Avatar billede huddie Professor
22. maj 2019 - 23:10 Der er 14 kommentarer og
5 løsninger

Virus eller systemfejl på min PC

Hej Eksperter!

Efter jeg var igennem et længere forløb på dette Forum med nogen RAM der ikke virkede, hvor jeg i flere omgange måtte pille dem ind og ud. De gamle RAM sidder i til de nye kommer, men det er ikke problemet i denne omgang.
Da det nu var overstået er min PC begyndt at opføre sig mig underligt. Den startede med at lukke pludselig ned midt i noget og starte op igen. En af gangene kunne den ikke lukke rigtigt op.
Jeg har tændt og slukket den en del da jeg rodede med de der RAM, så nogen gange er den måske ikke åbnet op korrekt eller lukket ned korrekt. Om det er årsagen skal jeg ikke kunne sige, men jo mere info jeg kan give, des bedre kan I vel hjælpe vil jeg tro.

Før det kunne jeg ikke få hentet Spotify ind igen efter den pludselig stod af.

Det lykkes mig at køre en ”CCleaner” rens. Dog da jeg ville køre en fuld ”Microsoft Security” scan så stoppede den cirka halvvejs, da den meldte fejl. Den info fik jeg desværre noteret ned.

Så satsede jeg på at kunne lave en systemgendannelse fra måske før jeg rodede med de der RAM, men her popper et vindue op med denne besked:

“Gendan systemfiler og –indstillinger

Systemgendannelse fungerer tilsyneladende ikke korrekt på dette system.

Der blev registret en uventet fejl af en komponent i tjenesten.
Øjebliksbillede af diskenhed. Kontrollér programmet hændelseslog for at få flere oplysninger om fejlen. (0x80042302)”

Hvad er der sket og hvordan kan jeg bedst fikse dette?
Der må ligge et eller andet der ikke er så godt og spærrer.

Beder til at jeg ikke skal helt hen og formatere min PC.

På forhånd tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Jesper Kragh
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2019 - 23:27 #1
Gå i søg og skriv cmd. Højreklik på kommandoprompt og kør som administrator.
I vinduet skriver du:
sfc /scannow
Og lader den tjekke systemfilerne op.
Hvis den siger den skal genstarte for at udføre gør du dette.
Avatar billede huddie Professor
23. maj 2019 - 10:38 #2
Det er hermed gjort.
Dog troede jeg den kom med en besked om hvad problemet var/er, så jeg eventuelt kunne skrive det her og du/I måske kunne gennemskue hvad der var problemet.
Den genstartede bare og nu kom der bare et vindue som skriver:

“Windows er gendannet fra en uventet lukning.
Windows kan søge online efter en løsning på problemet”

Dog sad jeg ikke lige ved min PC da det skete, så jeg ved ikke lige om den blev “afbrudt” undervejs.
Skal jeg prøve igen eller lyder ovenstående meget normalt for sådan en skanning?
Avatar billede huddie Professor
23. maj 2019 - 11:14 #3
+ den kan stadig ikke starte gendannelses funktionen.
Avatar billede poko1 Ekspert
23. maj 2019 - 12:03 #4
Prøv at køre en Windows Troubleshooter  Hvis det er Windows 10?
Der efter kan du jo prøve at opdatere til den nyeste Version-
https://aka.ms/diag_wu
Nyeste.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede huddie Professor
23. maj 2019 - 12:32 #5
Jeg scannede min PC en gang mere og denne gang nåede den op på de 100%.

Som resultat skrev den:
“Windows Ressourcebeskyttelse har ikke fundet integritetsfejl.”

Hvad kan problemet så være?
Avatar billede posten Ekspert
23. maj 2019 - 16:01 #6
personligt har jeg ALDRIG brugt gendannelses funktionen.for de pc'er jeg har set til i tidens løb har jeg ALDRIG set en gendanelse der er gået godt ALTID har der været mangler ved den så hvis du vil ha ny glæde af din pc  bør du nok kører en ny install. og ikke rep af din pc som også kan være at vælge
Avatar billede huddie Professor
23. maj 2019 - 17:53 #7
Jeg kører stadig på Windows 7 Ultimate.

