Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 15:35 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

USB forsvinder fra top men ikke fra bagsiden.

Jeg har et Asus bundkort ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME H310M-K (LGA1151) Med USB indgange på bagsiden og på toppen.
De bagerste fungere fint, men dem på toppen fungerer slet ikke.
Jeg har en USB hub, som lyser, når jeg sætter den til bag på, men ikke når den sættes til toppe, så der er ingen strøm på.
Bundkortet har EFI/BIOS, og Legacy USB support og XHCI er slået til.
Hvad kan der være galt?
Avatar billede 220661 Ekspert
30. april 2019 - 16:03 #1
Stikket til top usb enheder på toppen hoppet af på bundkortet?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2019 - 16:08 #2
der er ofte et bundt tynde ledninger fra front til motherboard, hvor de samlet skal i en gruppe pins - typisk 2 rækker af en cd 8 pins.
Nogle der er koblet forkert på - se i manual (der er forkortet navn til de enkelte ledningers stik i enden, så den rigtige placering kan udledes - udover usb, er der power, reset og måske lidt flere)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 16:29 #3
Det er en computer fra Topdata: http://topdata.dk/shop/423-toppc/12819-toppci5-9400fgtx1060-6g240ssd8g-ram/
Den er meget kompliceret, ledningerne forsvinder ind bag en metal plade.
Jeg må skille den helt ad og prøve at følge kablerne. Men jeg har ikke flyttet på andre kabler, end dem til diskene. Så det er noget som er hændt uden min medvirken.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. april 2019 - 16:45 #4
Vild skud: Kan de være deaktiveret i enhedshåndteringen?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2019 - 16:54 #5
manual https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/PRIME_H310M-K/E13857_PRIME_H310M-K_UM_web.pdf
side 1-1 (det er lidt nede) kan du se stik på mobo - det er stik gruppe 7 og 10 hvor der er fejl i ledninger fra front...
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 17:23 #6
#4 Du tænker ligesom en HDD? Nej det kan vist ikke lade sig gøre.

#5 Tak for manualen, jeg ser på det, men der er et stort problem, Inde i computeren er der en stor metal skillevæg, hvor nogle af kablerne forsvinder ind, til bundkortet, men den er ikke lige til at skille ad (for mig) Der en masse skruer, som skal ud, og hvad sker der så når der åbnes? Der kommer et kabel fra oven, med et bredt, blåt stik, men jeg mener ikke, at det passer til noget inde  computeren.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2019 - 17:38 #7
se på mobo hvor stik7 er - følg de ledninger så langt tilbage, som du kan - tjek, om der er løse ledninger i samme bundt - ellers nå du tage dem op fra stik et ad gangen, notere den kode, der står på ledningen (fx hdd+ for harddisk led +) og tjek, om der på mobo med små bogstaver er påtrykt noget.
der bør være reset+ og -, power+ og -, hdd+ og - og så noget til stik 10 mht usb...
Du skal ikke skille front ad for at finde ledninger - systemet skal kunne samles med intakt kabinet.
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 17:40 #8
#5 Der sidder et stik i 7, men ikke i 10. Derimod sidder der et stik i 13, men der har det siddet hele tiden Der er ikke noget løst stik, som kan tilsluttes 10.
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2019 - 17:58 #9
se på usb-stik på front - er 'tungen' blå eller sort? Hvis blå, så skal der være ledninger til stik9 - er den sort, så skal ledninger være til stik10
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 18:01 #10
Det er blåt. Kan jeg flytte 10 til 9?
Avatar billede claes57 Ekspert
30. april 2019 - 18:27 #11
Hvis stik passer, så er #9 den rigtige for 3.1 usb.
Husk - ikke vold - det skal passe...
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2019 - 20:36 #12
PUHA!!! Det var slemt. Jeg fik hevet stikkene op, men så kom problemet.
Jeg har svækket syn, så jeg kunne ikke se hvad der stod på bundkortet, og kun med stort besvær eksperimentere med stikkene. Men det lykkedes til sidst.
Jeg har tidligere prøvet det, men da havde jeg synet til det og et bundkort med langt bedre skrift. Så jeg tør ikke hive flere små stik op, jeg må nok hellere stoppe, medens computeren kan køre. Jeg tror det er en fejl på bundkortet? Det har jo kørt med ledningerne som de sad. Så jeg må klare mig med min USB hub.
I skal begge have tak for jeres indslag. 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 00:14 #13
Velbekomme. Kunne vel også være den boks som usb i top sidder i der er defekt?
Har du tjekket stikkene om der er et af dem der ser beskadiget ud?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 00:43 #14
Ja det har du ret i. Jeg kan ikke se nogen fejl, kun konstatere, at stikkene sidder som de skal, men derfor kan der jo godt være fejl i den boks de sidder i, men det har jeg ikke mulighed for at undersøge.
Computeren er kun fra januar, så teoretisk er der garanti på. Men det er en heigh tower og meget tung, så jeg har ikke megen lyst til, at emballere den forsvarlig og sende den til forhandleren. Det kan jo hævdes, at når jeg selv har rodet med computere, så dækker garantien ikke længere, og så har jeg bare haft stort arbejde og udgifter for ingenting. For øvrigt røg forbindelsen til min ekstra HDD,  men i Enhedshåndtering stod den som slået fra, så jeg kunne bare sætte den til igen. Men underligt, at den bare sådan slår fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 08:09 #15
Har du tjekket om der er nyere drivere til den på bundkort producents hjemmeside?
Avatar billede Mikael Ekspert
01. maj 2019 - 10:42 #16
MÅSKE helt hen i vejret ??? ;)

