Avatar billede 450025 Ekspert
16. april 2019 - 12:39 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Skjermdump blir borte.

Skjermdump forsvinner.
Hvis man høgreklikk på oppgavelinjen får man opp en tavle. med flere valg.

Da åpner jeg utklippsverktøy i Win10 et kjent og kjært verktøy er i daglig bruk.

Og vil da ha et klipp for lagring av tavla går ikke,  den forsvinner når jeg tar klippet. jeg får det ikke til? Er der noen som vet hvordan jeg gjør det? Takk
for hjelpen..
Avatar billede claes57 Ekspert
16. april 2019 - 12:53 #1
jeg bruger gratis-versionen af picpick
https://picpick.app/da/
(den findes også på norsk)
Den kan tage en serie billeder som gemmes i den valgte mappe
Avatar billede 450025 Ekspert
16. april 2019 - 13:19 #2
Takk claes57 jeg skal trene lidt på den i morges, har gjester i kveld, men jeg må jo si utklipsverktøy til Microsoft er flott, nå blir vist den borte, men den er også mangelfull vet det, jeg har beskrevet dette i min tråd..
God påske til deg også Takk..
Avatar billede poko1 Ekspert
16. april 2019 - 15:20 #3
Prøv i rediger at kopiere inden du setter det ind
https://ibb.co/NCnr5zg
Avatar billede Slettet bruger
16. april 2019 - 15:59 #4
dropbox gemmer alle screenshots i en mappe der hedder screenshots
Avatar billede 450025 Ekspert
16. april 2019 - 16:50 #5
Nå er gjester reist men formen min er nok ikke helt på topp kl er 21.30 vi står tidlig

Claes57 jeg lastet ned det program du ga meg, det gikk nok feil avinstallerte og prøver i morgen men jeg tror dette er fin erstatning for Microsoft sitt Utklippsvertøy må bare få det opp å gå.

Selv poko1 svikter ikke men da gjentar jeg igjen.  Gå på oppgavelinje høgreklikk da

Den tavla ville jeg gjerne ha en kopi av og lagre den på skrivebordet og bare den og ikke mere, når den først er plassert der, så kan jeg videreføre den til Epost - Dropbox -  Computerworld - det bestemmer jeg selv,  kanskje i en tråd her som du selv gjør i en anden tråd til ZeBa.

Sette på en pil eller skriv  (vis vinduer side ved side)    men d husker kanskje ikke dette og hvordan du gjore dette.

Jeg får det nok til må bare bruke tid håpet bare du viste hvordan du gjore dette. jeg er gammal å sta men du er langt yngre en meg og mer dreven også men klart det kan glippe for alle kanskje mest for den som er 82  ganske snart.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. april 2019 - 17:19 #6
Arne kan du ikke Lige Kopiere det link du henviser til og lægge det her på siden jeg er lidt i tvivl om hvilket du mener!
16. april 2019 - 18:27 #8
start klippe værktøj

vælg forsink (delay). f.eks. 5 sekunder.

Tryk ny - Klippe værktøjet ser ud til at forsvinde.

Højre klik på opgave linje, så menuen dukker op.

vent 5 sekunder, så kan du tage det klip du gerne vil.

Jeg har lige testet, det virker :)
Avatar billede 450025 Ekspert
17. april 2019 - 02:00 #9
Arne ble utrolig glad nå Takk rogerrabbit kl er bare 6.02 du hadde løsningen har klart dette 3 gange, nå må bare trene lidt mere men det virker herlig.

Etter poko1 lærte meg det og ta bilde, og jeg tok i gang utklipsverktøyet til Win10 som jeg bruker ofte ja hver dag, poko1 ink meg, bildene hans har vert en flott løsning for mange av os Brukere.

Jeg klarte ikke å gå videre jeg, jeg så ikke rundt hushjørnet til rogerrabbit dette verktøy er en av favoritter mine.

#7 poko1 her er svaret du spør om jeg klarte ikke og formidle så godt at du forstod meg
https://ibb.co/BjysjXm
men kom gjerne igjen jeg håper bare ikke at utklippsvertøyet ikke blir endret, fornyet så det blir ubruelig.

#1 claes57 skulle den nå endres som Microsoft forteller i neste oppdatering så hadde du et Es i ermet en ny løsning den har jeg tro på oppsettet virket meget troverdig og brukbart, skal sjekke nærmere i dag på dette.
Den mislykka første gang gjore kanskje en feil?

Her jeg bor er gradestokken midt på dagen ofte opp i 35 grader varme da nytter det ikke og være ute, hos en Venn i innlandet nevner han 42 gr til tider det er sommer her, turister har rømt landet på grunn av varmen.
Først i August kommer regntiden da blir det mer normalt.

Mitt svar, det blir min dag i dag SIESTA kan være nyttig også retter derfor en stor Takk til Dere 3 men også til også sidwave, bare husk sidwave vi snakker om bilde å det kommer ikke ditt men kanskje jeg velger og hjelpe andre eldre som poko1 hjelper oss Brukere., og husk et bilde + lidt forklaring hjelper masse.
Avatar billede poko1 Ekspert
17. april 2019 - 06:04 #10
Utroligt løsningen har jeg jo forklaret indtil flere gange.
Du bør ikke spørge ig om hjælp igen
Avatar billede 450025 Ekspert
17. april 2019 - 06:51 #11
Ja det er korrekt men du fortalte ikke hvordan jeg kunne få skjermbilde ned på Skrivebordet det var det jeg ville ha fra oppgavelinjen, vi misforstod hverandre er mitt svar.
Ta skjermdump har jeg gjort i flere måneder uten problem. Jeg ser dette som et flott Verktøy i Win10 både for meg selv og når jeg stiller opp for andre.

