Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 18:25 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Duka pc med Windows 7 til Windows 10

Er der nogle der har erfaring med om man kan opgradere en Duka pc med Windows 7 til Windows 10 og beholde den oprindelige brugerflade + personlige filer?
20. marts 2019 - 18:42 #1
er det ikke bare og prøve køre  https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 vis wifi eller lan den siger vel selv om den kan eller ikke kan :)
Avatar billede claes57 Ekspert
20. marts 2019 - 18:43 #2
de har en brugerflade (dukanemt) https://www.duka.dk/computere/
den burde du kunne få lagt ind - men tjek med firmaet selv...
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2019 - 18:58 #3
En DUKA pc er låst. Du kan ikke installere andet end det DUKA giver dig lov til.

Har lige overtaget en DUKA pc. For at bruge den til noget fornuftigt måtte jeg lave en clean install af Windows 10. Den gode nyhed er, at licensen virker og Windows 10 blev elektronisk aktiveret.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 19:05 #4
#3 Tak ink. Det var det jeg ville høre. Den har en licenskode i bunden. Hvis den spørger om kode til aktivering er det så den der skal bruges?

Det er min mors pc. Hun har haft den i snart 6 år. Duka anbefaler hun opgraderer, men måden det gøres på er at køber en ny pc hos dem til 4000 kr. Det synes jeg er en dyr løsning da vi så får en pc der ikke er specielt meget værd. Computeren er ikke brugt meget så jeg mener det er en unødvendig udgift.

Og er der ting der skal gøres på nettet er det alligevel mig der skal ind over banen. Så jeg vil tro at jeg kan opsætte en Win 10 brugerflade hun ville kunne bruge.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. marts 2019 - 19:49 #5
Idéen med DUKA pc er jo at man ikke skal se den normale Windows brugerflade. Så måske du bare burde køre videre med den nuværende Windows 7.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 20:03 #6
#5 Ja det er jeg godt klar over man kan. Har været derinde flere gange.
Det der er problemet er jo at Windows 7 stopper med opdateringer til januar næste år.
Det er det der er grunden til opgradering til Windows 10.
Og jeg tænkte at så længe men kan opgradere gratis er det det jeg vil uanset om man lander på Duka eller Windows brugerflade
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2019 - 20:04 #7
#4
Da jeg udførte en clean install sprang jeg blot over det med licensnummer. Da alt kørte havde den aktiveret automatisk. Maskinen havde jo haft en gyldig Windows 7 licens, så det blev genkendt.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 20:06 #8
Super ink.
Det bliver det jeg gør :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 20:22 #9
Lige en sidste ting ink.
Hvis den kører Win 7 premium version er det så Win 10 Home jeg skal lægge på den eller vil den tage pro versionen?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 20:24 #10
Ah ok den hedder Home Premium kan jeg se ved en søgning, så det må være Win 10 Home ikke?
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2019 - 20:28 #11
Så vidt jeg kan se bliver Windows 7 Premium blot til en Windows 10 Home.
Det kræver vist en Professionel eller Ultimate at få Windows 10 pro.

Jeg installerede en Home.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2019 - 20:30 #12
Tak for det :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2019 - 07:23 #13