Avatar billede Mixiboy Juniormester
18. maj 2019 - 21:58 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvor meget kan min højtalere holde til ?

Hej jeg har et par dejlige gamle jamo d365 med en 15'' bas, højtalerne er på 365 watt. Og så har jeg en sony STR-DN850 forstærker til at drive dem.

Mit spørgsmål er hvor meget jeg kan skrue op for fårstærkern den kan komme op på 75 volume, men har kun haft den oppe på 40 volume. Er lidt i tvivl om hvor meget fårstærkern er på. :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 22:32 #1
Så længe dine højttalere lyder rent og ikke forvrænger så sker der ikke noget. Det er kun når forstærker presses så den klipper lyden at der bliver problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 22:38 #2
At dine højttalere  kan klare 365 watt er ikke ensbetydende med at de ikke brænder af med mindre forstærkere. En godt bygget 20 watt forstærker vil kunne brænde dele af højttaler af hvis lyd er forvrænget. Det er den stærkeste der vinder. Typisk med små forstærkere er det diskant der brænder af. Med for store forstærkere kan det være ophæng i bassen der ikke kan klare den belastning der bliver i membranen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2019 - 22:44 #3
Har for en del år siden læst en test hvor en Dali 7 højttaler der kan klare 150 watt blev udsat for en pro forstærker på 600 watt. Så længe musikken var ren udviklede der ikke sig varme i sving spolerne. Kun når pro forstærkeren kom op på klippe grænsen blev de varme. Det var Hi-fi og Elektronik der udførte denne test.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2019 - 09:04 #4
hvis du bor i nærheden af mig, så er en test med 5w rigeligt - på forhånd tak...
Avatar billede 220661 Ekspert
19. maj 2019 - 09:48 #5
#4 LOL :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
19. maj 2019 - 12:31 #6
men ellers: 150W x 7 at 6 ohms, 1 kHz, THD 0.9%
så 150 w pr kanal med 6 ohm højttalere