Avatar billede michael_stim Ekspert
24. maj 2019 - 13:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Sög fra en kolonne erstat med en anden

Hej Käre exceleksperter,

Har et ark hvor der kan stå et serienummer lidt her og der. Har så 2 kolonner med serienumrer en kolonne der består af serienumrer der kan eksistere i arket og en kolonne med nye serienumrer der skal erstatte de serienumrer der står lidt her og der i arket.

Gätter på det er noget vlookup eller lignende der skal bruges, eller?
Avatar billede kim1a Ekspert
24. maj 2019 - 16:41 #1
Ja vlookup er det nemmeste.

Når du har listen med gamle serienumre og nye serienumre i ark2 kolonne A og B:

Ud for de gamle serienumre i arket du vil erstatte:
=vlookup(celle med gammel serienummer;ark2!A:B;2;falsk)
Kopier ned på hver række.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2019 - 10:09 #2
Kan ikke rigtigt få det til at köre, den viser bare 0 når jeg indsätter det. Skal siges at jeg er en mongol når det gälder excel.
Avatar billede kim1a Ekspert
29. maj 2019 - 10:28 #3
Vis os den formel du har skrevet, det er nok lidt nemmere at forstå for os så,
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2019 - 11:19 #4
Pröver at forklare bedre:

A          B          C
1          1          8
2          3          9
3          2          7
4          5          6

I kolonne A er der en räkke serienumrer i det ark der de eventuelt skal udskiftes med nyt serienummer

I kolonne B er der en räkke seriemumrer som KAN forekomme i räkke A

Hvis kolonne serienummer fra B findes i kolonne A skal det udskiftes med serienummer i kolonne C

(räkkenummer ikke vist i mit eksempel, det er värdien der står under hvert bogstav)
A1 udskiftes med C1
A2 udskiftes med C3
A3 udskiftes med C2
A4 skal der ikke ske noget med

Håber det er forklaret så det er til at forstå :-D Ellers er det bare at sige til. Og tak for hjälpen så länge.
Avatar billede michael_stim Ekspert
29. maj 2019 - 11:25 #5
PS.

Har ikke den gamle formel jeg brugte, må have lukket filen ned uden at gemme.
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. juni 2019 - 13:09 #6
Löste det med denne:

Sub MultiFindNReplace()
'Update 20140722
Dim Rng As Range
Dim InputRng As Range, ReplaceRng As Range
xTitleId = "KutoolsforExcel"
Set InputRng = Application.Selection
Set InputRng = Application.InputBox("Original Range ", xTitleId, InputRng.Address, Type:=8)
Set ReplaceRng = Application.InputBox("Replace Range :", xTitleId, Type:=8)
Application.ScreenUpdating = False
For Each Rng In ReplaceRng.Columns(1).Cells
    InputRng.Replace what:=Rng.Value, replacement:=Rng.Offset(0, 1).Value
Next
Application.ScreenUpdating = True
End Sub

Som jeg tog herfra:

https://www.extendoffice.com/sv/documents/excel/1873-excel-find-and-replace-multiple-values-at-once.html?page_comment=5