Efter den gik ned igen og kørte en “Startup Repair” og under punktet “Root cause found” står der:

Unknown Bugcheck: Bugcheck 50. Parameters = 0xfffff88023bc9120, 0x0,
0xfffff88003bb328f, 0x2

Repair action: System files integrity check and repair
Result: Failed, Error = 0x10b
Time taken = 980516 ms

Giver ovenstående et praj om hvad og hvor problemet ligger?

Det med gendannelse var bare en mulighed for at få fikset problemet. Det skal også tilføjes at det er mindst mere end 5 år siden jeg har brugt det sidst. Så det er ikke noget jeg bare bruger i flæng.

Jeg har planer om at gå til Windows 10, men hvis jeg kan gøre det sammen med at jeg får nye RAM (2 x 4GB) så vil det være bedst.
Avatar billede kurtba Ekspert
23. maj 2019 - 22:41 #8
Den bliver nok svær. Den fejlkode den skriver under bugcheck er ukendt når man søger på nettet. Det er parameter betegnelsen, hvor man ofte kan finde beskrivelser på nettet, men ikke på denne.
Dernæst kan man søge på error koden, men den giver heller ikke megen mening. Det nærmeste er nok her
http://www.fileerrors.com/error-code-0x10b.html
men det hjælper heller ikke meget. Der er nogle links på siden til programmer, som skulle kunne hjælpe, men linkene ender blindt.  Den tekniske gennemgang de laver af fejlen giver ikke noget nærmere hint om, hvad man kan gøre for at løse problemet.
Dog beskriver de, at der evt. kan være fejl i registreringsdatabasen, og eftersom du har ryddet op med ccleaner, er det vigtigt om denne fejl opstod før ccleaner eller efter.
Hvis den er opstået efter og du ved brug af ccleaner også har bedt om at få ryddet op i reg.databasen, så sagde du forhåbentlig ja til, at den skulle gemme en kopi af reg.databasen inden du ryddede op.
Så er det bare at finde kopien (ligger normalt i dokumentmappen) og dobbeltklikke på den og sige ja til, at den må overskrive. Så får du den reg.database tilbage, som var på pc før oprydning med ccleaner. Den ændrede database vil først virke efter en genstart.
Hvis ikke du har en kopi, så kan den ikke ændres tilbage.
Som udgangspunkt bør der ikke være sket noget i forbindelse med, at du har haft de "forkerte" ram i, idet den jo angiveligt slet ikke kunne starte op, og derfor når den jo slet ikke frem til at læse noget af windows ind - hvorfor det heller ikke ødelægger noget. Men har der i din proces været tilfælde, hvor du har måtte nødlukke mens windows har været ved at læse ind, kan det godt være problemet. Men det kan også være en utilsigtet lukning mens windows kørte.
Når nu du ikke kan køre systemgendannelse, så må du nok bare konstatere, at disse punkter er ødelagt af en eller anden årsag.

Dem skal du nok ikke regne med, at du vil kunne få tilbage.

