Avatar billede TechcoreDK Praktikant
08. april 2019 - 09:26 Der er 5 kommentarer

Brugerkonti

Hej Mit spørgemål er om der findes en måde at lave brugerkonti system på en server så når computer starter op så skal du login med bruger navn og password for at komme til denne bruger som er på server.
Jeg har set det på mange skole/kursur/arbejdeplads de har sådan et system , det vil jeg gerne have setup i mit hjem så mine private ting bliver lager på computer men på server hvor brugerkonti er på
Er det muligt gør det privat også ?
er det nemt at setup ?
Jeg har okay forståelse på it.
Avatar billede Slettet bruger
08. april 2019 - 09:57 #1
Så skal du jo lave en domæne derhjemme - så kan du domæn-joine din pc, så har du det du beskriver.
"lidt" overkill for kun 1-2 pcer - men det er teknisk muligt...hvis du altså har en Microsoft server derhjemme.
Avatar billede TechcoreDK Praktikant
08. april 2019 - 13:17 #2
okay , det så vil sige at jeg skal domæne setup system med server ?
Jeg har server liggen som skal bare laves om til Microsoft server ?
Vi har 6 pc så tænker at de ville kunne få 6 harddisk på server så en til hver bruger med 1 TB SSD ?
Hvis det er muligt ?
Avatar billede TechcoreDK Praktikant
08. april 2019 - 13:17 #3
Findes der en guide til det et sted ?
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2019 - 08:19 #4
Det du beskriver i #2 lyder dog mere som at du gerne vil have ALT data liggende på din server... også selve styresystem..er det rigtig forstået? Så er det ikke noget med noget domæne og brugerkontistyringen… - så forstår jeg det mere som en "thin klient" setup - hvor du ikke har noget liggende på dine 6 maskiner - og det hele hentes fra serveren?
Men det er ikke så tit på skoler/arbejdspladser.

Hvis det nu alligevel kun er noget domæneværk, så gør man det sådan, at brugerne får en mappe tildelt på en delte drev - og det bliver til et "hjemmedrev" - der skal nogen GPOer (eller scripts) til for at tildele dem - men som udgangspunkt kan du nøjes med en enkelt drev - skulle det være, kan du sætte begrænsninger på selve brugermappen - så er der er ikke en enkelt bruger som fylder det hele
Avatar billede TechcoreDK Praktikant
09. april 2019 - 10:31 #5
Det jeg gerne vil have at ALT data ligger på server men sametid det bruger system med domæne da jeg tænker at de 6 bærbar computer vil være lidt hurtigt fordi det skal hente det over fra system af.
ved ikke om det er en løsning ?