Avatar billede Kris Juniormester
26. maj 2019 - 17:59 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Køb af stationær

Hej Computerworld jeg har lige haft konfirmation, og vil derfor gerne have en ny pc. Den skal bruges til gaming og lidt lektier. Den skal helst kunne trække over 144 fps. Pga. jeg skal have en 144hz skærm. Den skal bruges til fortnite for det meste. Også andre spil, hvis jeg kan få det til budgettet på den også godt kunne streame. Mit budget ligger på 6000-7500. Lidt mere hvis det er den helt rigtige pc. Håber i vil skrive tilbage og hjælpe.  :D
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2019 - 18:13 #1
Prøv at se her, og husk, at du kan vælge andre enheder f.eks større SSD
Kabinetterne er store, fordi, der er megen køling i dem.
http://topdata.dk/
Avatar billede Kris Juniormester
26. maj 2019 - 20:44 #2
Så dem der er inde på den hjemmeside, er gode til gaming alle??? Eller er der nogle forskellige gode nogen der inde du kan foreslå.
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2019 - 21:13 #3
Jeg ikke selv spiller, og kender ikke Fortnite. Men der er heldigvis andre brugere her på Eksperten, som ved mere end jeg om spil computere. Så jeg foreslår, at du venter på, at der kommer en eller flere, med erfaring på det område på banen.
Der sker som regel ikke så meget på Eksperten om søndagen, det bliver nok bedre i morgen.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. maj 2019 - 22:34 #4
Der er flere butikker end Topdata, som specialiserer sig i gaming-stationære - f.eks. sharkgaming.dk og froggaming.dk, men denne butik har jeg selv købt hos to gange med stor tilfredshed. Deres billigste tilbud på forsiden til 6499 ser fint ud. Det samme gør dette her: http://topdata.dk/shop/423-toppc/12819-toppci5-9400fgtx1660-6g240ssd8g-ram/

I hvert fald kommer du til at lede meget længe efter en model med både en splinterny CPU og GPU på samme prisniveau. De ligger typisk 2-3000 højere.
Vær dog lige obs på, at Windows ikke følger med PC'en, medmindre du tilvælger det (799 kr). Windows 10 kan dog godt købes billigere andre steder. Hvis du allerede har en Windows-licens, som kan flyttes, kan du selvfølgelig spare pengene helt. Men selv hvis du køber Windows, og tilkøber 1 Tb harddisk og

Når det er sagt, bør du selvfølgelig tjekke El-Giganten og Power for gamer-PC-tilbud. De kan have ekstraordinært gode tilbud. Men meget ofte er der nogle lidt forældede/svage komponenter i tilbuddene hos de elektronik-butikker, som du så må leve med eller betale for at opgradere, hvis du vil op på samme ydelse som specialbutikkernes modeller.

Andre butikker, som kan have gode tilbud:
Proshop.dk
Fcomputer.dk
Computersalg.dk
MM-vision.dk
Avatar billede Kris Juniormester
27. maj 2019 - 08:23 #5
Har ikke så god computer forstand men hvor meget kan de to computere du har sat link til trække?? Og har du nogle specifikke du vil foreslå?? :D

(Har næsten ingen forstand på computere)
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
27. maj 2019 - 13:14 #6
Hej, spiller ikke selv Fortnite men har kørt benchmarks i spillet.
Jeg har
i7-8700k
6gb GDDR5 (MSI)
8gb 3200mhz ram

På Epic settings kørte den med 150-200fps næsten hele tiden.
Avatar billede Kris Juniormester
27. maj 2019 - 15:43 #7
Hvad koster den og hvor kan man købe den??
Avatar billede eurositi Ekspert
27. maj 2019 - 19:15 #8
Det absolut vigtigste ift. spil er grafikkortet (GPU'en). Hukommelsen (grafik-RAM'ene) på grafikkortet behøver egentlig ikke være mere end 3 gb for at trække spil, men 6 gb er alligevel ofte standard på de nyeste gaming PC'er.

Derimod betyder CPU'en og de almindelige RAM ikke ret meget. CPU'en må bare ikke være decideret langsom, og så skal der normalt være mindst 8 gb RAM. Endelig bør maskinen have en nogenlunde ny SSD-harddisk som den primære harddisk (altså dér hvor styresystemet (Windows) ligger) - og den skal helst være på mere end 128 gb for at have plads nok. Maskinen bør også have en sekundær harddisk (behøver ikke være SSD). Her kan du installere spil og andet pladskrævende.

