Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 19:09 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Flere videoer i en

Er det muligt at sætte 6-8 videoer sammen til en? Altså så man får en video hvor de vises hver for sig samtidig.

Hvis ja, findes der noget software til dette, som man ikke skal være computer nørd for at finde ud af?
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 19:11 #1
Har windows 7 (i fald det skulle have betydning).
Avatar billede gerhardpet Seniormester
26. marts 2019 - 19:32 #2
Ja jeg bruger Pinnacle studio 14, og jeg ikke hverken ekspert eller nørd. Jeg har lavet min egen manual, så jeg kan huske det til næste gang
Avatar billede eurositi Ekspert
26. marts 2019 - 19:42 #3
"Hver for sig samtidig"...?
Mener du:
1) At videoerne samles i én fil og afspilles som én video i den rækkefølge, de er sammenføjet?
2) At flere forskellige dele af den samlede fil afspilles samtidigt?

Jeg går ud fra, at du mener den første mulighed? Det andet giver ikke rigtig mening.
MKVtoolnix (https://www.fosshub.com/MKVToolNix.html) kan sammenføje flere videoer til én. Betingelsen er, at videoerne rent teknisk er ens (samme opløsning, lydtype og billedhastighed). MKVtoolnix accepterer alle filtyper og laver ikke om på billedkvaliteten, når videoerne samles. Output-filen vil være en MKV (Matroska) videofil.

Gør følgende:
Højreklik i rammen Source files og vælg "Add file".
Indlæs den første video (altså dén som skal komme først)
Højreklik på den netop indlæste video og vælg "Add files as additional parts".
Markér de efterfølgende videoer i dén rækkefølge, de skal ligge i den samlede film.
Nederst i skærmbilledet angiver du navn og placering på den samlede film.
Klik så på knappen "Start multiplexing".
... Den samlede film er klar efter nogle sekunder.

Du kan altid afspille den i VLC medieafspiller, eller i Windows 10's medieafspillere - og hvis videoformatet, du optog i, er et normalt H.264 videoformat, kan du helt sikkert også afspille den på dit TV på en USB-stick. Du kan også streame den fra din computer til dit TV med gratis-appen Videostream for Chromecast,
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 21:54 #4
gerhardpet > Tak. Prøver at kigge på det.

eurositi > Nu er Jeg i tvivl om hvad Du skriver. Jeg mener lige som dual screen. Blot flere videoer ...
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 22:00 #5
Okay, den koster penge. Og er rimelig dyr, taget i betragtning jeg kun skal gøre det én gang.
Er bevidst om muligheden for at der ikke er gratis software til det.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 22:01 #6
Pinnacle ...
Avatar billede gerhardpet Seniormester
26. marts 2019 - 22:11 #7
Så har jeg misforstået dig. Det har jeg ikke prøvet, men programmet kan langt mere end jeg har haft brug for. Sig til hvis jeg kan hjælpe med noget. Jeg troede du ville lave en lang video ud af flere videoklip.
Avatar billede Slettet bruger
26. marts 2019 - 22:18 #8
Lightworks kan gøre det, men det kommer an på om du kan finde ud af at bruge programmet :)
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2019 - 01:46 #9
Funktionen hedder video collage. Adobe Premiere Elements har siden version 15 haft denne funktion. I version 15 kan man have op til 7 film kørende på en gang.
Her kan du se et eksempel med 3 videoer.
https://www.youtube.com/watch?v=xJ_lI90AY00&t=73s
Her kan du se en forklaring på, hvorledes man gør - her er det også 3 film, det drejer sig om, men når man vælger create er der altså templates med op til 7 videoer på en gang:
https://helpx.adobe.com/premiere-elements/using/video-collage.html
Adobe Premiere Elements er nu i version 2019, og jeg vil tro, at den stadig fungerer på samme måde. Jeg er ikke klar over, om de har udbygget muligheder for at lave collage.
Du kan downloade en gratis trial til 30 dages brug her
https://helpx.adobe.com/dk/download-install/kb/premiere-elements-downloads.html
Det er et rigtig godt program, hvor man på youtube kan finde rigtig mange tutorials til, hvorledes man bruger programmet. Version 2019 er forholdvis ny, så der er ikke så mange tutorials endnu, men så må man prøve f.eks. 2018 versionen for at se virkemåden.
Her er en anden tutorial til version 15, hvor man kan se, at der er mulighed for op til 7 film ad gangen.
https://www.youtube.com/watch?v=-rpvXbls4Os
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. marts 2019 - 12:51 #10
http://www.nchsoftware.com/videopad/index.html
Klik på "download the free version here" hvs du vil have den gratis version  ( gratis til ikke kommerciel brug ).

Programmet er opbygget på den måde at til højre er der et "preview" vindue hvor man kan se den video man arbejder på. I bunden er der et "storyboard. Det er en "tegneserie" med de klip der indgår i videoen. Det er her man klipper og redigerer videoen. Tv. er der et område hvor man tilføjer de originale filmklip inden man evt. trlkker dem ned på storyboardet.

1. Start programmet. Tryk på pil ud for "Timeline" (tv. lidt under midten)  og vælg "Storyboard".
Storyboardet viser de videoklip der indgår i den færdige video.

