Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
20. maj 2019 - 22:15 Der er 14 kommentarer

Opdatering?

Hejsa.

Jeg har en fået en imac fra 2012.

Hvordan opdatere jeg den?
Avatar billede posten Ekspert
21. maj 2019 - 02:43 #1
du la den starte opgår ned i den med tandhjulene som er dine systemindstillinger der ser du så et antal røde prikker med  tal i som fortæller dig antallet af opdateringer
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
21. maj 2019 - 09:11 #2
Hejsa. Tak for svar. Men den viser ingen røde prikker, men alt fortæller den er forældet pga. manglende opdateringer. Når jeg vil installere et andet via. appstore, så vælger melder den fejl med appstore.
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2019 - 09:54 #3
Formoder du gerne vil have opdateret både styresystemet MacOS og evt. gamle programmer?
Da du endnu ikke har filer/data af dine egne på maskinen kunne en generel reinstallation være ønskelig.
Har du et AppleID med kodeord? Ellers lav et.
Når du trykker på æblet og Om denne Mac får du et billede med nuværende MacOS version samt årgang for din iMac. Oplys lige begge, så vi kan checke hvilken version, den kan køre. Formentlig er det "High Sierra", men kan muligvis også klare "Mojave"?

Læs dette link, så bliver du godt informeret:
https://support.apple.com/da-dk/HT208969

Men giv lidt flere oplysninger, hvis du skal guides igennem 😀
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
21. maj 2019 - 10:02 #4
Hejsa Ink.

Her er der nogle oplysninger:

Imac 21.5

Software  OS X 10.8.5 (12F2560)

Processor  2,7 GHz Intel Core i5

Hukommelse  8 GB 1600 MHz DDR3

Når jeg så vil downloade noget i app-store så melder den fejl..
Dertil viser den ingen tilgængelige opdateringer. Jeg har logget på appleid.
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
21. maj 2019 - 10:05 #5
Jeg har lige forsøgt at hente det link du sendte. Men når jeg har lukket ind, så fortæller den, at der sker en fejl i app-store og når jeg har klikket væk så, derefter noget med opdatering af betalingsoplysninger
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2019 - 12:06 #6
Så vidt jeg kan se, er din iMac en ultimo 2012 model. Den kan køre Mojave.

Dit AppleID skal selvfølgelig være gyldigt, hvilket også betyder opdatering af betalingsoplysninger. Sørg for alle opl. fra et kreditkort (VISA, Master osv.) Både kortnummer, udløbsdato og sikkerhedskode.

Start på denne side og tryk på linket til Mojave i App.Store:
https://itunes.apple.com/dk/app/macos-mojave/id1398502828?ls=1&mt=12&l=da

Download og installér.
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
21. maj 2019 - 20:53 #7
Hej Ink.

Jeg skulle lige kigge på det hele. Men den siger nu, at den er installeret (jeg har gendannet hele systemet) så det er stadigvæk lion versionen. hmm hvad gør man så
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2019 - 21:20 #8
Har du prøvet linket i #6 ?

Hos mig fører linket til en downloadside for Mojave. Download denne og installer bagefter.

Formoder at "Lion" kører som den skal og du er logget ind med dit AppleID.
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
21. maj 2019 - 21:29 #9
Hej Ink. Jeg har forsøgt med linket, det virkede også før jeg skiftede administrator. Jeg så den var i sælgers navn, så jeg var inde og ændre dette. Og nu skriver den at den er installeret. Men jeg prøver High Sierra og ser om jeg så kan opgradere derfra. Tror du det?
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2019 - 21:44 #10
Som skrevet i #3 kunne du overveje en ren ny installation, så er du helt ude af gammel ejer. Se dette link:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904

Læs nederste afsnit i linket, da din iMac aldrig har kørt "Sierra" eller nyere.
Avatar billede INK Ekspert
21. maj 2019 - 21:49 #11
Hvis du har adgang til en Mac, der mindst kører Sierra, kan du lave et installationsmedium for opgradering til Mojave, men det er lidt mere tricky.
Dette link forklarer hvordan
https://support.apple.com/da-dk/HT201372
Avatar billede June Maria Hyldig Praktikant
22. maj 2019 - 08:17 #12
Hej Ink. Den vil gerne installere mojave nu, efter jeg har installeret High Sierra, er det dumt?
Avatar billede INK Ekspert
22. maj 2019 - 08:36 #13
Nej, det er efter min mening en god ide at have senest mulige version af styresystemet installeret.

Min gamle iMac fra 2010, kan ikke bruge Mojave, da grafikkortet ikke kan klare det. Min MacBookPro kører Mojave uden problemer.

Du kan evt. Checke at dit grafikkort er kompatibelt på Apples hjælpesider.
Avatar billede INK Ekspert
22. maj 2019 - 08:37 #14
Her er metoden til at checke
https://support.apple.com/da-dk/HT208898