Avatar billede PGFfyn Mester
20. maj 2019 - 13:32 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Dele Excel.

Hej.

Har lavet noget i Excel 2016 som jeg gerne vil dele. Det er budget program med VBA, menuer, billeder osv. og  kører da overhovedet ikke på One - Drive.

Menuerne er væk, billeder med tilknyttede koder funger ikke - fuldstændig uanvendelig på One Drive og Excel-Online. Mapperne som jeg har skjult, er ikke længere skjult osv. Jeg antager at One-Drive ikke er en mulighed overhovedet uagtet filen automatisk blev genskab af Microsoft så den kunne bruges.

Spekulerer på om jeg er nødt til at lave min egen hjemmeside hvorfra man kan downloade - eller måske der findes en nemmere måde at dele. Husker svagt at hjemmesideudbyderen One ikke kunne håndtere Excel-filer, så måske en hjemmeside ej heller er løsningen.

Har set at Facebook melder serverfejl når man vil aktivere linket, så der er vist effektivt lukket.

Der er sikkert nogen som kender svaret på mine kvaler.

Venlig hilsen

Povl
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
20. maj 2019 - 15:20 #1
Hvordan dele?

Til en lille lukket kreds, eller til den store brede offentlighed?

Har du prøvet med Dropbox?
Avatar billede PGFfyn Mester
20. maj 2019 - 16:14 #2
Til den store brede offentlighed - og nej ikke prøvet Dropbox.
Men vil Dropbox ikke koble op til Excel live - og gør den det er der problemer med at eksekvere filen
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2019 - 16:46 #3
som regel er makroer deaktiveret, når du deler med OneDrive - især hvis dem du deler med bare åbner filen - så bliver excelfilen lagt i temp-folderen, som Office ikke stoler på - derfor kan du ikke forvente at de ændringer du laver ved hjælp af vba kan ses på de andre maskiner.
Ellers ville det være en god vej ind på maskinen, hvis der nu var nogen som havde ondsindede tanker...
Dem som åbner din excelfil skal stole på den lokation filen ligger
Avatar billede PGFfyn Mester
20. maj 2019 - 19:59 #4
Tak for kommentarer.

Kan det virkelig passe at man ikke kan "dele" en Excel-fil i dag - forstår det ikke.

Jeg har ikke noget imod at interesserede isf. kan downloade filen - køre sikkerhedsscanning osv. og derefter afvikle filen på egen pc vha. Excel - det burde være muligt - men hvordan skal det strikkes sammen?
Avatar billede Jan K Ekspert
20. maj 2019 - 21:42 #5
Hvis det er til download burde du bare kunne lægge den på en hjemmeside, som den kan downloades fra. Det skulle ikke forhindre koden i at køre, med mindre webhotellet lukker for det pga makroerne. Du nævner One og her har jeg Excel filer med makroer, som downloader fint, og også virker bagefter. Derimod kan de ikke køre direkte fra siden.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. maj 2019 - 21:56 #6
Har du evt. prøvet at pakke den som en zip eller rar fil og se om den så kan deles? Mange programmer kan ikke lide makroer, da de potentielt kan bruges til at køre skadelig kode/virus m.m. I en pakket fil, vil de måske overse makroerne. Evt. prøve at omdøbe filen, så den f.eks. hedder .nnn til slut og så fortælle dem som downloader, at de først skal omdøbe filen til rette filnavn inden den kan bruges. Evt. lave en lille batfil som  automatisk kan omdøbe filen, når den er downloadet. Batfil og originalfil pakkes forinden som zip eller rar.
Avatar billede PGFfyn Mester
22. maj 2019 - 09:39 #7
Tak til alle.
Har vist erfaret at deling via OneDrive vist kun kan fungere for simple Excel-filer, uden VBA, menuer osv. og har taget den beslutning at lade filen downloade fra en hjemmeside, her fra OneCOm. Har haft dem i krydsforhør, og de har lagt hovedet på blokken - det funger.
Der er selvfølgelig også problemer, bl.a. kan mine sider ikke vises fuldt ud, dvs. at dele af mine sider vises på en ekstra side - og begge sider bliver ulæselige - og opdatering af et allerede hentet program til One Com, der er man nødsaget il at omdøbe allerede hentet fil, da den ikke kan slettes osv.
Men det går nok alt sammen.

