Avatar billede Josefine G Novice
08. maj 2019 - 14:57 Der er 10 kommentarer

Min Asus pc vil ikke starte op efter opdatering

Efter den lavede en opdatering og lukkede ned, har jeg desværre ikke kunnet komme ind på den igen. Den starter op med Asus logoet, men står som sort skærm. Jeg har prøvet af tvangslukke den, og genstarte den - men det hjælper desværre ikke.
Jeg har også prøvet at lave en startsreparation, som ikke lykkes og en systemgendannelse som heller ikke lykkedes.
Så vidt jeg ved er det Windows 8

Jeg er ved at være lettere desparat, da jeg starter op på mit studie igen snart, og alle mine noter ligger på den. Idioten her har selvfølgelig ikke lige fået lavet en backup på dem.
Avatar billede Slater Ekspert
08. maj 2019 - 15:24 #1
Du skal ikke umiddelbart være bekymret for dine filer. Med mindre harddisken/SSD'en er gået i stykker (hvilket ikke er sandsynligt, når det er sket efter en opdatering), er der ikke sket dem noget.

Hvis du kan skaffe et geninstallationsmedie (hvilket du kan lave fra en anden computer), kan du installere Windows på computeren igen, hvilket burde løse fejl, og ikke fjerne dine filer.
Skal du bruge filerne med det samme, kan du f.eks. bruge en Linux live-USB til at køre Linux uden at installere noget, men det kræver noget viden at få fat i filerne. Det kan du eventuelt betale en lokal computerbiks for at gøre.
Eller du kan tage harddisken/SSD'e ud af maskinen og putte den i en harddisk dock, som koster nogle få hundrede kroner, hvorefter du kan tilgå den fra enhver anden computer, som du tilslutter den dock.

Alt det forudsat at der ikke er nogen andre her, der har et trick til at få den til at køre som den er. Det ville jo klart være nemmest.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2019 - 15:56 #2
Man kunne jo hente Windows her:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows8ISO
og oprette det på en usb pind.
Når det er oprettet kunne man igen med medie koblet prøve at køre en reparation
Man kunne også fra recovery konsol med medie i køre tjek af systemfiler med sfc /scannow
Samt tjekke disken for fejl med chkdsk.'

Når den er oppe at køre med sort skærm så får du ikke billede ved at trykke på Windows taste+P en gang pil op og enter vel?
Avatar billede Josefine G Novice
08. maj 2019 - 17:03 #3
Tusind tak for at i har svaret!

Jeg vil prøve at geninstallere Windows, og håber på det bedste.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2019 - 17:05 #4
Husk du skal have backup af filerne inden du installerer.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2019 - 17:06 #5
Du kan måske når du starter en installation bevare personlige filer. Men jeg ville ikke personligt satse på at det kan gå godt.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2019 - 17:07 #6
Har du prøvet:

Når den er oppe at køre med sort skærm så får du ikke billede ved at trykke på Windows taste+P en gang pil op og enter vel?
Avatar billede Josefine G Novice
08. maj 2019 - 17:36 #7
#6 nej der sker desværre ikke noget.

Jeg er desværre ikke så god til at det her tekniske, så må nok bede nogle bekendte om hjælp med at lave en backup og geninstallation :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
08. maj 2019 - 17:38 #8
God ide. Held og lykke med det 🙂
Avatar billede Josefine G Novice
10. maj 2019 - 15:14 #9
Opdatering:
Min far tog den med til en computerbiks, som fortalte at der var en fejl i Windows på min pc. Så de har måtte lave en backup af mine filer, og geninstallere Windows igen.
Så i havde ret :-) tusind tak for jeres råd
Avatar billede 220661 Ekspert
10. maj 2019 - 19:41 #10
Velbekomme Josefine :-)