Hvis du vil ha' en idé om, hvordan et bestemt grafikkort (og processor) trækker et spil, kan du prøve dette site, hvor man kan vælge grafikkort, CPU og desuden spil og derefter få et bud på gennemsnitligt antal FPS:
https://www.userbenchmark.com/PCGame/FPS-Estimates-Fortnite/3954/727265.476362.0.0.0

Hvis du vil endnu højere op i garanterede FPS (altså op på 150-200 på højeste billedkvalitet), skal du også regne med at skulle betale noget mere for PC'en.

NVidias grafikkort-modeller hedder noget i stil med:
1060/1660/2060 - Standard gamer-grafikkort. Udmærket til de fleste. Kan trække alle spil, dog ikke helt flydende på højeste settings.
1070/1670/2070 - Dyrere og yder selvfølgelig også lidt bedre, men det afhænger ofte af spillet. Kan for nogle spil være oppe på niveau med 80-modellerne.
1080/1680/2080 - De dyreste modeller. Kan normalt trække spil på højeste ydelse med meget høj FPS... Men igen afhænger det af spillet. Og ofte kan den lidt bedre ydelse ikke retfærdiggøre den markant højere pris.

... Derudover findes der så Ti(tan) varianter af de fleste af disse modeller, som også yder lidt bedre end standardmodellen.

#6 - Du nævner intet om, hvilket grafikkort, du har - kun at det har 6 gb DDR5 RAM i hukommelse.
Avatar billede Kris Juniormester
27. maj 2019 - 22:20 #9
Kunne ikke lige finde alle GPU der inde og specifikt kunne jeg ikke finde GeForce GTX 1060 6GB så vil bare lige høre om du vil tjekke den her pc. Den har den GPU i og Intel Core i5 7400 3.0GHz Quad Core CPU og 8GB DDR4 RAM Men kan lige sende link til den hjemmeside hvor jeg fandt den så du kan se alle specs. Du må gerne sige hvad du vil tro, den vil køre i fortnite eller CS:GO på fuld settings. Håber du kan få et cirka tal.

Her er link til pc'en: https://geekd.dk/shop/gaming-udstyr/gaming-computere/geekd-esport/
Avatar billede eurositi Ekspert
28. maj 2019 - 08:31 #10
#9
Den er svagere end begge PC'er fra Topdata. Grafikkortet er ældre og mindst 15-20% svagere. CPU'en er mindst to år ælndre end 9400F CPU'en, som findes i Topdata-modellen. Og så har den kun 8 gb RAM, mens Topdata-modellen har 16 gb. Så dén ville jeg bestemt ikke købe - selv om Windows medfølger. Det er i hvert fald et klart dårligere tilbud.

Du kan sammenligne CPU'er og GPU'er på hjemmesiden hér:
F.eks.:
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-7400+%40+3.00GHz&id=2929
https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i5-9400F+%40+2.90GHz&id=3397
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
28. maj 2019 - 14:40 #11
#7
Hej, den pc koster over 10.000kr. så det er godt over budget. Og det var selvbyg
Avatar billede eurositi Ekspert
28. maj 2019 - 16:33 #12
#11 - Jeg gætter på, at grafikkortet i den er et GTX 1060 6gb ?

De maskiner, som Topdata lige nu har på tilbud til 4499-6499, har begge den nyere model af samme kort, som hedder 1660 6gb. Modellen til 6499 har tilmed Ti-udgaven af 1660-kortet, som formentlig er mærkbart end dit grafikkort.

Hvis vi lægger Windows-licens oven i prisen og eventuelt en ekstra harddisk, ligger begge modeller stadig inden for budgettet på de 7500. Den billigste (den med Ryzen 5 CPU'en) ville jeg opgradere til 16 gb RAM

Følgende kunne være en mulighed: https://imgur.com/YWjQVxN
Avatar billede Kris Juniormester
30. maj 2019 - 09:32 #13
Men vil du sige det er smartere at købe windows når det er på eller købe det selv, og installere det på den selv. Og den pris du har fået den til er det med en ekstra hardisk. Og er det en fair pris i forhold til at den koster 7100 (har jo ikke meget styr på computer så ved ikke hvor god den er :D)
Avatar billede eurositi Ekspert
30. maj 2019 - 13:14 #14
Det er bestemt en fair pris. Jeg ved godt, det kan være lidt af en jungle at sammenligne specifikationer på computerdele, når man ikke rigtig ved, hvad man skal kigge efter. Denne side er nok bedst til at sammenligne grafikkort med:
https://www.videocardbenchmark.net/

En ting mere: Internetforbindelsen. Hvis du ikke har mulighed for at forbinde din computer direkte til en router eller eller et netværks-stik med et kabel derhjemme, skal du også bruge et trådløst netværkskort.