Tak for indspark.
Hilsen

Povl
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2019 - 11:05 #8
OneDrive kan også dele avancere Excelfiler med VBA - men det er rigtig, at hvis man "bare" åbner filen, så bruger man som regel Online-udgaven af Excel...og den kan ikke håndtere vba - men hvis man direkte deler filen med en person, kan personen åbne Excel (skal dog være 2016 eller 365-udgaven OG være logget på)  - vælge Åbn - delt med mig
Her kan man se de filer der er delt med en, og så f.eks. åbn din fil med vba

Men det er trods alt fint, at du har fundet en løsning
Avatar billede PGFfyn Mester
22. maj 2019 - 13:53 #9
Ok - vidste det ikke.
Situationen er den at filen skal være tilgængelig for den brede befolkning, og det skal køre automatisk uden min tilstedeværelse, og derfor må jeg mene at hjemmesiden er løsningen - ser ikke andre muligheder - og så mener jeg at OneDrive er helt unødig bøvlet (uklar) at bruge.

Mit scenarie er en halvkompliceret (at lave) simuleringsmodel til erhverv, og ville derfor først gemme som beskrevet til erhverv - men nej nej - min mailadresse kunne ikke accepteres som en erhvervsmail eller skolemail eller noget andet ……..

OneDrive er ikke min ven og bliver det vist ikke foreløbigt - skal der deles bliver det som vedhæng til en e-mail.

Tak for kommentarerne.

Povl
Avatar billede PGFfyn Mester
25. maj 2019 - 07:19 #10
Hej igen.
Er der nogen som har kode til download fra One - antager at der skal indlejres kode i en knap for at kunne hente fil uden videre dikkedarer fra hjemmesiden hos One.
Avatar billede Jan K Ekspert
25. maj 2019 - 10:11 #11
Jeg bruger ingen kode. Jeg har bare links til mine filer, se fx

www.kronsell.net/ExcelEksempler.htm
Avatar billede PGFfyn Mester
25. maj 2019 - 12:55 #12
Hej Jan.
Lidt tungnem - det er jeg vist.
Kan se at nogen af dine filer eksekveres på One - ligesom min - og skriver kun ubegribelige tegn.
Nogen af dine kommer med det rigtige spm. hvad vil du med denne fil - og hvordan kommer man dertil.
Jeg har p,t, min fil liggende i File Manager - og kan jeg nemt komme dertil at der kommer spm. om hvad man vil - vil det være løsningen på mine kvaler.
Venlig hilsen

Povl
Avatar billede Jan K Ekspert
25. maj 2019 - 13:19 #13
Jeg ved ikke helt, hvad der sker hos dig. Når jeg prøver, spørger den for alle Excel filer på siden, hvad jeg vil gøre med filen. Den eneste undtagelse er pdf-filen, som automatisk downloades.

PS! Jeg bruger Firefox som browser, man kan godt se, at det går galt, som du beskriver, hvis man bruger Explorer. Tilsyneladende forsøger Explorer at åbne filer med filtyperne XLSM og XLA som HTML filer. Hvorfor,det sker, skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede Jan K Ekspert
25. maj 2019 - 13:25 #14
Jeg fandt en forklaring på, hvordan du kan undgå problemet

https://support.microsoft.com/en-us/help/162059/how-to-configure-internet-explorer-to-open-office-documents-in-the-app

men det kræver selvfølgelig at eventuelle Explorer brugere gør det samme.