Avatar billede lovebuine Mester
11. april 2019 - 08:31 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

harddisk med smart error

jeg har en 4 terabyte hdd, den kommer med smart staus bad i opstarten dog uden jeg skal trykke F1, har lavet en read/write test og den ligger langt under normalen, kan også mærke det, den er langsom er en sata disk western digital 7200 rpm.
når jeg laver en error checking så siger den 0 errors.

kan den overhovedes fixes på en eller anden måde, dette har stået på i snart 8md faktisk.
Avatar billede hjolsen Ekspert
11. april 2019 - 08:49 #1
smart errors kan ikke fixes - det svarer til at nulstille kilometertæller i en bil !
Hvis den både kommer med fejl under opstart og er langsom - så skal den skiftes hurtigst muligt - hvis du vil undgå data tab !
Brug evt den her til at se alle smart data : https://crystalmark.info/en/software/crystaldiskinfo/
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2019 - 08:50 #2
En SMART fejl antyder at harddisken fejler, men endnu er i stand til selv at omgå fejlen.
Det vil typisk være sektorfejl, hvor disken med sin indbyggede paritetskontrol er i stand til selv at korrigere for fejlen, men det er et udtryk for at disken på et tidspunkt vil få alvorlige fejl.

Du KAN forsøge at repartitionere og derefter nyformattere den, men efter al sandsynlighed vil den fortsat melde SMART fejl.

I så fald vil der ikke være nogen værktøjer der kan afhjælpe fejlen.
Avatar billede lovebuine Mester
11. april 2019 - 09:27 #3
-----------------------------------------------------------------------
CrystalDiskMark 5.5.0 x64 (C) 2007-2017 hiyohiyo
                          Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
-----------------------------------------------------------------------
* MB/s = 1,000,000 bytes/s [SATA/600 = 600,000,000 bytes/s]
* KB = 1000 bytes, KiB = 1024 bytes

  Sequential Read (Q= 32,T= 1) :    30.511 MB/s
  Sequential Write (Q= 32,T= 1) :    36.516 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 32,T= 1) :    0.592 MB/s [  144.5 IOPS]
Random Write 4KiB (Q= 32,T= 1) :    0.555 MB/s [  135.5 IOPS]
        Sequential Read (T= 1) :    24.745 MB/s
        Sequential Write (T= 1) :    24.330 MB/s
  Random Read 4KiB (Q= 1,T= 1) :    0.203 MB/s [    49.6 IOPS]
  Random Write 4KiB (Q= 1,T= 1) :    0.366 MB/s [    89.4 IOPS]

  Test : 1024 MiB [F: 58.6% (2184.1/3725.9 GiB)] (x5)  [Interval=5 sec]
  Date : 2019/04/11 9:25:15
    OS : Windows 10 Professional [10.0 Build 17763] (x64)

det er hvad crystaldiskmark siger, godt nok lavt det hele, og det har ikke noget med kablet at gøre? det er simpelthen hdd der skal skiftes?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
11. april 2019 - 10:04 #4
Så vidt jeg kan se, er der ikke nogen SMART data i ovenstående, så det fortæller ikke noget om hvad der kan være galt... - men igen, SMART fejl er i 99,8% af tilfældende tegn på et forestående nedbrud af hardware. Slet data - repartitioner og reformatter. Så har du 0,2% chance for at få løst problemet - ellers er det ny disk.
Hastighedsnedsættelsen skyldes jo nok at disken desperat forsøger at reparere data, løbende med at den stresses... - så det er næppe befordrende at køre stresstest på den.