Avatar billede BIRGER Seniormester
23. maj 2019 - 18:13 Der er 12 kommentarer

VBA kode virker ikke i anden version af windows 10

Jeg har følgende kode:

FilogSti = Environ("HOMEDRIVE") & Environ("HOMEPATH") & "\DLG\Kunder~1.-DO\Kartoteker.MDb"

På en computer med windows 10 version 1709 kører den fint.

Men på en computer med windows 10 version 1803 kan den ikke finde kartoteket.

Kan nogen forklare det?
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2019 - 08:42 #1
In my version of W10 1803 (17134.320) the code works fine. I'm running the code in Access 2010.
Avatar billede BIRGER Seniormester
24. maj 2019 - 09:57 #2
giver fejlen:
C:\users\bji:\DLG\Kunder~1.-DO\kartotekter.MDb eksisterer ikke

er vist acces 2016
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2019 - 10:34 #3
?
Is it Environ that gives the error, or code which follows where you use the string "C:\users\bji:\DLG\Kunder~1.-DO\kartotekter.MDb" ?
Avatar billede BIRGER Seniormester
24. maj 2019 - 12:53 #4
hvordan mener du?
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2019 - 13:17 #5
can you show the code which gives the error "eksisterer ikke"?

I am assuming that after you execute
FilogSti = Environ("HOMEDRIVE") & Environ("HOMEPATH") & "\DLG\Kunder~1.-DO\Kartoteker.MDb"

the variable FilogSti contains "C:\users\bji:\DLG\Kunder~1.-DO\kartotekter.MDb"

and then you use FilogSti in some code which then gives the error "eksisterer ikke"

Does C:\users\bji: exist? (bji: <<<<<)
Avatar billede BIRGER Seniormester
24. maj 2019 - 13:51 #6
ok

If Dir(FilogSti) = "" Then ' tjekker om databasen er der
        MsgBox "Filen """ & FilogSti & """ eksisterer ikke"
        Exit Sub
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2019 - 15:03 #7
OK, that helps ;-)

FiloSti contains "C:\Users\Terry\DLG\Kunder~1.-DO\Kartoteker.MDb"

I have a folder named "C:\Users\Terry\DLG" which contains an Access database named "Kartoteker.mdb"

If I run the code I dont get the error "....eksisterer ikke"

Silly question but does that folder and dB exist on your PC?
Avatar billede terry Ekspert
24. maj 2019 - 15:04 #8
Ooops ! I have a folder named "C:\Users\Terry\DLG\KunderABC.-DO"

:-)
Avatar billede BIRGER Seniormester
26. maj 2019 - 16:28 #9
ja, jeg har også prøvet at lægge kartoteket på skrivebordet, men det virker heller ikke på den nye version. Kan det være en indstilling på computeren?
Avatar billede terry Ekspert
26. maj 2019 - 17:31 #10
So you are saying the following code will give "Filen eksisterer ikke"
?

If Dir(C:\Users\bji\Desktop\Kartoteker.MDb) = "" Then
        MsgBox "Filen eksisterer ikke"
        Exit Sub
end if

I dont see any settings on PC causing the problem.

Try compiling the dB and see if you get an error.

Ctrl  + G to get into code view, then debug menu > compile database.
Avatar billede BIRGER Seniormester
26. maj 2019 - 20:57 #11
Ctrl +G  er det ikke lig Alt F11?
Avatar billede terry Ekspert
26. maj 2019 - 21:35 #12
Yes you can use Alt F11 also ;-)