Jeg ved desværre ikke ret meget om, hvad man skal kigge efter, når man køber en WIndows Pro eller Windows Home-licens. Derfor vil jeg foreslå, at du opretter et særskilt spørgsmål her på Eksperten om dette. Der er helt sikkert nogen, som har konkrete erfaringer med køb af Windows-licenser. Du har formentlig et brugbart svar i løbet af i dag. Spørg gerne efter, om de kan anbefale noget konkret.

Som du kan se på f.eks. Pricerunner er der ret store prisforskelle på de billigste og de dyreste. Grundlæggende findes der to typer af licenser:
OEM
Retail

Retail svarer til, at du kan klage direkte til Microsoft, hvis dit WIndows-produkt fejler. Og du kan problemfrit flytte din Windows fra én computer til en anden.

En OEM-licens er stadig en gyldig Windows-licens, men rent juridisk set er den solgt til dig af en underleverandør (alle PC'er - bortset fra Microsofts egne Surface-computere - med forudinstalleret Windows er OEM-licenser). Men OEM-licenser kan være bundet til det bundkort, som sidder i din PC. Hvis dét går i stykker, eller hvis du køber en ny PC, er det ikke sikkert, at du kan få lov til at de-aktivere din Windows og gen-aktivere licensen på den nye PC.

Jeg spurgte faktisk Topdata om deres Windows-licenser kunne flyttes, da jeg købte min gamer-PC for 2½ år siden. Og svaret var, at den godt kunne flyttes til en anden computer.

Der er sikkert nogen, som vil sige, at man bare kan købe Windows så billigt som muligt, for så behøver man ikke at bekymre sig om, om det kan flyttes eller ej. Man køber bare en ny, når dén tid kommer... Men opret alligevel et spørgsmål og hør om folks erfaringer.
Avatar billede Kris Juniormester
31. maj 2019 - 14:38 #15
Den computer du har forslået mig hvor meget hukommelse har den, og hvis hukommelse er SSD og Hardisk, Behøver jeg så alt det???

Og hvad hedder den originale pc inde på topdata. (Den du har opgraderet men hvor du ikke har opgraderet den?)
Avatar billede eurositi Ekspert
31. maj 2019 - 16:16 #16
Den billigste har 8 gb RAM, og den til 6499 kr. har 16 gb RAM. RAM er en forkortelse for Ready Access Memory. Man kunne også kalde det for "aktiv hukommelse". Den bruges til at køre alle programmerne på computeren med. Hvis der er for lidt hukommelse, begynder både programmerne og Windows at køre langsomt, eller computeren lukker og genstarter. Når man lukker et program igen, tømmes den aktive hukommelse øjeblikkeligt for de data, som programmet benyttede.

Harddisken kan derimod bedst betragtes som "passiv hukommelse" - en slags bibliotek - eller bare lageret, hvor al den passive information, som programmerne skal bruge, ligger klar til når der bliver brug for den. Når der bliver brug for den, kopieres nogle af disse data op i den aktive hukommelse. Dette er meget forsimplet, men det beskriver den grundlæggende forskel på RAM og harddisk.

Solid State Drives (SSD) indeholder ingen mekaniske dele og er normalt mærkbart hurtigere end mekaniske harddiske, hvori der sidder en lille mekanisk "arm" med et laserhoved, som suser rundt og finder data på "skiverne", hvorpå data ligger. Mekaniske harddiske er hurtige nok til at køre almindelige programmer og spil, men styresystemet (operativsystemet) Windows, MacOS eller Linux skal bruges hele tiden. Derfor starter en PC, hvor styresystemet ligger på en SSD normalt mærkbart hurtigere end hvis det ligger på en mekanisk harddisk.

Mekaniske (S-ATA) harddiske og små SSD-harddiske er ikke ret dyre, hvorimod store SSD-harddiske (stadig) er ret dyre).
Så hvis du vil spare penge og stadig sikre god performance uden at risikere at købe tør for lagerplads til spil, video og andre programmer, bør du nøjes med en lille SSD-harddisk til systemet (Windows) på f.eks. 240 eller 256 gb og så have f.eks. 1 Tb mekanisk harddisk til at installere spil og andre programmer på.
Avatar billede Kris Juniormester
02. juni 2019 - 10:43 #17
Kan du sætte et link ind til den computer du har opgraderet?
Avatar billede eurositi Ekspert
02. juni 2019 - 12:28 #18
Den dyreste har som sagt et lidt kraftigere grafikkort (Ti-udgaven af 1660). Dén ville ville jeg opgradere således for at holde budgettet: https://imgur.com/a/JG4JLCy