Men oplever det samme på en/flere bærbare..
Den har 2 usb3 og eet usb2 stik.

Oplevede, at KUN det ene usb2 virkede efter en update. De 2 usb3 stik drivere skulle efterfølgende geninstalleres fra "producentens" hjemmeside.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 10:45 #17
Det er ikke hen i vejret Michael. Man kan ikke være 100% sikker på at alt går godt når man henter opdateringer så derfor skal det tjekkes :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 10:48 #18
Nej det har jeg ikke. Computeren er  kun ca. 3 mdr. gammel, og USB på bagsiden virker fint. Men det er jo altid godt at holde driverne opdateret.
Jeg har IObit Driver booster pro. Den finder ofte drivere til mig, men om den tager driverne fra TopData med har jeg ikke lagt mærke til.
Avatar billede Mikael Ekspert
01. maj 2019 - 10:52 #19
Hvis jeg ikke tager helt fejl ( Kan sagtens ske ) ;) Så er USB 3 stik blå.
USB 2 bare farvet som "leverposteg" (eller noget) ;)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 10:52 #20
OK jeg ser på driverne :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 11:17 #21
Jeg har funder driver downloads, men der står ikke noget om USB.
Der er f.eks Bios og Chipset så nu er jeg i tvivl. Jeg ved, at den forkerte Bios kan lægge maskinen ned.
https://www.asus.com/Motherboards/PRIME-H310M-K/HelpDesk_Download/
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 11:18 #22
Windows 10 Home.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 11:23 #23
Ville ikke opdatere på bios. Chipsæt driveren derimod er jo "hoved driveren" til hele bundkortet og den skal fungere korrekt før enheder kan detekteres. Lav et image inden du opdaterer for en god sikkerhed skyld :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 11:45 #24
Installerede chipsettet og genstartede. Det gik fint, men det hjalp ikke.
Men så er det da prøvet.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 11:53 #25
Har du prøvet at fjerne usb enheder i enhedshåndteringen og genstart pc så Windows skal genfinde hardware og drivere?
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 12:09 #26
Nej men det kan jeg da prøve. Har lige installeret et ældre Image uden forskel.
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 12:12 #27
Hvis det virkede på et ældre image før tror jeg ikke du får noget ud af det
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 12:25 #28
Nej det virkede heller ikke på det gamle Image.
Nu har jeg slettet alle USB og genstartet. Udmærket forslag, men det er åbenbart ikke der det er galt. Men det var i orden da jeg købte computeren.
Tak for jeres forslag :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2019 - 12:27 #29
Ja du må væbne dig med tålmodighed. Er du heldig kommer de tilbage når Windows her i maj bliver opgraderet. Kan jo være en Windows fejl. Vi håber så de kommer tilbage :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2019 - 12:52 #30
Tja, man har jo lov til at håbe, så jeg væbner mig. :-)