Avatar billede Malthe2045 Juniormester
27. maj 2019 - 13:10 Der er 11 kommentarer

Valg af ny skole pc/bærbar

Hej.
Jeg skal have invisteret i en ny skole pc. Den gamle er... ja gammel..... og langsom....
Kravene er SSD mindst 500gb og helt kun 5000kr.
Hvilket mærke det er er jeg rimelig ligeglad med.
Har pt. en ASUS. (Link til den neders)
Jeg vil gerne have en rimelig stor skærm gerne samme størelse eller en lille smule mindre.

Håber i kan hjælpe😁

Link til min skolepc pt:
https://www.cashconverters.com.au/shop/phones-cameras-computers/tablets-laptops/laptops/laptop/002500356388
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. maj 2019 - 13:26 #1
Har du overvejet bare at opgradere Harddisk til en SSD og se hvordan det kunne køre?
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
27. maj 2019 - 14:02 #2
Har jeg faktisk slet ikke overvejet. Det kunne være at jeg skulle det. Kan jeg købe en brgt SSD til rimelige penge?
Harddisken er nemlig skifet ca ½ år siden.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. maj 2019 - 14:17 #3
Køb en Samsung EVO. Jeg har skiftet hdd´en i både min hjemmebyggede stationære og i min bærbare HP, og i stedet sat en SSD i. Det kan godt mærkes.

https://www.proshop.dk/SSD/Samsung-860-EVO-25-SSD-500GB/2634274?gclid=EAIaIQobChMIrsfA_Ne74gIVgsqyCh0YUQEvEAAYAiAAEgI0nvD_BwE

Hdd´en der sidder i din pc, kan du sælge i Den Blå Avis. Bare husk at slette alt på den efter overførsel til SSD´en.
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
27. maj 2019 - 14:26 #4
Synes 800kr er meget at bruge på en 4år gammel pc. Kender i en hjemmeside hvor man kan købe brugte pc-dele. Gerne et sted hvor der er styr på tingene. DBA kan være alt fra skrot til rigtigt godt.
Hvis jeg vælger at købe helt ny SSD tager jeg nok bare 250gb. (Har kun brugt 137gb på min 500gb HDD)

Tak for svarene så langt!
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2019 - 14:35 #5
behold den gamle disk, og sæt den i et eksternt kabinet - så har du den til backup (husk at tage backup!)
hvis du er power-user (mange åbne programmer samtidigt), så overvej at sætte mere ram i også
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
27. maj 2019 - 14:39 #6
Når du skriver eksternt kabinet. Mener du så min gaming pc?
Jeg har 7,89gb ram installeret. (Ved ikke om der stod det i linket)
Men i indstillinger står der 7,89gb installeret.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
27. maj 2019 - 14:45 #7
Avatar billede claes57 Ekspert
27. maj 2019 - 15:02 #8
Såmænd bare en lille kasse med usb3-ledning - deri monterer du den gamle disk, og har den til backup fremover.
https://www.avxperten.dk/harddisk-kabinet-25-tm/harddisk-kabinet-skydedaeksel-2-5tm.asp
80kr.
Avatar billede INK Ekspert
27. maj 2019 - 16:16 #9
Har lige skiftet til SSD disk i en 5 år gammel Dell bærbar. Ren ny installation af Windows 10 (Maj 2019 version). Den blev som en ny pc.
Hvis din nuværende pc ikke er alt for slidt på tasterne, kan du jo have den i yderligere nogle år. Batteritilstand?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2019 - 17:08 #10
det er jo noget vrøvl at en pc bliver mærkbart hurtigere af at sætte en ssd i. !!!!!!!!
hvis din pc er langsom er der fordi den har en billig svag CPU.

når du kigger for dine 5000, som ikke lige helt rækker, så er det CPU og mængden af RAM du skal gå efter. 6000+ er bedre, fordi de allesammen sælger med skrabet RAM.
Avatar billede Malthe2045 Juniormester
28. maj 2019 - 08:32 #11
#7 Hej, hvordan kan det være at denne SSD er billigere end mange andre SSD'er?

#8 Hej, er det en måde at lave min gamle HDD om til en kæmpe USB? Så jeg sætter en lille SSD i min pc og så bruger jeg den gamle HDD til dokumenter?

#9 Det lyder super! Min pc fuldtopladt holder i ca 1 1/2 time ved skolebrug.

#10 Gør en SSD ikke pc'en hurtigere? Jeg troede den ville boote op hurtigere og starte programmer hurtigere. Og loade internetsider. Har et program der viser hvor meget CPU power jeg bruger. Den er aldrig over 50%
Måske kunne lidt mere Ram hjælpe, men er 8gb ram i en bærbar ikke meget?