Men jeg er i øvrigt slet ikke enig med posten i indlæg #6.
Jeg har gennem tiden repareret nærmest utallige pc.er og mange af dem, har jeg faktisk reddet ved at køre systemgendannelse på dem. Det er sket, at de har fejlet under denne proces, men i 95% af tilfældene har det virket.
Flere gange har jeg haft pc.er, som ikke kunne starte, men der kunne jeg via en kommando prompt køre systemgendannelse, så denne funktion er absolut en rigtig god mulighed i mange tilfælde.
Folk med win10 skal være opmærksomme på, at denne funktion default er deaktiveret af MS, så den bør man aktivere som noget af det første, når man har/får en pc med win10.
Hvis vi går helt tilbage til dit første indlæg, refererer du også der til en fejlkode. Denne kode har MS en mulig løsning på
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-fix-error-0x80042302/90495cd1-82ec-4980-bae1-63782b0eb824
Om den virker skal jeg lade være usagt.
Men generelt kan sådanne lidt ukendte/uvante fejlkoder være svære at finde en løsning på. Så hvis du ikke får løst det, så kan det jo være, at en opgradering til win10 vil løse dit problem, idet så får du jo helt nye systemfiler og ny reg.database, og meget tyder jo på, at det er et eller andet her, som giver dine problemer.
Husk under alle omstændigheder at tage backup af alle dine vigtige data inden du starter en opdatering.
Good luck
Avatar billede huddie Professor
24. maj 2019 - 16:12 #9
Jeg brugte CCleaner da min PC begyndte at "drille". Dog kan jeg ikke på min version se noget punkt der skulle hedde reg. databasen. Indtil videre kører jeg på version 4.11.4619.

Du skulle ikke tilfældigvis vide om hvis/når jeg går fra Windows 7 Ultimate til Windows 10 kan få mine mails fra Microsoft Outlook med?
Sidst for nu mange år siden da jeg skulle have opdateret min PC så var ALLE mine mails væk.
Kan man på nogen måde også åbne eller få tilgang til sin Outlook eksternt? For så burde de ligge derude et sted i tilfælde de forsvinder på min lokale PC?
Avatar billede kurtba Ekspert
24. maj 2019 - 21:28 #10
Hvis det er dansk sprog hedder det nok register, mens det i den engelske version hedder registry. Denne rensning ligger under en særskilt fane. Men den har du nok ikke brugt, som jeg forstår det.
Når du opgraderer til win10, skal du bare vælge at bevare alt på pc.en, så burde dine mails fra outlook også blive bevaret.
Men igen er det en god ide at tage backup.
Den vigtige fil i outlook er outlook.pst. I den fil ligger alle dine mails, så den skal du bare tage en kopi af, så er de reddet.
Nu ved jeg ikke hvilken version af outlook du bruger, men du skal ind under kontoindstillinger og finde fanen datafiler. Der kan du se, hvor filen ligger. Det er forskelligt hvor den ligger alt efter version.
Men når du har fundet den, så er det bare at kopiere den ud.
Du kan ikke få tilgang til outlook eksternt, da det jo bare er et program til at læse mails.
Men der er stor chance for, at du kan læse dem eksternt. Men så skal du ud til din mailudbyder på pgl.s hjemmeside. Så hvem er din mailudbyder?
Det vil man normalt kunne se på det, som står efter @
Er det gmail, eller det er vel ikke således, at din mail ender på outlook.com, så dit mailprogram slet ikke er outlook men din mailadresse er outlook, som du så læser i et andet mailprogram end outlook.
Det skal vi lige have afklaret for at hjælpe dig videre.
Så lad os lige få at vide, hvad der står efter @ i din mailadresse og er dit mailprogram outlook fra ms office pakken?
Avatar billede huddie Professor
25. maj 2019 - 15:03 #11
Kan det passe at Outlook materialet ligger under "Dokumenter" og som type hedder "Outlook-datafil"?
For det er dertil jeg blev henvist til da jeg valgte "Åbn filplacering".

