25. marts 2019 - 14:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Pixelfejl på IMG

hej. Har fornylig haft en ekstern harddisk som ikke kunne åbne filer - tror ikke den var helt i orden - men fik dog overført billeder/videoer direkte til ny ekstern harddisk. Hovedparten af billederne var ok - dog var der nogle med pixelfejl som stod som IMG-filer. Er der nogen der har  erfaringer med dette og eventuelt kunne hjælpe.
Avatar billede Slater Ekspert
25. marts 2019 - 14:14 #1
Når du siger "stod som IMG-filer", hvad mener du? Er det filtypen nu? Var det ikke filtypen før? Hvad åbner du dem med? Hvad mener du med pixelfejl?

.img-filer er ikke normalt billeder, men disk images - noget helt andet. Det betyder ikke du tager fejl, men det er lidt forvirrende hvordan det er sket, så hvis du kan give noget mere information vil det være rart.
25. marts 2019 - 17:51 #2
Harddisken med problemer var en jeg havde fået indleveret fra en bekendt, som jeg tidligere har lavet computer for. Kunne ikke åbnes umidlerbart så derfor blev den gendannet ved hjælp af " ICare data recovery pro".  Det lykkedes stort set, men enkelte billeder fremstod med pixel-fejl og det var iflg. min bekendte alle IMG-filer, som er billeder taget med mobilkamera.
Avatar billede milter Ekspert
25. marts 2019 - 18:24 #3
Noget tyder på, at der på den dårlige harddisk var ulæselige detaljer i nogle af billederne, og det er der nok desværre ikke noget at gøre ved. Det er lykkedes dig at genskabe de fleste billeder, så dit  " ICare data recovery pro" ser ud til at have gjort, hvad det kunne,  men ulæselige sektorer på harddisken kan ikke genskabes, hvis det skyldes fysiske skader på overfladen.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. marts 2019 - 22:05 #4
Mange mobilkameraer kalder billeder for imgxxx.jpg, så img er en del af filnavnet, ej filtypen. Men  ellers enig med milter. Når man genskaber billeder fra en defekt harddisk, er det ikke ualmindeligt, at nogle af dem er så ødelagte, at det ser ud som om, at der er pixelfejl. Typisk vil det være noget i toppen eller bunden af billedet, som er ulæseligt og så bare optræder som streger og punkter. Umiddelbart findes der ingen metode til at genskabe disse billeder.
26. marts 2019 - 15:37 #5
https://picee.dk/sites/picee.dk/files/55641778_852517998414621_3203278543131770880_n.jpg

eksempel på billede ( se ovenstående link ) -  og tak for hjælpen
21. juli 2019 - 01:07 #6
lukker