Avatar billede h_s Forsker
22. april 2019 - 20:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvornår kom der SSD i en iMac

Hejsa
Jeg vil gerne købe en brugt iMac, men vil have SSD harddisk i den. Hbis der ikke er det i forvejen vil jeg selv skifte harddisken ud. Det har jeg tidligere gjort med succes på en fra mid 2011. Jeg har hørt det er noget mere besværligt at gøre på de iMac der ikke er dvd drev i, da skærmen er limet fast på dem.
Nogen der nogle erfaringer at dele?
Avatar billede INK Ekspert
22. april 2019 - 21:43 #1
På dette site kan du finde spec for alle iMacs. SSD kom ret sent, da mange har en fusion drive (kombination af SSD og traditionel drive),
https://everymac.com/systems/apple/imac/index-imac.html

På denne side, kan du checke spec ved hjælp af serienummeret
https://everymac.com/ultimate-mac-lookup/

Har selv installeret SSD i en iMac 2010 (den tykke model). Har desværre ingen erfaring med den tynde model.
Avatar billede h_s Forsker
23. april 2019 - 06:48 #2
Tak for info. De links hjælper mig et godt stykke af vejen. Ved du hvornår den tynde udgave uden dvd drev erstattede den tykke udgave?
Avatar billede INK Ekspert
23. april 2019 - 10:24 #3
Jeg tror det var "late 2012".

Se også denne side om udskiftning af HDD/SSD på den tynde model. Kræver special sæt for tape og et special kabel for tilslutning af disken. Originale Apple diske har indbygget temperaturføler, så uden dette kabel vil blæserne køre maksimalt altid !!

https://everymac.com/systems/apple/imac/imac-aluminum-tapered-edge-faq/how-to-upgrade-imac-hard-drive-aluminum-2012-2013.html
Avatar billede h_s Forsker
23. april 2019 - 17:21 #4
Tak Ink. Smid et svar :-)
Avatar billede ErikHg Ekspert
23. april 2019 - 20:15 #5
#3
Ja der er "smarte" de folk hos Apple, lidt for smarte, vil jeg sige.
Avatar billede INK Ekspert
23. april 2019 - 20:25 #6
#5
Det er jo smag og behag. Apple har lavet noget lækkert grej, der ofte ser ret smart ud. Jeg vedgår gerne det er dyrt, men min "gamle" iMac fra 2010 kører stadig som en drøm med en "ny" SSD disk og lidt ekstra RAM.
Apple styresystem har længe kørt smertefrit for brugerne uden de kendte Windows problemer. Men med seneste udgave af Windows 10, er Microsoft også kommet rigtig godt med.