Avatar billede Maria Bjørn Leire Praktikant
24. marts 2019 - 13:48 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Scanner eller foto til brug i Photoshop

Hvad er den bedste løsning, når jeg vil arbejde videre i Photoshop med værker jeg har tegnet i hånden. Bør jeg bruge scanner eller tage fotos af værkerne? Og i så fald hvilken scanner ville I anbefale?
På forhånd tak.
mvh. Maria
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
24. marts 2019 - 14:14 #1
Det kommer helt an på din økonomi - kan som scanner anbefale en Epson Perfection V850 pro  - https://www.pricerunner.dk/pl/50-3011182/Scannere/Epson-Perfection-V850-Pro-Sammenlign-Priser
Et godt kamera kan gøre det samme, men her skal du tænke på noget fladt lys, hvis dine tegninger indeholde mellemtoner.
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2019 - 15:15 #2
LED scannere er ret billige og super gode.
at tage billeder er noget lort, de bliver sjældent lige..
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
24. marts 2019 - 15:26 #3
Det er bedst med en scanner. Den anbefalede Epson V850 er god men mindre kan også gøre der. Denne her er næsten lige så god
https://www.pricerunner.dk/results?q=epson%20v600
Hvis det er større end A4 skal du have en A3 scanner
https://www.compumail.dk/en/p/tek-opticslim-1180-flatbed-scanner-desktopmodel-988777512?utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Det er ikke vigtigt med en høj opløsning A4 og A3 skal ikke scannes i mere end 300-600 dpi.
Hvis det skal være endnu billigere så kig i Den blå avis eller ebay, brugte scannere er billige.
Avatar billede milter Ekspert
24. marts 2019 - 19:35 #4
Jeg er enig med kommentarerne ovenfor. Hvis du vil lave en 100% korrekt kopi af dine tegninger, er brug af kamera udelukket. Hvis dine tegninger er større end et A4 ark, skal du bruge en skanner, som kan klare A3. Hvis tegningerne er større end et A3 ark, skal du til at kigge på andre løsninger.

Jeg har selv fået rigtigt gode resultater med det, som nogle steder kaldes "photo stitching". Det drejer sig om, hvordan man laver flere skanninger af et billede, som fysisk er for stort til at kunne dækkes med èn skanning, og derefter med et program sætter dem sammen til et enkelt billede. Jeg har bl.a. brugt det til kopiering og print af utallige LP omslag.

https://www.google.com/search?q=photo+stitch&rlz=1C1MSIM_enDK775DK775&source=lnt&tbs=cdr%3A1%2Ccd_min%3A3%2F18%2F2017%2Ccd_max%3A3%2F18%2F2019&tbm=