Avatar billede loukas Mester
02. juni 2019 - 17:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

COUNT() fra anden tabel

Jeg har 2 tabeller, og i den ene tabel skal jeg bruge antallet af records fra den anden tabel
Noget i den her stil:
"hosts.host_antalsider = "COUNT(*) WHERE sider.hostid=intHostid"

tabel1:
hosts
-hostid
-hostname
-host_antalsider

tabel2:
sider
-side_id
-hostid
-side_url
-side_title

Ved det ikke, men kan man ikke bruge views, stored procedure eller en function ?
Har ingen erfaring med nogen af dem.
Håber det er til at forstå, og at der er en som kan / vil hjælpe mig.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2019 - 18:08 #1
SELECT hostname,COUNT(*) AS antalsider
FROM hosts JOIN sider ON hosts.hostid = sider.hostid
GROUP BY hostname
Avatar billede loukas Mester
02. juni 2019 - 19:23 #2
Tusind tak for hjælpen.
Jeg skal bruge tallet(antal sider) ret ofte, så er bange for at det bliver for tungt
at tælle dem "COUNT(*)" hver gang det skal bruges. Der er lidt mere end 500.000 records.

Men jeg kunne godt tænke mig at antallet af sider kom til at være i tabellen hosts.host_antalsider.

Kan man lave en function/procedure der opdaterer tallet når der er ændringer i tabellen 'sider' ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2019 - 19:45 #3
Principielt kan du lave en AFTER INSERT TRIGGER i side tabellen.

https://dev.mysql.com/doc/refman/8.0/en/trigger-syntax.html

Men jeg er ikke helt vild med loesningen.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2019 - 19:53 #4
Jeg ville foretraekke bare at cache resultatet i applikationen.
Avatar billede loukas Mester
02. juni 2019 - 21:00 #5
hvorfor vil du foretrække cache løsningen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. juni 2019 - 21:24 #6
Renere database model.

Det er ikke godt at have data i sin database som kan beregnes udfra andre data i databasen.
Avatar billede loukas Mester
02. juni 2019 - 22:32 #7
Jeg siger tak for hjælpen for nu :-)
Vil prøve mig frem, og se hvad der fungerer bedst.
Tror det bliver cache løsningen.....
For at holde database modellen så 'clean' som muligt.