Løsningen kom med svaret fra #8 rogerrabbit og den løste mitt problem nå kan jeg ta skjermdump hvor som helt selv oppe ved Google Chrome sin Nettside ved dem 3 prikker i hjørnet funker det.
Jeg fikk dette spørsmål alt står på Engelsk der jeg vil ha det på Norsk? Da vet du resten oppgaven løst også med dette.

Jeg godtar all kritikk fra deg også det er nyttig nyttig stof dette. Vi lære av dette.
Vi bare misforstod hverandre, så bare fortsett med dine skjermdumper dem studere jeg med all respekt. Jeg tror mange setter pris på dette poko1..
21. april 2019 - 17:55 #12
@ Arne, Velbekomme :)

@ Poko, det der driller ad h.t. , er at når man vil tage et billede af drop down / pop up menuer, når man klikker på f.eks. ny i klippe værktøjet, og alt andet, forsvinder menu'en :(.

Hvis man sætter forsinkelsen ind i klippe værktøjet, laver den et bagrunds screenshot, som du kan tage / klippe i, som det passer dig
Avatar billede claes57 Ekspert
22. april 2019 - 10:42 #13
Hvis du bruger <Print screen> alene (og klipper billedet til bagefter) så kan du tage dump af menuer.
Hvis du bruger <Alt><Print screen> så forsvinder menuer når du rammer <Alt> tasten.
se fx https://www.dropbox.com/s/svwke6thvagtjij/image014.jpg?dl=0
Avatar billede poko1 Ekspert
22. april 2019 - 10:52 #14
Problemet ligger jo i at han i den oprindelige tråd hvor det hele startede ikke ville forklare hvor problemet opstod! Først hvor jeg lagde alle de billeder jeg havde lavet til ham i den nye tråd" DENNE" reagerede han efter At have markeret som løsning.Jeg havde også fortalt om løsningen med prt  sc sysreq men forgæves og undskyldning om alder siger mig intet jeg er selv 76.
P.S. og når han så kører alt på norsk skal vi andre jo granske nøje for at forstå!
Avatar billede 450025 Ekspert
22. april 2019 - 13:04 #15
Der blir altid misforståelser poco1 og claes57 glem alder nå, men må få lov og si den som kan mere en jeg selv da er jeg evig Takknemlig for den hjelp Dere begge har gitt, jeg sliter ikke på Data selv, skjermklipp er noe jeg nytter masse. Ja hver dag faktisk det skylles i høy grad kunnskaper til poko1 som har lært meg dette..

Skjermklipp han ofte vise masse er til utrolig stor hjelp for os alle, det er ikke lett for eldre med lite kunnskap til data, dem vingler fra Win7 - Win8 - Win10 og tilbake alt var så enkelt før, det er ikke det i dag med den Nye Win10 + oppdateringer. Og det vises tydelig her på dette Forum. også.

Jeg har lagt merke til at folk er blitt flinkere nå, og Win10 er også blitt langt bedre, for meg er dette et meget flott program.

Med skjermdump klarer jeg og vise på samme måte bilder + forklaring at sådan er det sett på piler forklare med tekst også og får dette svar, (Å dette var jo enkelt)

Andre må bare endre lidt - terpe lidt og så forstår dem dette helt utmerket godt.
Jeg bare formidler en løsning til dem eldre at slik er det, lærdommen kommer fra Dere 2 fordi det er ingen hemmelighet det mange kan Takke Dere begge for dette.,

Hva tror Dere  jeg har lært om jeg er 82 så jeg ikke utlært enda og blir det aldri heller, Dere deler med andre helt Gratis det gjør jeg også, også Dere feiler iblandt det gjør jeg også er det feil nei dette lære vi av?

Jeg frykter at Skjermdump blir borte i Win10 i sin nåværende form på grunn av oppdatering, det kan ikke endres det altid noe nytt ,nye løsninger dukker opp, da blir nok programmet som claes57 anbefalte nyttig har tro på dette.

Jeg trenger ikke alle dem skjerdump som poko1 viste det var ikke mitt spørsmål heller hva var det da?
Gå på Utklipsverktøy – ta et klipp – gå på verktøyslinjen forsinke 5 sekunder – ta klippet – lagre som eks skrivebordet og bruk det der du trenger det. Epost – Dropbox – en Venn som står fast med et problem – sett på en pil – evt lidt forklaring dette funker  fint nå og rogerrabbit hadde svaret jeg trengte poko1.

Nå blir ikke skjermdumpen borte lengre, jeg klare meg godt selv uten dette men skal du hjelpe andre så er dine skjermdump helt nødvendig, det er ditt varemerke det.
Jeg er Dansk ja i 20 år, reiste til Norge til jeg var 68 år, derfor mitt språk vil du ha Thai gjerne for meg her har jeg vert siden 2006, er jeg i Danmark blir jeg tatt for en Svenske, men Engelsk er ikke borte den heller, å sliter du poko1 er jeg for gammal til og endre på dette nå beklager det. Jeg forstår godt dansk enda kanskje få ord glipper hva gjør det.
Avatar billede 450025 Ekspert
22. april 2019 - 16:43 #16
Sorry jeg glemte denne i stad lidt for travelt nå her er skjermdump.
https://ibb.co/LZSX9nZ