2. Tilføj videoklip: Vælg "Add Files" (foroven tv.).

3. Træk derefter et eller flere videoklip ned på "Video Track 1"

4. Redigering af filmen (I storyboard-mode)

Fjerne et stykke af filmen: Find starten af det sted der skal klippes ud (flyt rundt med den røde markør, eller brug afspil tasterne tv. under det store billede, Vælg "Split ( billede af saks th. ). Gør det samme ved slutningen af det stykke der skal klippes ud. Fjern klippet fra Video Track 1 ved at højreklikke på det og vælg "delete".

5. Eksporter video
Den færdige video gemmes ved at vælge "Export Video". Du bør så vidt muligt undgå at konvertere til andre størrelser eller framerates, idet enhver ændring medfører et lille tab af kvalitet. Det er bedst at vælge "Lossless" export. På den måde bevarer du kvaliteten.

Eksport af MP4: Vælg Export Video, Lossless Video, Export file name = filens navn, Save to folder = underbibliotek hvor videoen skal gemmes
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2019 - 14:08 #11
Vil kigge på de sidste to. Adobe koster penge, men ser ud som det er meget nemt at bruge (30 dage er måske også nok).

I videoen får man at vide man kan ændre på længden af videoerne, hvis man ønsker de skal slutte samtidig. Er det muligt i stedet at vælge de skal starte forfra?
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2019 - 14:09 #12
Jeg mener, dem der slutter før den/de længste.
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2019 - 16:53 #13
Du får et problem med at få en af dem til at starte forfra. Det vil være således, at når du laver din film med f.eks. 7 film som vises samtidig på en split screen, så vil projektet jo ende op med, at der kun er en film.
Det vil sige, at de 7 adskilte film nu ikke eksisterer mere, men der findes kun en film, som indeholder 7 filmklip. Men da der nu kun er en film, kan du ikke styre hver enkelt film for sig og dermed få dem til at starte forfra.
Så du bør enten klippe dem til, så de bliver lige lange (hvilket man kan gøre, mens man laver collagen), eller også bør du forlænge de film, som er kortest, inden du sætter dem ind i kollagen.
Det gør du ved at behandle hver film for sig til ønsket længde og gemme den med et nyt navn, inden du sætter dem ind i collagen.
Så du må inden du laver collagen finde ud af, hvor lang tid den endelige film skal køre, for at du kan få alle film til at ende samtidig. Herunder også spekulere på, om det er nødvendigt, at den korteste film f.eks. er ved slutningen, samtidig med at den lange film er ved slutningen.
Eks: Den lette løsning.
Du har 7 film, hvoraf 2 tager 2 min og resten tager 4 min.
Så tager du først den ene på 2 min og laver en særskilt film ud af, hvor du simpelthen lægger filmen på timeline 2 gange efter hinanden og gemmer den under nyt navn. Så har du en film som varer 4 min og bliver vist 2 gange i træk. Det samme gør du med den anden på 2 min.
Så har du nu 7 film, som hver især varer 4 min, som du lægger ind i din collage.
En fuld gennemspilning gør så, at fem af dem vises en gang mens 2 af dem vises 2 gange.
Så nemt bliver det nok ikke, da dine film nok ikke lige har så "heldige" afspilningslængder. Derfor er det vigtigt, at du får klippet dem til, så de får nogle længder, som man kan få afpasset i forhold til hinanden. Det kan også være, at en af filmene kun varer 1 min, så skal du altså først lave en film med denne, hvor den afspilles 4 gange i træk, inden den kommer med i collagen.
Alt efter hvilke slags film det er, kan man også snyde lidt, idet man i forbindelse med at man gør dem klar til collagen, evt. kan speede en passage undervejs op, eller sætte hastigheden ned (slowmotion).
Der er masser af muligheder for at snyde undervejs. Evt. også tage 2 korte film og sæt sammen som en ny længere film, i stedet for at de kører hver for sig i collagen.
Eller forlænge med en helt anden film, med effekter eller med nogle stilfotos.
Der er mange muligheder.
Sluttelig vil jeg lige bemærke, at den forklaring som #10, J. Nielsen, giver, ikke giver dig en film, hvor flere film kører samtidig. Det giver en film, hvor alle film kører efter hinanden. Sådan læser jeg i hvert fald forklaringen.

Der findes så vidt jeg kan se, også mulighed for at lave collage med det program, videopad, idet der ligger noget vejledning til det på youtube.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
27. marts 2019 - 17:47 #14
#13 ja du har ret mit svar går på alm. videoreditering hvor flere film stykkes sammen til en lang film.
Man kan lave "VIdeo montage" i Serif Movie Plus https://www.youtube.com/watch?v=2WcNgfG2L3M
Avatar billede kurtba Ekspert
27. marts 2019 - 19:04 #15
#14 Man kan også i det program, som du oprindelig henviste til.
https://www.youtube.com/results?search_query=videopad+collage

Da jeg selv bruger Adobe Premier Elements, er det den, som jeg kender mest til, og det program er jeg særdeles godt tilfreds med.