Link til den dyre model: http://topdata.dk/shop/422-topgaming/12918-topgproi5-9400f16g-ramgtx1660ti-6g240ssd/

Efter at have sammenlignet CPU'er, kan se, at den billige Intel-CPU nok er lidt bedre end Ryzen CPU'en til gaming, som jeg foreslog i mit forrige link. Jeg vil derfor i stedet konfigurere den billigere model således: https://imgur.com/a/65TMsfp
(Bemærk, at denne model har en ekstra harddisk - Dét kan du selvfølgelig spare og købe senere, hvis du får brug for det).
Link til den billige: http://topdata.dk/shop/423-toppc/12819-toppci5-9400fgtx1660-6g240ssd8g-ram/

I begge tilfælde er der ikke noget trådløst netværkskort med. Hvis ikke, du kan forbinde din computer med et netværkskabel derhjemme, skal du derfor huske at købe et trådløst netværkskort, hvis ikke du har et gammelt liggende. Topdatas koster vist 299.
Avatar billede Kris Juniormester
15. juli 2019 - 22:59 #19
Har lige et spørgsmål mere... Vil bare hører hvad der er bedste, er det at købe den billig model som er opgraderet eller og købe den dyre model. Og hvordan køber man så der er netværkskort i?
Avatar billede eurositi Ekspert
16. juli 2019 - 00:01 #20
Grafikkortet i den dyre er lige en tand bedre til gaming, så dén ville jeg anbefale af de to muligheder, som jeg foreslog.

Hvis du har et netværksstik i det rum, hvor den stationære PC skal stå, eller hvis du har mulighed for at forbinde PC'en til husets router med et almindeligt netværkskabel (som f.eks. dette: https://www.av-connection.dk/?ML=1960 - men de fås i sågar de fleste supermarkeder) i din PC, så har du slet ikke brug for et trådløst netværkskort. En kablet forbindelse er optimal (intet tab af signalstyrke pga. tykke vægge, for stor afstand og lignende), men det er ikke altid muligt at trække et kabel, hvis f.eks. routeren står i et helt andet rum, så man skal bore huller osv... De kan være for besværligt/grimt osv.

Men ellers kan du vælge at tilkøbe et trådløst netværkskort, som Topdata sætter i PC'en - eller du kan købe det billigere i Bilka, El-Giganten eller whatever (de fås ned til 100-150 kr) og selv sætte det i PC'en. Det kræver bare en stjerneskruetrækker. Det gøres således: https://youtu.be/VBYYgJBAilQ?t=42
Windows finder normalt selv driveren, når du starter PC'en, efter du har sat kortet i.
Avatar billede Kris Juniormester
27. juli 2019 - 00:01 #21
Så windows skal jeg bare købe der hos topdata. Og har lidt ombestemt mig på den punkt med kraft af pc. Den behøves ikke at kunne streame men, kan man få en til lidt billigere penge som kan trække alle spil F.eks ark, og GTA. Hvad er det billigste mulighed kan trække alle spil?
Avatar billede Kris Juniormester
27. juli 2019 - 00:12 #22
Og så er jeg også kommet lidt på den tanke at købe en brugt for at spare lidt penge. Men ved ikke rigtigt hvad der er godt og om det overhovedet er en god ide at købe brugt?
Avatar billede Kris Juniormester
27. juli 2019 - 00:33 #23
Okay har nu fundet en på gul og gratis, som lyder fin til mine behov. Men vil gerne lige have dig til at tjekke om det er god eller han/hun lyver.

Du får linket her: https://www.guloggratis.dk/elektronik/computere/stationaer/selvbyg/annonce/44189339-budget-gamer-pc

Grunden til jeg er har valgt den er fordi den lyder god, og så ligger den tæt på mig så der er ingen fragt :D
Avatar billede Kris Juniormester
29. juli 2019 - 13:20 #24
???
Avatar billede Marie Praktikant
05. november 2019 - 21:23 #25
Jeg spiller ikke selv Fortnite, men min lillebror spiller det rigtig meget. Han har ikke en stationær, men blot et trådløst tastatur og mus ved siden af. Jeg tror, at du vil få langt mere glæde af at have en bærbar computer, så du kan tage den med dig rundt omkring. Jeg er selv iværksætter og har blandt andet hjemmesiden https://aktiebegynder.dk/. På trods af dette, har jeg slet ikke behov for en stationær.

/Marie