Avatar billede TheMyth Praktikant
08. april 2019 - 14:18 Der er 4 kommentarer

Hvad er det der gør at nogle ram er hurtigere end andre?

Jeg har for nyligt begyndt at lære lidt om PC'er, hvordan de er bygget op osv.
Jeg blev for nyligt stillet et spørgsmål der lød følgende: "Hvad er det der gør at nogle ram er hurtigere end andre?"
Jeg vil jo mene at det er latency, men hvorfor er den latency der og er der andet der måske går dem hurtige/langsommere?
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2019 - 14:44 #1
Det er en kombination af frekvens og latency, men frekvensen er som regel langt det vigtigste.

Frekvensen er hvor mange gange i sekundet en RAM-blok kan overføre en fastlagt datamængde. Dvs. hvis du har en blok har en frekvens på 2000 MHz og overfører 8 bytes ad gangen, hvilket er normalt, så kan der altså læses fra blokken med 2000 x 8 bytes i sekundet, hvilket er 16 GB/s.

Latency er hvor mange cycles der går før det første data bliver sendt. Det vil sige det betyder mere jo mindre data vi overfører. Hvis du forsøger at læse 16 GB data fra førnævnte eksempel-RAM, så vil det altså tage 1 sekund at læse, men hvis det har en latency på 9 mikrosekunder, så tager det 1 sekund + 9 mikrosekunder. En ligegyldig forskel.
Forsøger vi derimod at læse 1 byte data, så betyder latency pludselig lidt mere i forhold.

Generelt, til almindelig brug, er latency dog ligegyldig. Og det er frekvens sådan set også ofte. Det er meget sjældent RAM-hastigheden der er flaskehals i et moderne system. Der har været nogle undersøgelser der viste, at performance-forskel på et system med de billigste crap-RAM du kunne finde vs de dyreste gamer-RAM var under 2%.
Avatar billede Slater Ekspert
08. april 2019 - 19:39 #2
Hov, jeg ser lige jeg lavde en stor forglemmelse der. 2000 MHz er naturligvis 2000 gange en million gange 8 i sekundet. 2000 x 8 i sekundet ville være 2000 Hz.

Ellers er resten stadig godt nok, der manglede bare lige seks nuller.
Avatar billede Carnac Forsker
08. april 2019 - 23:50 #3
"Der manglede bare lige seks nuller"

:D :D :D
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2019 - 08:06 #4
#3: Det er vist godt jeg ikke er revisor.