den starter jo nogle gange - kan den godt det, med et defekt bundkort?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. marts 2019 - 17:48 #7
din Tænd/sluk tast på kabinet kan også være defekt
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2019 - 17:57 #8
#5 Har din pc internt grafik foruden eksternt, kunne man prøve at fjerne det eksterne og køre på internt og se om den så starter.
Prøv at fjerne usb enheder og start den op. Monter kun når du formoder den er bootet op, hvis den kan det.
#7 Hvis knappen til tænd sluk er defekt ville den vel slet ikke starte op? Den starter jo med alle blæsere kørende bare uden ly i tastatur og skærm.
Fejlen her kan være alt fra bundkort til anden hardware. Strømforsyningen kan vel heller ikke udelukkes?
Avatar billede DanielG Praktikant
18. marts 2019 - 17:59 #9
Har prøvet at skifte, så det er renset-knappen, som skal stå for tændingen. Så den er vel også udelukket?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. marts 2019 - 18:09 #10
Ja hvis du har brugt reset knappen som start så er knappen udelukket. Reset knappen bruges ikke så tit så den bør ikke være defekt. I øvrigt kan man starte pc op ved at kortslutte de to pins på bundkortet. Det er det knappen gør.
Det næste du kan gøre er at afmontere hardware der ikke er nødvendigt for pc opstart. Det kan være harddiske som du kun bruger som lager og dvd drev, samt at køre med en ram klods på og bytte hvis det ikke virker. Tror dog ikke det kan være ram for så ville du få en fejlkode på dette.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. marts 2019 - 22:52 #11
Jeg ville umiddelbart pege på strømforsyningen, som 220661 også gør. De kan godt blive ustabile inden de står af.
Det kan også være andet, men jeg har haft flere til reparation med nogenlunde samme symptomer, hvor en ny strømforsyning løste problemet.
Avatar billede DanielG Praktikant
19. marts 2019 - 10:29 #12
@Kurtba Jeg har nu lykkedes med at tænde den 2 gange i første forsøg. Denne gang tændte jeg på knappen, som sædvanligt - og der sker intet - derefter slukkede jeg på switchen på strømforsyningen og tændte igen med det samme - det gjorde, at den startede rigtigt op. Er det PSU'en som er fucked så?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. marts 2019 - 22:24 #13
#12 Kan ikke udelukkes, men andet hardware kan også være skyld i det.
Problemet du har er at der forekommer strøm på komponenter på bundkortet når den er lukket ned. Det kan være hardware der er tilsluttet bundkort, eller en ustabil forsyning. Det er derfor den starter når man laver strøm trik. her bliver den drænet væk så den kan starte igen.
Avatar billede kurtba Ekspert
19. marts 2019 - 22:40 #14
Enig med 220661. Hvis du bor i nærheden af 4800 kan du evt. lige låne en psu af mig, så du kan teste det, inden du evt. skal investere. Ellers har du måske en kammerat som har en stationær, hvor du lige kan låne psu fra. Det er ikke nogen stor operation lige at pille sådan en ud og sætte over i en anden.