Avatar billede Jan K Ekspert
28. maj 2019 - 08:33 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

"Gå til" fungerer mystisk

Jeg har et dokument, opdelt i to sektioner. Den første sektion består af 6 sider uden sidenummer, den anden af mange, nummererede sider. Denne sektion starter med sidenummer 1.

Nu vil jeg gerne frem til den nummererede side 6. Når jeg står på forsiden og vælger "Gå til" og indtaster 6 som sidetal, springer jeg hen til den sjette side (altså den sidste unummererede side). Skriver jeg i stedet 12 (altså de seks første sider + de seks nummererede, jeg ønsker at springe over), springer Word hen til Side 12, altså den side med sidenummer 12. Jeg har prøvet med andre sidetal, og det ser ud til,l at det simpelthen ikke er muligt at komme til de skes første nummererede sider med Gå til.

Jeg kan selvfølgelig bruge bogmærker, men det bliver hurtigt uoverskueligt med et bogmærke på hver side, hvis jeg skal kunne springe til en hvilken som helst side i mit godt 350 sider lange dokument. Overskrifter er helle ikke smarte, da der ikke er overskrifter på alle sider.

Nogen, der har et godt forslag?
Avatar billede finb Ekspert
28. maj 2019 - 09:37 #1
SKAL det være 1 dokument ?
Jeg ville opdele i 2 dokumenter.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2019 - 11:07 #2
Kommandoen ”Gå til” tæller siderne fortløbende fra s. 1 og har ingen sammenhæng med sidetal, der måtte være indsat på siderne. Normalt vil 12 derfor gå til den fysiske s. 12, selv om der står noget andet på siden.

Jeg har lige testet i Word 2016 og Word til Office 365 her (lavede et dokument med sektionsinddeling og sidetal, som du har beskrevet). Jeg har ikke kunnet få det til at opføre sig forkert/som du beskriver.

Hvilken version af Word bruger du?
Hvad sker der, hvis du ændrer sidetal i sektion 2 til at tælle videre fra sektion 1 i stedet for at starte med 1 - ser du så stadig samme problem?

Du er velkommen til at sende dokumentet til mig, og jeg vil test det her (LF [at] thedoctools.com).
Avatar billede Jan K Ekspert
28. maj 2019 - 12:40 #3
Det var også sådan jeg regnede med at det skulle fungere.

Jeg bruger Word 2016 hjemme og 365 ProPlus på kontoret. Jeg kan desværre ikke sende originaldokumentet, så jeg sender et "dummy" dokument, der opfører sig på helt samme måde.
Avatar billede Jan K Ekspert
28. maj 2019 - 14:27 #4
finb-> Ja, det skal være et dokument.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2019 - 14:53 #5
Jeg har nu lavet en masse eksperimenter med det testdokument, du sendte. Hos mig opfører dit dokument sig, som du beskriver. Men test med mit eget dokument opfører sig, som jeg skrev. Jeg har også testet i Word 2010, hvor resultatet var det samme. Jeg kan ikke finde årsagen til det - har undersøgt sammenhæng med indstillingen af forskellige lige/ulige side (gør ingen forskel) - har undersøgt, om de meget lange afsnit, som fylder mere end én side hver, gør en forskel. Ved at kopiere noget af den tekst til mit eget dokument kunne jeg på et tidspunkt se samme opførsel der, men jeg kunne ikke se, præcis hvornår problemet opstod. Åben og reparer gjorde ingen forskel. Konklusionen er, at der er noget, som opfører sig inkonsistent, men at det ikke har været muligt at finde den præcise årsag.

Hvis sidetal i sektion 2 ændres til at fortsætte fra sektion 1 (selv om sektion 1 ikke har indsat sidetal), virker Gå til forudsigeligt, når jeg tester. Men der er en løsning, som også virker i dit dokument:

For at gå til en specifik side i sektion 2 (f.eks. side 1 i sektionen), tast s2p1, hvor s fortæller Word, at det er sektionen, det handler om, mens p angiver side (page) (NB jeg kører lige nu med engelsk brugergrænseflade - er ikke helt sikker på, om du med dansk skal skrive s for side i stedet for p). Princippet er:

s[sektionsnr]p[siden i den pågældende sektion]

Eksempler:
Gå til side 14 i sektion 3: s3p14
Gå til side 2 i sektion 1: s1p2

Det virker også, hvis man indtaster mellemrum, f.eks. s 1 p 2 eller s1 p2

Den fremgangsmåde skulle altid give det korrekte resultat.

Genvej til at åbne dialogboksen med fanen Gå til valgt: F5 eller Ctrl+G.
Avatar billede Jan K Ekspert
28. maj 2019 - 15:05 #6
Jeg prøver,  når jeg har adgang til dokumentet igen.
Avatar billede Jan K Ekspert
28. maj 2019 - 22:34 #7
Tak. Det virker med s2p12 og så videre. Men er stadig mystificeret over, hvorfor det ikke virker på den "almindelige" måde. Jeg synes ikke at jeg har oplevet problemet i tidligere udgaver af Word.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
28. maj 2019 - 23:03 #8
Som jeg skrev, testede jeg også i Word 2010, hvor det hele opførte sig på samme måde som i Word 2016 og Word til Office 365. Der er et eller andet i dit dokument, som udløser en "alternativ" opførsel, som måske skyldes en fejl i Word, som så har eksisteret i lang tid (dem er der en del af rundt omkring ...). Men som forklaret kunne jeg ikke finde en præcis årsag.