Jeg skal først vide om Komplett.dk har modtaget min pakke med de forkerte RAM(det er mig der selv havde bestilt nogen forkerte) så jeg kan få pengene retur og få bestilt de rigtige, så de kan sættes i når jeg skal have Win 10 lagt ind også.
Så min PC skal helst ikke gå helt ned inden.
Avatar billede kurtba Ekspert
25. maj 2019 - 20:23 #12
Ja, det kan godt passe. Den lægger sig i dokumenter i visse versioner. Du kan åbenbart ikke se filnavnene, siden du skriver outlook-datafil.
Gå ind i Stifinder og vælg Vis. Her skal du sætte den til at vise Detaljer og Filtypenavne. Så vil du kunne se, at den hedder .pst til slut, da det er vigtigt, at du får fat i netop denne fil.
Avatar billede posten Ekspert
25. maj 2019 - 21:04 #13
husk det er et forslag !!! du kan jo ALTID ændre placeingen af mappen
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2019 - 06:08 #14
det kunne jo være at den er lukket ned pga for varm cpu, eller defekt strømforsyning.
og nu har den smadret windows, og du prøver alt muligt, men det er bare for sent.
jeg tror ikke på din windows kan reddes nu
Avatar billede huddie Professor
26. maj 2019 - 13:15 #15
Filen hedder minemail@adresse.dk.pst og er på 2,81 GB, så jeg regner med det at alle mine mails der er samlet der.

Ang. for varm cpu, vil det redde den hvis jeg en gang får sat nye RAM i(se længere oppe) og får sat Win 10 i? Så den skal bare lige køre så godt den kan indtil jeg får de rigtige RAM.
Eller er min PC helt ødelagt rent fysisk?

Nu er min Outlook også helt fucked, for da jeg ville sende en mail til et vikar bureau
fik jeg denne besked retur fra Mail Delivery System <MAILER-DAEMON@yousee.as8677.net>:

"This is the mail system at host mwumf0304.yousee.as8677.net.

I'm sorry to have to inform you that your message could not be delivered to one or more recipients. It's attached below.

For further assistance, please send mail to postmaster.

If you do so, please include this problem report. You can delete your own text from the attached returned message.

                  The mail system

<mail@witzelvikar.dk>: host srvmgw.witzel-vikar.dk[188.179.23.154] said: 554
    5.7.1 Service unavailable; Client host [193.201.76.62] blocked using
    dnsbl-1.uceprotect.net; IP 193.201.76.62 is UCEPROTECT-Level 1 listed. See
    http://www.uceprotect.net/rblcheck.php?ipr=193.201.76.62 (in reply to RCPT
    TO command)"

Er det en virus eller har det noget at gøre med at min PC går mere og mere i "opløsning"?
Avatar billede huddie Professor
26. maj 2019 - 13:23 #16
Ved en mail test, lader det til at det er fordi jeg havde bruge den samme overskrift flere gange i de mails og så blev den standset som spam, selv om de er sendt med ugers mellemrum og forskelligt indhold.
Avatar billede kurtba Ekspert
26. maj 2019 - 21:33 #17
Det er nok den fil minemail@adresse.dk.pst som indeholder dine mails, eftersom den hedder pst til slut.
Det tyder så på, at du tidligere har fået taget en sikkerhedskopi af en pst fil, for med det navn er det ikke outlook som selv har opfundet det.
Med mindre man gør noget aktivt eller indlæser en backupfil, så vil den altid hedde outlook.pst.
Det tyder også på, at denne backup fil ikke er lavet som en kopi, men er udlæst som en backup i stedet for, for hvis man bare kopierer, så hedder filen jo stadig det samme som originalen - outlook.pst - men når man tager den ud som en backup. så har man mulighed for selv at navngive den, og dette navn vil den så typisk bibeholde, når filen læses ind igen.
Avatar billede huddie Professor
26. maj 2019 - 22:34 #18
Ang. måske for varm cp,(se indlæg #14) som måske opstod da jeg rodede med de RAM som viste sig at på for høj MHz.,
Vil det redde den hvis jeg en gang får sat nye/rigtige RAM og Win 10 i?
Eller er min PC helt ødelagt rent fysisk? - så bundkortet også skal skiftes.

Så den skal bare lige køre så godt den kan indtil jeg får de rigtige RAM.
Avatar billede posten Ekspert
27. maj 2019 - 00:21 #19
ved at montere forkerte ram kan du IKKE ødelæge et bundkort så længe du ikke bruger vold